Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Autoritaarsus vs liigne demokraatlikkus

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search


Guru-a.jpg
Meditation68.jpg


Võimalik oht budismi puhul, peitub õpetaja (Guru ) ja õpilase suhetes, mida on Tiibeti budismis alati väga oluliseks peetud.

Nimelt on Läänes levinud õpetajate, ehk gurude üle idealiseerimine.

Kindlasti on ka Idamaades õpetajaid (Guru) meie mõistes sageli üleidealiseeritud, kuid see on toimunud teises kultuurikontekstis ja teistsugustes tingimustes, kus on mõlemad pooled olnud üleidealiseerimise negatiivsete tagajärgede eest paremini kaitstud.

Kunzig Shamar Rinpoche väidab, et Lääne inimesed eksivad, kui arvavad, et tiibeti laamad on täiesti veatud ja et kõigel, mida nad teevad, peab olema mingi sügavam ja õilis tähendus.

See on illusioon.


Samas on jällegi teine suundumus mitmetes Lääne budistlikes organisatsioonides, eriti Ameerikas - nimelt üritatakse olla väga demokraatlikud ning niipalju kui võimalik kaotada erinevus õpetaja (Guru) ja õpilaste vahel - kindlasti ei vii see eriti kaugele, sest vaevalt saab üldse rääkida budismist, kui kaotame üldse ära õpetaja, (Guru) kes on õpilasest kaugemale jõudnud, kellel on suuremad teadmised ning koos sellega ka suuremad kohustused ja vastutus.

Õpetaja (Guru) rolli kohta ütleb näiteks Watts, selleks, et õpilast valgustuseni juhtida (kuna vajalik muutus õpilase maailmakäsitluses, mõtlemises peab olema radikaalne), siis peab õpetaja (Guru) suutma õpilast veenda, et ta ise on maistest probleemidest ja kirgedest üle saanud, ning teiseks - kuna õpilane peab vabanema harjumuspärastest sotsiaalsetest konventsioonidest ja institutsioonidest - peab õpetaja (Guru) omama suuremat või vähemalt sama suurt autoriteeti kui meie ümbritsev keskkond - vanemad, sugulased, õpetajad jne.

Fromm mainib, et õpetaja (Guru) on äärmiselt vajalik ka selleks, et võimaldada õpilasel eristada tõelist valgustumist (siin satori tähenduses) pseudovalgustumisest.