Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Bakula Rinpotše

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search


Bakula.jpg
Bakula rinpotshe n61 10.jpg


Kushok Bakula Rinpotše (21. mai 1917 Ladakh – 4. november 2003 India) oli tiibeti laama. Ta sündis Ladakhi kuniglikus perekonnas. Temas isiksuse ja ümbersündinu (thulku) avastas XIII Dalai-laama. Ta tunnistati Arhat Bakula kehastuseks kes oli üks 16.-st kuulsast arhatist Buddha Šakjamuni.

Bakula Rinpotše oli laialt tuntud oma erudeerituse, hea mõtlemisoskuse ja analüüsivõime poolest. Tema intellekti-rakendus ei piirdunud kitsalt budismiga ja budistidega, vaid targa guruna kasutas enda tarkust ja võimeid osavalt poliitikas, tehes palju ära Mongoolia ja Venemaa budismi heaks just nimelt budismi populariseerimisel ja traditsiooni taastamisel Aasia poliitilisel areenil.

Bakula Rinpotše oli õpetajana tuntud paljudes kloostrites, kus jagas aastakümneid haridust ja teadmisi mitme generatsiooni munkadele ja nunnadele, lisaks oli ta armastatud ja kutsutud külaline nii budistide kui mittebudistide ringkondades, jagamaks inimestele tarkust nii budismi algtödede kui filosoofiliste tippude tasandil. Tema jutumaneer ja käitumine, mida kasutas inimestega suheldes, oli absoluutne vastand võrreldes näiteks Tiibeti budismi suurkuju Padmasambhavaga, kes oli alati dominant.

Kushok Bakula Rinpotše oli sobiv rahvamassidele, usulistele pühakuks ja kultusisikuks. Burjaatias Ivolga kloostris tema visiidi puhul usuliste pilv, kes teda vastu võtma oli tulnud, oli lausa valmis vaibana end sügisesse porri näoli heitma, et Bakula Rinpotše ei määriks enda kõhnu ja kondiseid jalgu ära teel templisse. Bakula Rinpotše lõvitroonil õpetamas.

Bakula Rinpotše puhul oli tegemist tõelise siddhi ja siddhaga, kes mõjutas kõiki, kes temaga isiklikult kokku puutusid. Tema tasane jututoon ja ülimalt valitsetud mõte, mis väljendus täpses sõnaseadmises ja keeles, mida kasutas, rabas alati enda värvikuse ja piltlikkusega. Huvitav oli kuulata, kuidas Bakula Rinpotše kirjeldas või selgitas mingeid mõisteid.

Ta oskas materjali edasi anda väga täpselt, sest kohe oli tajuda, kui lihtsalt ja tabavalt Rinpotše maalis sõnadega visuaalse pildi kuulajaskonnale, mis selgitas mõiste või idee ja budismi olemust. Bakula Rinpotše on palju ära teinud Tiibeti pagulaste jaoks enda eluajal ja oli esimene kes tõstis selle küsimuse rahvusvahelisele tasemele.

Ta oli tegev India valitsuses aastakümneid, samuti XIV Dalai-laama suunajaks ja juhtijaks välispoliitikas. Oli India parlamendi liige ja samaaegselt India saadikuks, asudes aastaid kohapeal Mongoolias, mis andis talle isiklikult võimaluse aidata kaasa Mongoolia ja Venemaa, eeskätt Burjaatia budistidele paremate tingimuste välja kauplemiseks tolleaegse kommunistliku režiimi käest. Tema väline mahedus ja vagadus, siiras lapselik pilk lummas paljusid poliitikuid ja diplomaate, rääkimata usuliste massidest.

Bakula Rinpotše oli isiksus ja tagasihoidlikkuse etalon, millele oli lisatud budismi psühholoogia ja kuningapere kombed, kus ta üles kasvas. See tegi temast töelise arhati ka selles elus. 2001 andis Mongoolia peaminister isiklikult Bakula Rinpotšele üle riigi körgeima autasu tema tegevuse ja panuse eest Mongoolia budismi arendamise ja edendamise eest.