Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Budism ja naised .Laur Järv

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search


Tibetan buddhist nuns.jpg
Buddhist nuns.jpg
Budismis on olemas nii mungakogudus kui nunnakogudus , tee virgumisele on avatud nii meestele kui naistele.

Väikese sõiduki (hiinajaana) tekstides on päris palju lugusid naistest, kes Buddha eluajal said ´väärikaks´ (arhat), ehk jõudsid nirvaanasse:


Tõsi, mõnede reeglite järgi on mungad austatumad kui nunnad.

Samuti nii väikse sõiduki kui suure sõiduki (mahaajaana) tekstides väidetakse, et kõrge taseme bodhisattva sünnib just mehena oma viimasesse ellu, kus ta saab budaks (buda nirvaana on kõrgem kui ´väärika´ nirvaana).

Nii et väikest eelist meestele võiks selle põhjal väita.

Ent õpetuse kõige kõrgemal tasemel (anuttarayogatantra) nähakse meeste ja naiste võimeid-võimalusi täiesti võrdsetena.

Suhtumine on võrdne või ehk isegi tsipake naiste kasuks, kuna näiteks naisega põlglikult rääkimine kuulub tantratõotuse 14 põhirikkumise hulka (samas kui meeste kohta eraldi vastav punkt puudub).

Teemantsõiduki (vajrayaana) ehk pärimuse (tantra) mütoloogias (või sisuliselt psühholoogiliste vahendite arsenalis) on budadel oma kaaslannad ning paljud kaitsejumalused jm tegelased on naissoost,


Lõpuks võiks meenutada üht lõbusat episoodi Vimalikiirtinirdeša suutrast (7. ptk), mis kuulub suure sõiduki tekstide hulka.

See suutra annab edasi bodhisattva Vimalakiirti majas aset leidnud vestlused Buddha õpilaste ja Vimalakiirti vahel.

Muuhulgas elab seal majas ka üks noor jumalanna, kes paistab silma oma tarkusega.

Shariputra, väikese sõiduki süsteemis üks andekamaid õpilasi, küsib siis jumalannalt, et miks too end meheks ei muuda.

Jumalanna vastab sellele oma imevõimeid kasutades näitliku õppetunniga, andes Shariputrale enda (naise) kuju ja võttes endale Shariputra (mehe) kuju.

Ülima tõe seisukohalt ei ole olemas sellist asja nagu meheks-olemine või naiseks-olemine.

Laur Järv

link