Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Budistlik meditatsioon Edward Conze

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
Bd10w.gif


Müstikud : upanišaadid, taoistid (lao-zi, Chuang-zi), sufistid (Rumi), Platon, Plotinus (Dionysose järgijad), Eckhart, St John of the Cross, Dante jt.

Taoism - meditatsioon on universumi võimsaimate jõudude siiras peegeldus.

Zen-budism - satori on kõiksuse mõistmine (insight) üksikobjekti kontsentreerunud kujul.

Nagarjuna : meditatsioon (DHYANA) on 3 protsessi tulemus:

1. iha ületamine 5 meele objektide suhtes.

Iha ületavad 6 dharmat.

Nad ületavad ka tahet, laiskust, erutust, kõhklemist.


2. 5 takistuse kõrvaldamine

- inimene teab, et tal on iha

- inimene teab, et tal ei ole iha

- inimene teab, kuidas toimub loomata iha loomine

- inimene teab, kuidas toimub loodud iha hülgamine

- inimene teab, kuidas hüljatud iha uuesti mitte luua

3. dhyana 5 faktori esilekerkimine

Elu kestab seni, kuni töötavad: hingamine, 4 seisundit (postures), sooja ja külma vahetus, 4 algelementi, saab toitu.

Euroopa termin “meditatsioon ” hõlmab 3 asja, mis on budistidel selgelt eristatud:

- meelestatus: algstaadiumid

- keskendumine (SAMADHI ): sisekaemus süvendab tähelepanu

- tarkus (VIPASYANA ): arusaamine sellest, milline on reaalsus tegelikult.

Mida rohkem tarkus areneb, seda selgem on tühjuse mõistmine (SUNYATA).

Keskendumine ja tarkus on meditatsiooni 2 haru, mille kombinatsioon viib vabanemiseni (nirvaanani).

Keskendumine toimub vähema intellektuaalse pingutusega, pigem avaldub kogu isiksuse (keha, emotsioonid, tahe) ümbersünnis.

Tarkus on võime erinevatel viisidel mediteerida universumi koostisosadest (abhidharma õpetus).

Keskendumine ületab vastuolu meele rahuliku sisemuse ja rahutu pinna vahel.

Tarkus ületab vastuolu kõigi asjade sisemuse ja pinna vahel.


SAMADHI rajaneb väitel, et meelel (mind) on:


1. rahulik keskkoht

2. rahutu (häiritud) pind

Häirituse põhjused:

- meeled (senses)

- ägedus, soov, iha

- eraldav mõtlemine


Seega tuleb: eemaldada meeled objektist (sihtija sihitisest)

loobuda tahtmisest

lõigata läbi eraldav mõtlemine


SAMADHI 8 STAADIUMIT (staadium = JNANA):


1. rõõmus pöördumine

praktilise ja eraldava mõtlemise abil pöördub ära ihadest.

Praktiline peatab meele objektil.

Eraldav hoiab sellel.

Kuid puudub selgus, sest on olemas mõtlemine.


Rahuldusest (kuulub impulsside skandhasse), et ihad said ületatud, tekib kehas ja meeles rõõm (kuulub meelte? tunde?

skandhasse): saabub mõtte ühte kohta suunatus.

Mõtlemine rahustab sisemuse.


2. rõõmus keskendumine

rahuldusest ja rõõmust tekib keskendumine: sisemus on selge, veendunud, vabanenud mõtlemisest.


3. rõõmus tasakaal

hülgab rahulduse, on selgelt teadvusel. Rõõmus, sest on tasakaalus.


4. tasakaal

hülgab rõõmu, valu, vabaneb õnnest ja õnnetusest. Saabub puhas tasakaal ja vaimustus (mindfulness).


5. lõputu ruum

ületab vormi, mõju, mitmekesisuse tajud


6. lõputu teadvus

läheb lõputu ruumi taha


7. mittemidagi

läheb teadvuse taha, mõtleb “siin pole midagi”


8. ei ole taju ega mittetaju

läheb mittemidagi taha


Tarkusmeditatsioon mõlgutab tavaliselt 5 skandha, 12-ahela, 4 tõe üle.

Selle meditatsiooni aluseks on põhjuseta ja põhjuslike dharmade vastuolu.


3 astet:

- tuuakse välja põhjused

- loobutakse põhjustatud asjust

- pöördutakse põhjustamatu, tühjuse, nirvaana juurde


12-ahela tõlgendus:

1. kummardus budadele ja bodhisattvatele, kes on teed läinud

2. patukahetsus

3. rõõmustamine vooruse üle (läinute tegude ja maailma üle)

4. varjupaiga leidmine 3 kalliskivis (usu alus: buddha, dharma, sangha), kuni ei ole jõudnud virgumiseni

5. asumine teele

6. palve, et läinud toetaksid minekut nirvaanani

7. palve, et läinud õpetaksid õpetust

8. vooruse pühendamine kõigi olendite täiuslikuks virgumiseks

9. 4 brahma peatuskohta: sõbralikkus, kaastunne, kaastundlik rõõm, tasakaal

10. areneb kõigi dharmade loomupärase selguse tajumine

11. kõigi dharmade tühjuse tajumine

12. kõikvõimalike imeasjade kujustamise võimalus

4 tõe 16 aspekti:

1. kannatus :

- püsitu (sõltub põhjusest)

- haige (loomult masendav)

- tühi (kuulub isiksuse (self) juurde)

- ebaisikuline (on olemas isiksus)

2. põhjus:

- põhjus

- tekkimine

- tulemus (järjestikused põhjuslikud aktid)

- olukord (condition)

3. lakkamine

- peatumine (nirvaanas on skandhad kustunud)

- rahu (3 tuld - viha, ahnus, eksitus - on kustunud)

- õilis (õnnetus puudub)

- lõplik vabanemine (miski ei põhjusta kannatust)

4. tee

- tee (minek nirvaana suunas)

- õige meetod

- areng (nirvaana poole)

- vabanemise faktor (loob ületamise)