Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Arhat

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
Buddha statues Samgak-san Doseon-sa Temple Seoul -02.jpg
Arhatid-chin.jpeg
Buddha statues Samgak-san Doseon-sa Temple Seoul.jpg
arhat (skr ‘väärikas’; pl arahat; tb dgra bcom pa; hn aluohan; jp arakan), budismis teadvuse kõrgeimasse seisundisse e nirvaanasse jõudnud inimene, sageli ka buddha epiteet.


Hinajaanas peetakse arhati seisundit isiksuse arengu ülempiiriks, mahajaanas aga mitte, kuna seal väidetakse, et arhat on jõudnud vaid šraavakade nirvaanasse, st maailmast eraldumisse, ja peab jätkama oma teed bodhisattvana.


Theravaada järgi peab inimene a. seisundisse jõudmiseks läbima nelja-astmelise õilsa isiksuse tee.

Arhatid valdavad kuut liiki selget teadmist (abhijñā).


Arhatideks peetakse Šākjamuni peamisi õpilasi Ānandat, Maudgaljājanat, Šāriputrat jt, samuti hilisemate põlvkondade silmapaistvaid budiste.

väärikas (pl. arahant, skr. arhat) – Arhat on ka Buddha üheks epiteediks.

Arhat on ületanud pälvimuse ja patu, sest ta ei tee enam ühtegi tegu, mis on hinnatav hea või halva vastanduses.

Teisisõnu, tema teod ei kanna enam ei positiivseid ega negatiivseid vilju.

Arhatiteks peetakse Buddha Šakjamuni peamisi õpilasi (s.h. ka naisi) .


Mahajaanas ei peeta arhati seisundit ("shraavakate nirvaanat") isiksuse arengu ülempiiriks, seetõttu peavad arhatid jätkama oma teed bodhisattvatena.

Arhat ('väärikas') on budistlikus mütoloogias Buddha epiteet; hinajaana mütoloogias aga inimene, kes on jõudnud teadvuse kõrgeimasse seisundisse, s.t. nirvaanasse. järgides ja teostades teadvuse kõrgeima tasemini jõudnud inimene. jt., samuti paljusid järgnenud põlvkondade budiste.


Tee arhatiks saamisel ehk seisundi saavutamisel on neljaastmeline.

Seda shraavakate teed käiv inimene kannab vastavalt nimetusi "teeleasunu", "ükskord naasja", "naasmatu" ja "arhat".