Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Budistlik abhidhamma

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
Meditation-a.jpg
Meditation litho.jpg
Meditation-00.jpg
Meditation-zen-0.jpg
Vana-thai-munk.jpg

3: Vipassana (taibu) meditatsioonis on kolm eksistentsikarakteristikut:

anicca (mittepüsivus),

dukkha (kurbus, viletsus),

anatta (mitte-hing, mitte-ise, mitte-kontroll).

4: Kui kõik jhana faktorid - argimõte (vitakka), kinnitunud mõte (vicara), rõõm (piti), õndsus (sukha), ühtepunktisuunatus (ekaggata) - on ületatud, et saavutada jhana kõrgemat astet, saab neid nimetada transtsendentaalseteks meelteks.

5: 2 liiki meele arengut: - samatha bhavana ehk tsentsentratsioon: viib rahuni, varasemat teadmist ei vajata, meelt keskendades saab psüühilised jõud; - vipassana bhavana ehk meditatsioon: viib taibu-teadmiseni ja nirvaanani.

15: Superteadliku meele saab nt jhana treeninguga.

Meel saavutab jhana esimese taseme elimineerides korraga 5 takistust (meelesoovide iha, halb tahe, laiskus, rahutus, skeptiline kahtlus).

16: Teine jhana: meelesoovide valdkonna ületamise järel tuleb ületada argi- ja kinnistunud mõte.

Kolmas jhana: rõõmu ületamine.

Neljas jhana: õndsuse ületamine.

17: Järgneb mitte-vormi (arūpa) valdkond.

Seal keskendud vormita objektidele.

Kui pärast 4. jhanat sinna ei lähe, saavutab puhta vormi valdkonnas palju ülenormaalseid jõude (silm, kõrv, elud jne).

18: 4 arūpa jhanat: ruumi piiramatuse mõiste; piiramatu teadvuslikkuse mõiste; mittemillegi mõiste; ei taju ega mittetaju mõiste.

19: Keskendamine: meele suunatus üksikule punkt-objektile.

28: Buddha ei rahuldunud sellega, mida teada sai, nt 4 arupa jhanat, leidis, et meele keskendamine ei ole õige tee.

29: Ta läks samadhi keskendumiselt üle vipassana meditatsioonile ja kirgastus.

34: Jhana = dhyana (sansk k); jhe - mõtlema, mediteerima.

Teises korvis (sutta) on 4, kolmandas korvis (abhidhamma) 5 jhanat, esimeses on teise 1-2 ühendatud.

39: 1. jhana: lõpuks võid saada oma märgi.

See erineb inimeseti, nt lootos, kalliskivi, päike, kuu, lillevanik.

Saades märgi, keskendu sellele, see kasvab tahtest.

Ära segune vaimselt piiratud isikutega.

Ole hoolikas kõnes, sest see on mõtte väljendus.

40: Jälgi, mida sööd.

Ületad meelesoovi valdkonna, jõuad vormi valdkonda.

41: 2. jhana: tunned, et su meel ei ole täiesti rahulik.

On vaja isiklikku julgust ja meele suurt ülendust, siis koged rõõmu (neid on palju liike), mis puhastab meele ja keha.

Vabaneb eneseteadvuse defektidest ning argi- ja kinnistunud mõtte poolt tulnud ähvardustest.

41: 3. jhana: rõõm tuleb ületada, jäädes meelerahusse, mis on nagu ükskõiksus

42: või huvitus.

Ei ole afekteeritud naudingust ega piinast.

Tuleb olla hoolikas, et meel ei läheks tagasi rõõmu.

Jätka keskendumist märgile või järelkujutlusele.

42: 4. jhana: neutraalne tunne, meelerahu kaudu saadud puhtaim tähelepanelikkus (mindfulness), jhana ülim eesmärk,

43: ekstaatiline keskendumine.

link