Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Ālayavijñāna

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Revision as of 03:03, 1 February 2016 by KiireJuss (Talk | contribs) (bot adding links)

(diff) ← Older revision | Latest revision (diff) | Newer revision → (diff)
Jump to: navigation, search
1.aa.gif
ālayavijñāna - kollektiivne alateadvus(skr ’ait-teadvus’; tb kun gzhi rnam par shes pa; hn alaye shi; jp araya shiki), mahajaana filosoofia põhimõisteid, eriti oluline joogatšaara koolkonnas.

Alayavijñāna kontseptsioon on esitatud peamiselt kahes mahajaana suutras, Sam'dhinirmocana-sūtra’s ja Lankāvatāra-sūtra’s, samuti Asanga teoses Mahāyāna-sam'graha.

Ālayavijñāna teooria on abhidharma viie isiksuse koostisosa hulka kuuluva ‘ teadvusekogumi ’ (skr vijñānaskandha ) käsitluse edasiarendus.

Asanga määratleb seda kolmeosalisena: meel (skr citta), meeleorgan (skr manas) ja teadvus (skr vijñāna ).

Esimest neist mõistab ta kui ālayavijñānat, mis sisaldab ‘kõige oleva seemneid’ (skr sarvabījaka ) ja on põhjuslikult sõltuv tegudest.

Meelt kui ‘teadvuse aita’ peetakse teadvuse kõige sügavamaks kihiks, manas ’t individuaalselt toimivaks mina-teadvuseks ning vijñānat kõige pindmisemaks, kuue võime kaudu vastuvõetava informatsiooni esmase analüüsi ja mõtestamise tasemeks.

Tegudest sõltuv olemasolu on mõistetav ālayavijñāna projektsioonina.

Nõnda on ālayavijñāna seotud joogatšaara teise põhimõistega, milleks on cittamātra e ‘ pelkmeel ’.

Kuna ālayavijñānas on olemas seemned ka vabanemiseks e nirvaanaks, mis tähendab buddhasust, siis samastatakse see Lankāvatāra-sūtra’s tathāgatagarbha mõistega.

Tänapäeval on ālayavijñānat tõlgendatud C. G. Jungi psühhoanalüüsist pärit kollektiivse alateadvuse teooria kaudu.

Semiootiline lähenemine võimaldab ālayavijñānat mõista kultuuri mõiste kaudu: iga olend sünnib teatud kultuuri ja saab kultuurist impulsse, mis arendavad välja tema individuaalse teadvuse.

Oma tegevuse kaudu jätab ta omakorda kultuuri teatud märgilised jäljed, mis seal edasi toimivad.

Ingl home consciousness, store consciousness, storehouse consciousness.