Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Üheksa Sõidukit

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
Padma ja stuupa.jpg
Maasikaites Himaalaja 003.jpg
Padma-ja-stuupa--02.jpg
Njingma traditsioon jaotab kogu budistliku õpetuse Üheksasse Sõidukisse.


Kolm Üldist Sõidukit –

Kuulaja (Nyen-thos),

Üksik Mõistja ja

Bodhisattva (byang-chub Sems-dpa) - sisaldavad suutra õpetusi, mis pärinevad otse Buddha Šākjamunilt .


Kolm Välist Tantrat ;


Kriya Tantra (bya-rgyud),

Upa/Carya Tantra (spyod-rgyud) ja

Jooga Tantra (rnal-‘byor-rgyud).

Kriya Tantra rõhutab õige välise käitumise praktiseerimise vajalikkust, õigeid tegusid ja kõnet eesmärgiga puhastuda ja lihtsaid visualisatsioonitehnikaid.

Upa Tantra rõhutab nii sisemiste kui väliste omaduste arendamise vajalikkust eesmärgiga saavutada sügavam ühtsus meditatsioonijumalusega.

Jooga Tantra eesmärk on sisemise psühhofüüsilise väe tugevdamine vastavalt Vadžrasattva (rDo-rje Sems-dpa) õpetusele; ta jaguneb Jooga Tantraks ja Anuttara Jooga Tantraks

Viimasel omakorda on kolm alajaotust:

Isa-Tantrad,

Ema-Tantrad ja

Neutraalsed Tantrad.

Anuttara Tantrate alla kuuluvad ka Sarma (tiib; gSar-ma) koolkonna tantrad, kus pühendutakse sellistele jidamitele (Yi-dams), nagu Hevadžra , Tšakrasamvara, Kālatšakra ja Guhyasamāja.

Neist igaühel omakorda on oma juure tantrad (rtsa-brgyud), seletavad tantrad (bShad-brgyud), harutantrad (Yan-lag-brgyud) ja juhendavad tantrad (Man-ngag-brgyud).


Kolm Sisemist Tantrat;


Mahajooga,

Anujooga ja

Atijooga (dzogchen).

Mahajooga keskendub Tekitamise (Kujustamise) Staadiumi praktikatele, kus tavapärased tajud ja kontseptuaalsed klammerdumised kõrvaldatakse selgete nägemuste ja jumaliku uhkuse (lha’i-nga-rgyal) läbi; tal on 18 alajaotust.

Anujoogas on rõhk Lõpuleviimise Staadiumi praktiseerimisel, kus kasutatakse vajra keha algse teadlikkuse teostamiseks; siin on 5 alajaotust.

Atijoogas on kogu tähelepanu suunatud Tekitamise ja Lõpuleviimise astmete täielikule väljaarendamisele, mis võimaldab joogil ületada tavapärase aja, tegevuse ja kogemuse.

Atijoogas on 3 põhijaotust. Kolm Sisemist Tantrat pärinevad Adibuddha Samantabhadralt; läbi Vadžrasattva ja Bodhisattvate jõudis see õpetus inimeste ilma.

Mahajoogat ja Anujoogat õpetati esmalt kuningas Indrabhutile; neid õpetusi kandsid edasi vidjadharad Kukkuraja, Lilavajra, Buddhaguhya, Padmasambhava jt.

Atijooga kandus edasi vidjadhara Garab Dorje kaudu Manjusrimitra, Shri Singha, Jnanasutra, Vimalamitra, Padmasambhava ja teisteni.

Üheksast Sõidukist esimesed kuus on ühised kõigis Tiibeti budismi koolkondades, kolm viimast, Sisemised Tantrad, esinevad vaid Njingma traditsioonis.


link