Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Budismi kronoloogia

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
Buddha - shariputra - maudgalyayana.jpg
Mungad ja politsei.jpg
Asoka column.jpg
Vedavyasa.jpg

Enne ajaarvamise algust

....................................................................................................


563 e.m.a.: Siddhārtha Gautama Buddha sündis Lumbinis, Indias.

....................................................................................................



528 e.m.a.: Gautama saavutab Valgustatuse, saab Buddhaks ning alustab õpetamist.

....................................................................................................


ca 500 e.m.a.: Klassikaline sanskrit asendab veedade keele.

....................................................................................................


ca 490 - 410 e.m.a. Buddha eluaastad viimaste uurimuste kohaselt

....................................................................................................


ca 483 e.m.a.: Šakjamuni Buddha suri Kusinaras (nüüdse nimega Kushinagar), Indias.

....................................................................................................


4. saj e.m.a.: Gandharas hakatakse kasutama Kharoṣṭhī kirjaviisi.

....................................................................................................


3. saj e.m.a.: Vanim braahmi käsikiri (India keelte esivanem) on sellest perioodist pärit.

....................................................................................................


u 250 e.m.a.: Kolmas Budistlik Suurkogu, mille korraldas Ašoka ja mida juhtis Moggaliputta Tissa, koostas Kathavattu, et lükata ümber mõningate budistlike sektide poolt levitatud ketserlikke vaateid ja teooriaid.

Ašoka andis välja hulga edikte (Ašoka Ediktid) budismi toetavast kuningriigist.

....................................................................................................


u 250 e.m.a.: Sellest perioodist on pärit esimesed täielikult välja arendatud näited Kharoṣṭhī kirjaviisist (Ašoka graveeringud Shāhbāzgaṛhīs ja Mānsehrās, põhja Pakistanis).

....................................................................................................


3. sajand e.m.a.: Põhja Indias kerkivad esile sanskriti ja praakriti keeled. India kaupmehed külastasid regulaarselt Araabia sadamaid, mis seletab ka India ning budistlikku päritolu kohanimesid selles piirkonnas.

Näiteks, bahar (sanskritikeelsest viharast - budistlik klooster).

Moni meresõitjad ja Ašoka saadikmungad viisid budismi Moni Suwannaphumi (kaasaegne Birma) asustustesse.

....................................................................................................


u 220 e.m.a.: India valitseja Ašoka poeg Mahinda tutvustab Sri Lankale kuningas Devanampiya Tissa valitsusajal ametlikult theravaada budismi.

....................................................................................................


185 e.m.a.: Braahmani kindral Pusyamitra Sunga kukutab troonilt Maurya dünastia ja asutab Sunga Impeeriumi, alustades sellega budismi tagakiusamise lainet.

....................................................................................................


180 e.m.a.: Kreeka-Baktria kuningas Demetrius tungib Indiasse kuni Pataliputrani välja ja rajab Indo-Kreeka kuningriigi (180-10 e.m.a.), mille ajal leidis aset budismi õitseng.

....................................................................................................


u 150 e.m.a.: Milinda Panha andmete kohaselt pöördub Indo-Kreeka kuningas Menander I budismi õpetaja Nāgasena käe all.

....................................................................................................


120 e.m.a.: Hiina keiser Han Wudi (156-87 e.m.a.) saab Dunhuangi Mogao koobaste graveeringute kohaselt kaks kuldset Buddha kuju.

....................................................................................................


1. sajand e.m.a.: Indo-Kreeka valitseja Theodorus kuulutab Buddha reliikviad pühaks, pühendades need jumalikustatud "Isand Šakjamunile".



Nüüdisaeg


....................................................................................................


1. sajand: Theravaadalaste kohaselt kogunesid budistlikud mungad Sri Lankal, Aloka Viharas kuningas Vatta Gamini valitsusajal ja panid kirja palikeelse Tripitaka.

Lisaks pärinevad ilmselt sellest perioodist vanimad säilinud budistlikud käsikirjad - õigupoolest kõige vanemad säilinud India käsikirjad üldse.

Need pandi kirja puukoorele ghandari keeles kasutades Kharoṣṭhī kirja ja leiti savipotist, millel oli samakeelne graveering.

Hetkel on käsikirjad Suurbritannia rahvusraamatukogu omanduses.

Usutakse, et need leiti Hadda ümbrusest, Jalalabadi lähedalt, Afganistanist ja need on osa ammukadunud Sarvastivada koolkonna kaanonist, mis domineeris Gandharas ja mängis olulist rolli budismi levikul Kesk ja Ida Aasiasse.

....................................................................................................


65: Liu Yingi budismi toetamine on esimene dokumenteeritud juhtum budismi praktiseerimist Hiinas.

....................................................................................................


67: Budism j õuab Hiina koos kahe munga Motoni and Chufarlaniga.

....................................................................................................


68: Budism kinnitab ametlikult kanda Hiinas koos Valge Hobuse Templi asutamisega.

....................................................................................................


78: Ban Chao, hiinlasest kindral, vallutab budistliku kuningriigi Khotani.

....................................................................................................


78-101: Mahajaana traditsiooni kohaselt leiab aset Neljas Budistlik Mungakogu Kushana kuninga Kanisha valitsusajal Jalandari lähedal, Kašmiiris, Indias.

....................................................................................................


116: Kanisha juhtimise all olevad kushaanid rajavad kuningriigi keskusega Kashgaris, haarates enda kontrolli alla ka Khotani ja Yarkandi, mis olid eelnevalt olnud Hiina vasallid Tarim Nõos kaasaegses Xinjiangis.

....................................................................................................


148: An Shigao, partialasest prints ja budistlik munk, saabub Hiina ja tõlgib esimesed theravaada tekstid hiina keelde.

....................................................................................................


178: Kushaani munk Lokaksema reisib Hiina pealinna Luoyangi ja saab esimeseks tuntud mahajaana tekstide hiina keelde tõlkijaks.

....................................................................................................


2/3 sajand: India ja Kesk-Aasia budistid reisivad Vietnami.

....................................................................................................


3. sajand: Kharoṣṭhī kirjaviisi kasutamine Gandharas lõpetatakse.

....................................................................................................


3. & 4. sajand: Kharoṣṭhī kirjaviisi kasutatakse Siiditee lõunapoolsetes linnades Khotanis ja Niyas.

....................................................................................................


4. sajand: Kaks Hiina munka viivad käsikirjad Korea kuningriiki Koguryosse ja panevad aluse paberi tootmisele Koreas.

....................................................................................................


320-467: Munkade arv Nalanda ülikoolis kasvas 3-10,000ni.

....................................................................................................


399-414: Fa Xian reisis Hiinast Indiasse ja pöördus siis tagasi, et tõlkida budistlikke teoseid hiina keelde.

....................................................................................................



5. sajand: Funani kuningriik (keskusega kaasaegses Kambodžas) hakkab hinduismist eemaldudes toetama budismi.

Varaseimad tõendid budismid Myanmaris (Pali graveeringud). Varaseimad tõendid budismist Indoneesias (kujud). Varaseimad Pali tekstide tõlgendused. Sri Lankale ehitatakse Dambulla stuupa.

....................................................................................................


402: Yao Xingi palvel reisib Kumarajiva Changani ja tõlgib mitmed budistlikud tekstid hiina keelde.

....................................................................................................


403: Hiinas väidab Hui Yuan, et budistlikud mungad ei peaks keisri ees kummardama.

....................................................................................................


405: Yao Xing austab Kumarajivat.

....................................................................................................


u 475: Bodhidharma saabub Hiinasse, kus ta hiljem asutab chan koolkonna Shaolini templis.

....................................................................................................


425: Budism jõudis Sumatra saarele.


485: Viis Gandhara munka reisivad Fusangi riiki (Jaapan või isegi Ameerika kontinent), kus nad tutvustasid budismi.

....................................................................................................


6. sajand: Zeni järgijad sisenevad Hiina kaudu Vietnami.

Jataka jutud tõlgitakse zoroastristist kuninga Khosrau I käsul pärsia keelde.

....................................................................................................


552: Nihonshoki kohaselt saabub budism Jaapanisse Baekje (Korea) vahendusel. Mõned uurijad peavad õigeks aastaarvuks 538.

....................................................................................................


7. sajandi algus: Jingwan alustab Fangshangis, Yuzhous, 75 km kaasaegsest Pekingist edelas suutrate graveerimist kivisse.

....................................................................................................


607: Jaapani keiserlik saadik saadetakse Sui dünastia Hiina, et tuua suutrate koopiaid.

7. sajand: Xuan Zang reisis Indiasse, pannes tähele budistide tagakiusamist Sasanka poolt (Gouda kuningas, riik loode Bengaalias) ja seejärel pöördudes tagasi Chang Ani, et tõlkida budistlikke käsikirju.


Katkendliku budistliku valitsemise lõpp Sindhis. Tiibeti kuningas Songtsen Gampo saadab käskjalad Indiasse, et saada budistlikke tekste.

Viimane teadaolev Kharoṣṭhī kirjaviisi kasutamine Kucha-lähedastes budistlikes kogukondades.



671: Hiina budistist palverändur Yi Jing külastab Palembangi, Sumatra saarel asuva osaliselt budistliku Srivijaya kuningriigi pealinna, ja loendas ära üle 1000 budistliku munga.

Uisang pöördub tagasi Koreasse peale hiina huayani budismi õppimist ja asutab hwaeomi koolkonna.


736: Huayan jõuab läbi Korea Jaapanisse kui Roben kutsub korealasest hwaeomi munga Simsangi loenguid pidama ja asutab ametlikult Jaapani kegon koolkonna Todaiji templis.



743-754: Hiina munk Jianzhen üritab üheteistkümnel korral jõuda Jaapanisse, et lõpuks õnnestuda 754. aastal ja rajada Jaapani ritsu koolkonna, mis spetsialiseerus vinayale (kloostrireeglistik).


8. sajand: Budistlikud Jakata lood tõlgitakse süüria ja araabia keeltesse kui Kalilag ja Damnag.

Johannes Damaskusest tõlgib Buddha eluloo kreeka keelde, mis jõuab laias ulatuses kristlasteni kui lugu Barlaamist ja Josaphatist. 14. sajandiks oli Josaphati lugu saanud nii populaarseks, et ta kuulutati katoliku pühakuks.


8. sajand: Kuningas Trisong Detseni valitsusajal rändas Padmasambhava Afganistanist Tiibetisse, et panna alus sealsele tantristlikule budismile (hiljem tuntud kui Tiibeti budismi nyingma koolkond), mis asendaks kuningriigi põhireligiooni - böni. Budism levib kiiresti Sikkimisse ja Bhutani.


u 760: Alustatakse Boroboduri, kuulsa Indoneesia budistliku ehitise konstrueerimist ilmselt mitte-budistliku templina.

See valmis budistliku monumendina aastal 830, peale umbes 50 aastat kestnud ehitustööd.


804: Jaapani keiser Kammu valitsusajal suundusid neli laeva Hiina poole. Üks kahest laevast, mis kohale jõudsid, kandis pardal munk Kukaid, kes oli hiljuti Jaapani valitsuselt saanud ülesandeks uurida vadžrajaanat ning peale seda pöördus Jaapanisse tagasi, et panna alus shingoni koolkonnale.

Teisel laeval oli munk Saicho, kes pöördus Jaapanisse tagasi ja asutas tendai koolkonna, mis põhines osaliselt Hiina tiantai traditsioonil.



841-846: Valitseb Tang dünasita keiser Li Yan, kes oli üks kolmest Hiina keisrist, kes keelustas budismi.


9. sajandi Tiibet: Budismi langus, kuningas Langdharma poolne tagakiusamine.


10 sajand: Alustatakse budistliku templi ehitamist Paganis, Myanmaris. Tiibetis algab tugev budismi taastõus.

Lõuna Hiinas asutavad Dongshan Liangjie ja Caoshan Benji caodong zeni koolkonna.



971: Hiina Song dünastia käseb Chengdu puugraveerijatel graveerida terve budistlik kaanon selle trükkimiseks.

Töö saab valmis 983, kokku toodetakse 130 000 tükki.


991: Koopia Song dünastia budistlikust kaanonist jõuab Koreasse, hämmastades sealset valitsust.


1009: Alguse saab Vietnami Ly dünastia, mille sünnile aitas osaliselt kaasa liit budistlike munkadega.

Ly valitsejad pooldasid lisaks traditsioonilistele vaimudele ka mahajaana budismi.


1010: Korea alustab oma budistliku kaanoni graveerimist. Valmimisaeg pole teada - kaanonit laiendatakse pidevalt seoses uute tekstide saabumisega Hiinast.


1025: Srivijaya, osaliselt budistlik kuningriik keskusega Sumatral, langeb lõuna Indiast Cola regioonist pärit piraatide rüüsteretke ohvriks.

Riik jääb püsima, kuid selle olulisus väheneb.

Peagi peale rüüsteretke liigub kuningriigi keskus põhjasuunas - Palembangist Jambi-Melayusse.


1044-1077: Birmas valitses Pagani esimene kuningas Anoratha. Sri Lanka raamatute ja munkade abiga pööras ta riigi theravaada budismi.

Väidetavalt pöörati tema theravaadasse Moni munga poolt olgugi, et teised uskumused säilisid.


1057: Myanmari Anawrahta haarab enda valdusesse Thantoni põhja Tais, tugevdades nii theravaada budismi positsiooni riigis.


1063: Kitanite trükitud kaanoni koopia saabub Hiinast Koreasse.


1084-1113: Myanmaris valitseb Paganite teine kuningas (Anawratha poeg) Kyanzittha.

Tema viis lõpule Shweizigoni pagoda (ehitis Buddha reliikviate tarvis) ehituse, millesse kuulus ka Sri Lankalt toodud hammas.

Mitmed tekstid viitavad talle kui Višnu reinkarnatsioonile, chakravartinile, bodhisattvale ja dharmaradžale.


12. sajand: Edaspidi kasutatakse sanskriti keele kirjutamiseks devanagari tähestikku.


1100-1125: Song dünastia valitseja Huizong tõukab eemale budismi, et edendada taoismi.

Ta on üks kolmest Hiina keisrist, kes keelustas budismi.


1113: Paganis valitses Alaungsithu kuni ta poeg Narathu ta surnuks lämmatas ja võimu haaras.


1133-1212: Honen Shonin pani aluse puhta maa budismile kui iseseisvale koolkonnale Jaapanis.


1181: Isehakanud bodhisattva Jayavarma VII, mahajaana budismi pühendunud järgija (olgugi, et talle imponeeris ka hinduism) haarab kontrolli Khmeri kuningriigi üle.

Ta konstrueerib Bayoni, kõige uhkema budistliku struktuuri Angkori templikompleksis.

See oli vundamendiks khmeride hilisemale pööramisele theravaada budismi.


1190: In Myanmaris taastab Sri Lanka abiga enda positsiooni Anawratha võimuliin.

Paganis on valitsenud anarhia.

Uus valitsuskord reformib Birma budismi Sri Lanka theravaada mudelite baasil.


12. sajandi lõpp: Võimas budistlik hariduskeskus Nalandas, kus õpetati selliseid aineid nagu budism, loogika, filosoofia, juura, meditsiin, grammatika, jooga, alkeemia ja astroloogia, hävitatakse.

Üldiselt arvatakse, et seda tegid türgi rahvad.

Nalandat toetasid mitmete dünastiate kuningad ja see toimis kui suur rahvusvaheline õppekeskus.


13. sajand: Theravaada haarab mahajaana, mida seal harrastati hinduismiga paralleelselt, positsiooni kui domineeriv budismi vorm Kambodžas.

See muutus mõjutas Taid ja Sri Lankat. Pärsias loetleb ajaloolane Rashid al-Din umbes üksteist budistliku teksti, mis tsirkuleerivad araabiakeelses tõlkes, millede hulgas on äratuntavad Sukhvati-vjuha ja Karanda-vjuha Suutrad.

Selles kogus on identifitseeritud ka osasid Samyutta ja Anguttara Nikajadest koos lõikudega Maitreja-vjakaranast.


u 1238: Pannakse alus Tai Sukhothai kuningriigile, kus theravaada budism on riigiusundiks.


1227: Dogen Zenji viib Hiina zen koolkonna caodongi soto koolkonnana Jaapanisse.


1277: Birma Pagani impeerium hakkab lagunema peale lüüasaamist Hubilai-khaanilt Ngasaunggyani lahingus, Yunnanis Hiina piiri lähedal.


1287: Theravaada kuningriik Paganis, Myanmaris langeb mongolite kätte ja jääb Shani Ava pealinna varju.


u 1279-1298: Sukhothai kolmas ja kõige kuulsam valitseja, Ramkhamhaeng (Vapper Rama), valitses ja tegi vasallideks Laod, suure osa kaasaegsest Taist, Pegu (Birma) ja Malai poolsaare mõningad osad pannes nii aluse Sukhothai kunstitraditsioonile.

Peale Ramkhamhaengi surma kaotas Sukhothai alade üle kontrolli ja vasallid iseseisvusid.


1295: Mongolite juht Ghazan-khaan pöördub islamisse lõpetades sellega tantristlike budistlike juhtide liini.


1305-1316: Pärsia budistid üritavad Uldžaitu-khaani usku pöörata.


1351: U Thong (ilmselt hiina kaupmehe perekonna järeltulija) teeb Ayutthaya pealinnaks ja võtab enda nimeks Ramathibodi.


1391-1474: Gyalwa Gendun Drubpa, esimene Tiibeti Dalai Laama.


1405-1431: Hiina eunuhhist admiral Zheng He sooritab sel perioodil mitmeid reise Kagu-Aasiasse, Indiasse, Pärsia lahele, Ida-Aafrikasse ja Egiptusesse.

Sel ajal oli budism Hiinas kindlalt kanda kinnitanud ja seega võisid külastatud rahvad kokkupuutuda Hiina budismiga.


1578: Altan khaan andis Sonam Gyatsole (hiljem tuntud kui kolmas Dalai Laama) Dalai Laama tiitli.


17 & 18 sajand: Kui Vietnam sel perioodil jagunes otsustasid Nguyeni valitsejad lõunas toetada mahajaana budismi kui ühendavat ideoloogiat nende kuningriigi etniliselt mitmekülgsele rahvale, mis hõlmas ka khamisid ning teisi vähemusrahvaid.


1614: Toyotomi perekond taastas suure Buddha kujutis Hokoji templis Kyotos.


1615: Oiraadi mongolid pöördusid Tiibeti budismi gelugi koolkonda.


1635: Zanabazar, esimene Jebtsundamba Khutughtu, sündis Khalkha Abadai khaani lapselapsena.


1642: Khoshuudi Güüshi Khan andis Tiibeti valitsemisõiguse viiendale Dalai Laamale.


1766-67: Tais hävitatakse hulk budistlikke tekste kui birmalased tungivad Ayutthayasse.


19. sajand: Tais korraldas kuningas Mongkut (endine munk) kampaania reformimaks ja kaasajastamaks munklust, liikumist, mis on jätkunud käesoleva sajandini riigi kirdeosa askeet-munkade inspiratsiooni toel.


1802-20: Nguyen Anh saab esimese ühendatud Vietnami troonile - seda saavutamaks vaigistab ta Taysoni mässu lõuna Vietnamis Bangkoki Rama I-se abiga - ning seejärel võttis põhja üle järele jäänud Trinhide käest.

Peale võimule saamist lõi ta konfutsianistliku riigi ja püüdles vähendamaks budismi mõju.

Ta keelas täiskasvanud meestel budistlikest tseremooniatest osavõtmise.


1820-41: Vietnamis valitseb Minh Mang piirates budismi veelgi.

Ta nõudis, et kõik mungad peavad kuuluma kindla kloostri juurde ja kaasas kandma identifikatsiooni dokumente.

Ta pani uued piirangud ka trükimaterjalidele.

Samuti algas katoliiklike misjonäride ja usku pöördunute tagakiusamine.


u 1860: Vastu igasuguseid ootusi tõi Sri Lanka kloostri ja tavakogukond esile suure budismi taassünni, liikumise, mis käis kaasa kasvava natsionalismiga.

Taassünd järgnes võõrvõimudepoolsele tagakiusamisperioodile.

Alates sellest ajast on budism õitsenud ning Sri Lanka mungad ning kodumaalt lahkunud tavainimesed on olnud edukad theravaada budismi levitamisel Aasias, läänes ja isegi Aafrikas.


1879: Birma kuninga Mindoni juhtimisel loodi nõukogu, et redigeerida Pali kaanonit.

Seejärel lasi kuningas teksti graveerida 729 kivile, mis paigutati püstiselt Mandalay lähedal asuva kloostri territooriumile.


1880s: Birmast saab briti koloonia.


1882: Hiinas, Shanghais asutati Jade Buddha Tempel koos kahe Birmast imporditud Jade Buddha kujuga.


1893: Maailma Religioonide Parlament koguneb Illinoisi osariigis, Chicago linnas. Sellest võtavad osa Anagarika Dharmapala ja Soyen Shaku.


1896: Kasutades Fa Xiani materjale avastasid Nepaali arheoloogid uuesti suure Ashoka kivisamba Lumbinis.

1899: Gordon Douglas määratakse Myanmaris. Ta on esimene lääne inimene, keda austatakse theravaada koolkonnas.


1930: Jaapanis asutatakse Soka Gakkai.


1949: Mahabodhi tempelBodh Gayas viiakse osaliselt taas budistliku kontrolli alla.


1950: Sri Lankal, Colombos asutatakse Budistide Maailma Vennaskond.


1956: India puutumatu juht B. R. Ambedkar pöördub budismi enam kui 350 000 järgijaga alustades nii kaasaegset neo-budistlikku liikumist.


1956: New Yorgis asutatakse Zeni Uuringute Selts, et toetada D. T. Suzuki tööd.


1957: Koopad Pai-tai mäe tipu lähedal, Fangshani piirkonnas, 75 km Pekingist edelas taasavatakse tuues päevavalgele tuhandeid budistlikke suutraid, mis olid kivisse graveeritud alates 7. sajandist.


1959: Koos ca 100 000 tiibetlasega põgeneb 14. Dalai Laama Tiibetist Hiina okupatsiooni eest ja rajab eksiilvalitsuse Indias.

Sissetungijad Hiinast hävitavad täielikult kõik kloostrid peale käputäie ja kiusavad tõsiselt taga budismi praktiseerijaid.


1962: Shunryu Suzuki asutab San Francisco Zen Keskuse.


1965: Birma valitsus arreteeris Hmabwis, Rangooni lähedal üle 700 munga kuna nad keeldusid aktsepteerimast valitsust.


1966: Theravaada järgijate poolt kokkukutsutud Maailma Budistliku Sangha Nõukogu Sri Lankal lootis erimeelsused lahendada ja teha koostööd.

Esimese konventsiooniga liitusid juhtivad mungad mitmetest riikidest ja koolkondadest, nii mahajaanast kui theravaadast.

Ven pani kirja üheksa punkti: Buddha on meie ainus valitseja;

Me usume Buddhasse, dharmasse ja sanghasse (Kolm Juveeli); Me ei usu, et selle maailma lõi ja seda valitseb Jumal;

Oleme seisukohal, et elu mõte on tunda kaasa eranditult kõigile elusolenditele ja töötada nende hüvanguks, õnneks ja rahuks ning arendada välja Tõeline Tõde;

Me aktsepteerime Nelja Õilsat Tõde, nimelt - dukkhat, dukkha esilekerkimist, dukkhast võitu saamist ja Teed, mis viib dukkhast võitu saamiseni - ja põhjuse ning tagajärje reeglit (pratitya-samutpada);

Kõik siin maailmas (sansaaras) on kaduv (anitya) ja dukkha ning kõik eksisteerivad ja mitte eksisteerivad asjad (dharma) on ilma hingeta (anaatma).


Aktsepteerime 37 omadust, mis viivad valgustumiseni (bodhipaksha-dharma), kui Buddha poolt õpetatud valgustumiseni viiva tee erinevaid aspekte.


Bodhi või valgustumise saavutamiseks on kolm moodust: nimelt õpilasena (sraavaka), pratyeka-buddhana ja samyak-sam-buddhana (täiuslikult ja täielikult valgustunud buddha).

Kõige kõrgemaks, isetumaks ja kangelaslikumaks peame bodhisattva tee järgimist ja samyak-sam-buddhaks saamist, et päästa teisi.

Tunnistame, et erinevate riikide budistlikud usundid ja praktikad erinevad.

Neid väliseid kujusid ja väljendusi ei tohiks segamini ajada Buddha õpetuse põhipunktidega.


1970s: Indoneesia Arheoloogia Teenistus ja UNESCO taastavad Boroduri.


1974: Naropa Instituut, praegune Naropa Ülikool, asutatakse Boulderis, Colorado osariigis.


1974: Birmas, U Thanti matuste ajal toimunud protestiaktsioonide käigus arreteerivad valitsusjõud 600 munka.


1975: Lao kommunistlikud valitsejad üritavad muuta suhtumist religiooni, kutsudes munki üles töötama mitte almust paluma.

Seetõttu pöördusid paljud neist tagasi tavaellu, kuid budism säilitas oma populaarsuse.


1975: Barres, Massachusettsi osariigis asutatakse Mõistmise Meditatsiooni Selts (Insight Meditation Society).


1975-79: Kambodža kommunistid Pol Poti juhtimisel üritasid anda budismile täielikult hävitava löögi ja põhimõtteliselt saavutasid oma eesmärgi.


1978. aasta vietnamlaste sissetungi ajaks Kambodžasse olid kõik mungad ja religioossed intellektuaalid kas mõrvatud või riigist välja aetud ning pea kõik templid ja budistlikud raamatukogud hävitatud.


1976: Peale Birmas toimunud protestiaktsiooni üritas valitsus hävitada kriitilist munka La Bad väites, et ta oli inimsööja ja mõrvar.


1978: Birmas vangistati veel munki ja noviitse, nende rüüd võeti ära ja valitsus pani nad vangi. Kloostrid suleti ja nende varad riigistati.

Kriitiline munk U Nayaka arreteeriti ja suri (valitsuse väitel enesetapu tagajärjel).


1980: Birma sõjaline valitsus kehtestab sangha üle ülemvõimu, vägivald munkade vastu jätkub läbi terve aastakümne.


1983: Shanghai Budismi Liidu all pannakse Jade Buddha templis alus Shanghai Budismi Instituudile.


1988: Selle aasta ülestõusu käigus lasi sõjavägi munki maha.

Peale ülestõusu salvestas tunnustatud munk U Nyanissara kassetti, millel arutleti demokraatiat budistlikes ettekirjutustes.

See kassett keelustati.


27. august 1990: Üle 7000 munga kogunes Mandalays, Birmas, et boikoteerida sõjaväge.

Nad keeldusid aktsepteerimast annetusi sõjaväe perekondadelt või neile tseremooniaid korraldamast.

Sõjaline valitsus ründas kloostreid ja arreteeris sadu munki, sealhulgas tunnustatud mungad nagu U Sumangala ja U Yewata.

Munkadel seisis ees pikaajaline vangistus ja kõikidelt boikoteerivatelt munkadelt võeti rüüd ära. Mõningaid munki piinati ülekuulamise käigus.


2000. aasta jaanuar: Malaisias asutatakse Sasanarakkha Budistlik Varjupaik (The Sasanarakkha Buddhist Sanctuary), koolituskeskus theravaada munkadele.


2004. aasta aprill: Sri Lankal Jaathika Hela Urumaya partei nimekirjas kandideerivad budistlikud mungad saavad valimistel üheksa kohta.

(Tõlge inglise keelest: Ester Eggert)