Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

5 skandhat ja ,,,

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
Brahmanism-apsara small.jpg
GangesRishikesh.jpg
Kidnap of rukmini.jpg
Makara 1.jpg
Skandha-स्कन्धाः Skandhāḥ (Sanskrit); Pali, khandha;(tiib;, po lṅa)


5 skhandast üks on füüsiline (Rupa-vorm,keha) ja ülejäänud neli vaimset


Inimese individuaalsus ehk ego koosneb viiest skandhast, faktorite rühmast:


1) rūpa kuju ehk vorm moodustub neljast elemendist: maa, vesi, tuli, õhk nende energiad.


2) vedanā tunded, mis koosnevad meele muljetest ja emotsioonidest, peenemal tasandil tundejõud.

Tonaalsuse tasandil jagunevad meeldivateks, ebameeldivateks, neutraalseteks või nende vahepealseteks.


3) sam´jñā taju, nägemis-, kuulmis-, maitsmis-, kompimis-, meeletaju.


4) sam´skārās tahtesuunitlused, need meeleilmingud, mis hõlmavad vaimseid kujutlusi, tahtesuunitlusi, määrab inimese karma.

Budism eristab tervet, ebatervet ja neutraalset tahet.


5) vijñāna teadvus tervikuna, mis hõlmab, põimib ja kooskõlastab kõiki eelnevaid faktoreid.


Viis skandhat on kui torud, mille kaudu maailm ja ümbritsev inimese teadvusse voolab.

Neil põhineb teadmine maailmast.


Kui inimene need kaotab, pole tal ettekujutust püsivast hingest.

Inimene on lakkamatu psüühiliste, füüsiliste seisundite vool, püsiva info saab viie skandha kaudu.

See võib olla indiviidi tasandil erinev.

Inimene on teatavate vormelite tulemus, mida ta on vastu võtnud, selle tulemusena käivitab ta lõputu tagajärgede ahela karma; ehitab enda üles.

Teadvuse tõstmine tunnetuse avamise eesmärgiks on mayadest loobumine.

Oma tõelise sügavama olemuse juurde minek on budismis valgustuse tee algus.

Inimese individuaalsus on muudetav.

Inimene võib teadvuse tasandil ennast paremaks või halvemaks mõelda: meel loob maailma.


Tegelikkus inimese sees muutub siis, kui muutub teadvus, tunnetus.

Inimene võib potentsiaalselt endas leida palju muud, kui seni arvata oskas.

Tavainimese kujutlus koosneb nendest sõnadest, nähtustest, mille ta on vastu võtnud.


Arvab, et maailm on selline nagu ta seda tunnetab.

Meie keha on meie meele looming.

Suurem osa inimestest samastub välismaailma poolt tekitatud kujutlusega.

Kui tavateadvuse mõttes maailm langeb kokku, on inimene tühjuses, hetkes ning võib "ennast leida".


Kui vaatame endasse, algab tee tõelise olemuse juurde, inimene hakkab tunnetama end kõiksuse osana ja tunneb oma peenemaid kehasid.