Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

(3) Kolm Buddha keha

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search


Buddha aksobhya.jpg
Kolm Buddha keha (sanskriti trikāja) (Tiib. ku sum)


1) dharmakāja ehk olemuslik (tõe ehk seadmuse) keha on ürgne, muutumatu, kujuta, bodhi (virgumise ) igavesti ise-olev olemuslikkus ehk (jumalik olemine).

2) Teine aspekt sambhogakāja on peegeldunud (bodhi) -õndsuse keha-, " taevastes ilmades " asuvad kujustamis-Buddhad, nn dhjaanibuddhad ja teised virgunud üli-inimlikku vormi kehastunuina.

3) Kolmas aspekt, nirmana-kāja, taassünni keha, milles viibivad Buddhad maa peal elades. Hiinlaste trikāja tõlgenduses on dharmakāja muutumatu Buddha olemus, kosmilise avaruse nimetu algallikas. Sambhogakāja on nähtuslike ilmingutena dharmakāja esimene peegeldus taevatasandil. Nirmanakājas on Buddha olemus seotud tegevusega maisel tasandil; ta kehastub inimeste keskel.


Sansaara ja nirvaana on mahajaana järgi ülim kahesus ( duaalsus ); nende olemusliku ja jagamatu ühtsuse täielik mõistmine viib teadvuse vabastamisele,


(Buddhad) järgi on dharma ja ka kõigi joogasüsteemide, kõigi budistlike ja hinduistlike koolkondade lõppeesmärk.

Mahajaana ütleb, et ainsana ületab näilikkuse ja iga lõpliku ehk maise teadvuse aspekti poolt sünnitatud kahese arusaama üleloomulik teadvus ehk üldine kõikehaarav teadmine.


See on tühjus, śūnyatā - olematu, sündimata, mitteloodud, kujutu, haaramatu ürgne olemus, abstraktne kosmiline allikas, kust tulevad kõik konkreetsed ja ilmsed asjad ja kuhu nad kõik latentseina hääbuvad.

Kuna tühjusel pole ei vormi, omadusi ega nähtavat olemist, on ta vormita, omadusteta ja olematu.

Sellisena on ta tühjuse hävimatu, ületav täius, ruumi, aja ja sansaaralise (maise) teadvuse lahustaja, rišide brahman, maajast unistaja, näilikkuse võrgu kuduja, lugematute universumitesisse- ja väljahingaja läbi igikestvuse.