Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Atšhi Tšhökji Drölma

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search

Drikung Kagjü Koolkonna kaitsja lühike tutvustus.

Kaitsja Atšhi Tšhökji Drölma oli Drikung Kagjü koolkonna asutaja Kjobpa Džigten Sumgöni ( Kjobpa Rinpotšhe) vanavanaema.

Kord kui Kjobpa Rinpotšhe resideerus Džang Tšhub Ling`is, Drikung Thil´is, Kesk-Tiibetis, oli kuulda lakkamatut, imelist, taevalikku laulu damaru saatel ( tantristlikes rituaalides kasutatav väike käsitrumm).


Lõpuks küsis Kjobpa Rinpotšhe õpilane, joogi Drubthob Khamba Gjagarwa Rinpotšhe´lt, kust tuleb see taevalik muusika ja mida see tähendab?

Kjobpa Rinpotšhe seletas, et see hääl on pärit tema vanavanaemalt, tarkuse daakinilt, Atšhi Tšhökji Drölmalt, kes elas Drikungi aladel mitu põlvkonda tagasi.

Tänu erilisele ühendusele ja kaastundele lubas Atšhi Tšhökji Drölma kaitsta Buddha õpetuse tuuma..


Edasi seletas Kjobpa Rinpotšhe, et kallihinnalise õpetuse "puhas anum" (pühendunud õpilane ), kes palvetab Atšhi Tšhökji Drölma poole läbi meditatsiooni, tekstide ja palvete on kindlalt kaitstud erinevate ebasoodsate olukordade ja takistuste eest.


Kuigi Atšhi Tšhökji Drölma ajalugu on alguse saanud alles 11 saj., on kindel, et ta on ilmunud ka enne seda.

Uddiana maal ( arvatavalt kusagil kaasaja Pakistani aladel) ilmus ta kui Vadžradaakini, kes kaitses Buddha õpetust ja eriti just Buddha tantristlikku õpetust.

Tiibetis ilmus ta esimest korda 8. saj-l, kui Padmasambhava (Guru Rinpotšhe) alustasBuddha õpetuse levitamist.

Guru Rinpotšhe mediteeris erinevates paikades üle kogu Tiibeti, ning Ti-dro koopas, Drikungi aladel, veetis ta kõige pikema aja - 7. a.

Olles selles koopas, ilmus talle Atšhi Tšhökji Drölma karmadaakini pealiku kujul ja lubas Guru Rinpotšhe´le kaitsta Buddha tantristlikke õpetusi, mida Guru Rinpotšhe õpetas.

See vastab ennustustele, mis leiti " Tšhakrasamvara tantrast", kus on öeldud, et karmadaakinite pealik, kes on tegelikkuses Vadžrajoogini emanatsioon ( skr.k.- nirmanakaya, tiib.k. trül-ku), tuleb Ti -dro koopasse Drikungi piirkonnas.


Seega on ta kaitsnud Buddha õpetusi mitmel moel nii Indias kui ka Tiibetis. 11. saj-l elas Kesk-Tiibetis, Drikungi orus, Shotoe`s abielupaar- Nanam Tšhowopal ja ta naine Driza Darzam, kel ei õnnestunud mitmete aastate jooksul last saada.

Lõpuks läksid nad pikale ja vaevalisele palverännakule Svajambhunath Stuupa (isetekkinud stuupa) juurde Kathmandus, Nepaalis, et paluda omale võsukest.

Seal olles palvetasid nad palju ja tegid erinevaid harjutusi.

Olles saanud paljutõotavaid märke eredate unenägude näol, pöördusid nad tagasi Tiibetisse täis kindlust, et nende palvetele vastatakse.


Varsti sündiski neile laps. Lapse sündides ilmus mitmeid häid endeid.

Tema jume öeldi olevat valgeimast valgem ja valgust kiirgav. T

a leiti retsiteerimas Taara mantrat juba varases nooruses ning õpetamas seda teistele, kui ta oli alles kolmene. Lapse nimeks pandi Tšhökji Drölma. Aastate möödudes kasvas temast erakordselt kaunis neiu.


Kui ta oli veel väga noor, lahkusid ta vanemad siit ilmast ja tema hooldajaks sai ta onu.

Kui ta mõrsjaikka oli jõudnud, tuli palju mehi onu käest luba küsima,et Tšhökji Drölmaga abielluda. Tšhökji Drölma lükkas aga kõik palved tagasi ning selle asemel kuulutas sageli, et ta läheb Kham´i, Ida-Tiibetisse, kus asub suur joogi, suursuguse Kjura klanni järglane, ning saab tema abikaasaks.

Hiljem ennustas ta, et nende lapsed ja lapselapsed saavad olema väga erilised olendid, kes toovad head kõikidele olenditele Buddha õpetuse levitamisega.


Seetõttu on ülitähtis, et ta ei abielluks kellegi teisega kui suure joogiga Kham´ist.

Pärast kuudepikkust rännakut jõudis Tšhökji Drölma lõpuks Kham´i. Ta ütles oma kaasreisijatele, kaupmeestele, et on nüüd jõudnud sihtpunkti ning jääb siia.

Selle koha nimi oli Dentod Tso-ngur. ja siin elaski tema tulevane abikaasa, suur joogi Ame Tsultrim Gjatso.

Kui nad olid kohtunud ja Tšhökji Drölma oli selgitanud oma tuleku põhjuse, oli Tsultrim Gjatso nõus abielluma, sest ta nägi oma väega, et neiu räägib tõtt.

Olles suur joogi ja vaba kiindumustest ja sansaara naudingutest ei teinud Ame Tsultrim Gjatso ettevalmistusi pulmatseremooniaks.


Seda enam, et Tšhökji Drölma kinnitas talle, et millegi pärast pole vaja muretseda.

Nende pulmapäeval sooritas aga Tšhökji Drölma imeteo. Hoides damarut oma paremas käes ja kolbakaussi vasakus, vaatas ta ainiti taevasse ning esitas vaimse tantsu.


Kui ta tantsis damaru saatel, ilmus otse taevast toitu, jooki, riideid nende majja nii, et seda oli piisavalt kõigi kutsutud külaliste jaoks.

Järgnevate abieluaastate jooksul jätkasid mõlemad, nii Tšhökji Drölma kui Tsultrim Gjatso oma praktikate ja õpetustega ning nende ümber kogunes palju jüngreid. Tšhökji Drölma sünnitas neli poega.


Kord teatas Tšhökji Drölma s, et ta on teadlikult taassündinud samsaarasse, et viia ellu oma pürgimus kaitsta Buddha õpetust ja teha head kõigile olenditele.

Sellepärast lubas ta ülimat (täielik valgustumine) ja tavalist teostust oma järgijatele.

On palju erilisi juhtumeid ja inspireerivaid lugusid Tšhökji Drolmast.

Teated tema tegevusest levisid ja tema perekond tegi head kõigile tema ümber olevatele.

Kord juhtis Tšhökji Drölma oma jüngrid hiigelkoopasse nimega Ting-ring.

Koobas oli väga püha, kuna seal leidus palju peidetud aardeid"(tiib.k.- terma), ja iseeneslikult tekkinud kujusid Buddhadest, bodhisattvatest, iidamitest, dharmakaitsjatest ja daakinitest.

Oma järgijatele kindluse sisendamise ja kasutoomise nimel korraldas ta koopas tantristliku rituaali.


Kasutades oma teostuse jõudu, muutis ta rituaalis kasutatavad ained tantristlikuks " pidusöögi ohverduseks" ( tiib.k.- tshog ) ning jagas seda oma järgijatele.

Need õpilased, kes olid võimelised transformeerima sarnaselt temale nii enda kui teiste kiindumuse ja vastumeelsuse arusaamad puhtusest ja ebapuhtusest, olid võimelised aksepteerima ja osa võtma tshog´ist.


Selle tulemusena omandasid nad nii ülimad kui tavalised teostused.Seejärel koostas Tšhökji Drölma meditatsiooniteksti endast, nii, et järgijad omaksid jätkuvalt tema kaitset ja õnnistust.

Samuti tõotas ta, et selle meditatsiooniteksti katkematu kasutamine kaitseb Buddha õpetust üldiselt ja eriti kaitseb Buddha õpetuse tuuma.


Ta ütles: “Minu tegevus selles kehas on nüüdseks läbi", ning ta lendas üles taevasse ega jätnud endast maha oma keha.

Tema neljast pojast ühe nimi oli Pekar Wangjal, kes oli omakorda nelja poja isa.


Nende nelja hulgas oli Naldžor Dordže, kes oli Kjobpa Rinpotšhe isa. Kjobpa Rinpotšhe oli Drikung Kagjü asutaja, Nargardžuna kehastus, Sõltumatuse Meister.

Sellest ajast alates kui Kjobpa Rinpotšhe õpetas oma järgijatele oma vanavanaema Atšhi Tšhökji Drölma elulugu ning andis neile tema meditatsiooniteksti on kõik Drikung Kagjüpa´d toetunud Atšhi Tšhökji Drölma´le kui spetsiaalsele Drikung Kagjü koolkonna kaitsjale.


Paljud koolkonna realiseerunud meistrid on loonud hulga erinevaid palveid, meditatsiooni- ja rituaalitekste Atšhi Tšhökji Drölma`st kõigi järgijate hüvanguks. kes pöörduvad tema poole palvetega, paludes temalt kaitset.

Näiteks võib teda leida mõnedel Karma Kagjü varjupaiga puud kujutavatel tankadel.

Tema praktikaid on sooritatud ka Sera kloostri ( Gelugpa Koolkonna ühest kolmest peamisest institutsioonist) teatud osades.

Njingmapa koolkonna vankumatut poolehoidu näitab ka nende pöördumine palvetega Atšhi Tšhökji Drölma poole.

Viimane näide on see kui suur Njingma õpetaja Khenpo Džigme Phuntsog tellis spetsiaalase thanka Atšhi Tšhökji Drolma`st pärast seda kui talle ilmus " puhas nägemus" ( tiib. k.- dag-nang) rahumeelsest, poolraevukast ja raevukast Atšhi Tšhökji Drölma`st hetkel, kui ta oli külastamas Drikung Thil´i Kesk-Tiibetis.

Mõni aasta tagasi palus Gjalva Rinpotšhe (Tema Pühadus 14. dalai-laama ), Kjabgön Rinpotšhe´d (Tema Pühadus Drikung Kjabgön Tshetsang), Drubvang Rinpotšhe´d, Khen Rinpotšhe´d ( Köntshog Gjaltsen) ja mitmeid teisi laamasid Džang TšhubLing´i kloostrist tulla Dharamsalasse nädalase Atšhi Tšhökji Drölma rituaali läbiviimiseks, et kõrvaldada kõik takistused ja paluda pikka iga Gjalva Rinpotšhe´le.


On räägitud palju lugusid Atšhi Tšhökji Drölma imetegudest, kus ta ilmutab oma armastavat heldust ja kaastunnet


Paljud Drikung Kagjü ja ka teiste liinide järgijad loodavad temale takistuste kõrvaldamises ja eesmärkide täideviimisel.

Kui Tiibeti Drikung Kagjü järgijad (Drikungpa´d) maailma erinevates paikades rännates levitasid Buddha õpetust ja eriti selle õpetuse tuuma, ”toetusid” nad Atšhi Tšhökji Drolmale.

Nad õpetasid mitte- tiibetlastest Drikung Kagjü järgijatele vägeva kaitsja Atšhi Tšhökji Drölma usalduspraktikat.

Drikung Kagjü koolkonnas on Atšhi Tšhökji Drolma´t peetud nii valgustunud dharmakaitsjaks ( tiib. k.- tšhökjong srungma), kui ka iidamiks ning on olemas kaks erinevat meditatsiooni ja rituaalteksti nende Atšhi Tšhökji Drolma kahe kehastuse jaoks.


Samuti on olemas ka ennustuse ( tiib.k.- mo) tekst, mis tugineb Atšhi Tšhökji Drölma tarkusemeelele. Kõik need tekstid on leitavad "Atšhi Pe-bum´is"