Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Budistlikud sümbolid

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search


Buddha - shariputra - maudgalyayana.jpg
Lootos.jpg
Stuupa-veltsa-002.jpg
Buddha in kamakura.jpg
Dharmaratas.jpg
Bodhitree2.jpg
Budismis on oluline koht sümboolikal.

Paljud budistlikud sümbolid on seotud nende rahvaste kultuuriga, kes järgivad Buddha õpetust.

Samuti võib Hinduismis kohata mõnda budistlikku sümbolit ja vastupidi.

Ajalooline Buddha kasutas oma loengutes sellist sümboolset kujundit nagu Bhavatšakra ("olemise ratas"), budistlikus mütoloogias ümbersündide alguseta ahel (sansaara).

Esimesed arheoloogilised tõendid sümbolite kohta pärinevad III saj. enne meie aega nimelt kuningas Ašoka (273 - 232 eKr.) valitsemisajast, kes tegi Buddha õpetuse populaarseks nii Indias kui väljaspool tema piire.

Lasi raiuda budismi tähised kivisammastele mida püstitati talle kuuluvas impeeriumis hulgaliselt.

II sajandil hakkasid budistid ehitama suuri kloostreid kaljudesse, mõningad neist koobas-kloostritest on säilinud siiani.

Sel perioodil oli üks põhilisi ja populaarsemaid budistlike sümboleid stuupa.

Stuupa on kosmoloogilise maailmapildi mudeliks budismis.

Stuupa sisse maeti ka Buddha peale surma, ja stuupadesse maetakse tänapäevani budistlikus kõrghierarhiasse kuulunud budiste ja pühakuid.

Esimesed Buddha kujutisega bareljeefid ja kujud ilmusid I, sajandil e.m.a.. Budismi pöhjapoolne haru mahajaana loob mõiste kõigi elusolendite pääsemise kohta sansaarast ja kollektiivse karma muutmise võima luse indiviidi poolt.(bodhisatva)

Teeb Buddhast jumaluse ja loob Buddhade kultuse,tendents mis eriti ilmestab mahajaana budismi ja on omane ka vadžrajaana budismile.

Luuakse õpetus Buddha kolme keha (Trikaya) kohta.

Mahajaana töstab aktiivselt esile inimese eeliseid teiste olendite ees saavutamaks nirvaanat.

See väljendub ka läbi sümbolite, mis ilmuvad budismi sel ajajärgul: mudra, silp.

Inimkeha taust-süsteemina kasutades selgitatakse budistliku maailmamudelit ja kosmoloogiat, kulminatsiooniks sel ajajärgul saab mandala psühho-kosmiline maailma mudel.

Sel ajal tekib mahajaana filosoofiasse ka tühjuse mõiste koos jidamiga (jidam sümbol).

VI sajandil massiliseks muutunud tantrate kultus tõi kaasa omapärase sümboolika ja lähenemise budismile.

Siin mängis suurt osa tantrate praktiseerijate puhul ka neile omane visualiseerimine ehk kujustamine, millele tantrismis rõhku pannakse.

Selle sümbolite rikkuse on endas säilitanud enamuses Tiibeti budism ja samuti šintoism Jaapanis.


Buddha sümbolid

Gautama Buddha isiklikult suhtus vastumeelselt sellesse, kui inimesed püüdsid teda austada ja jumalikustada.

Esimeste levinud Buddha sümbolitena kasutati kaheksa kodaraga ratast nii nimetatud Seadmuse-ratast ehk (Dharma ratas), bodhipuud, Buddha jalajälge, trooni, kerjakaussi ehk potti ja lõvi.

Kaheksa kodaraga ratast nimetatakse Dharmatšakraks ehk Dharma rattaks, see sümboliseerib Buddha poolt uue õpetuse ehk Seadmuse Ratta liikuma ja levima panekut.

Legend räägib, et jumal Brahma laskus taevastest alla meie maailma ja ilmus Bodhgayas mediteeriva Buddha ette, paludes teda kõigile elusolendeile, kes kannatavad siin maailmas kuulutada enda õpetust, mis võimaldaks neil vabaneda sansaara köidikutest ja seostest.

Selle märgiks annetas ta Buddhale Dharmaratta ehk Seadmuseratta, mis sümboliseerib uut Dharmat või Seadmust ning milleni jõudis Buddha Gautama enda selles ja viimases kehastuses.

Dharmaratas


Dharmaratta kaheksa kodarat sümboliseerivad Buddha Kaheksat Õilsat tõde ja kolmeharuline märk Triskele ratta keskmes tähistab Buddhat, Dharmat ja Sanghat.

Need on kolm baaselementi budismis.

Buddha kui Õpetaja, Dharma budismi õpetused, seadused, reeglid ja juhised millest õpetus koosneb ja Sangha tähendab munklust.

Seega kolm põhikomponenti ehk kolm vaala, millele budism toetub, neid väljendab sümbolina Dharmaratas.

Algselt tähistab ratas ( Chakravartin - Tšakravirtinit - Valitseja Ratastel ) ja oli kasutusel vaid kuningliku suguvõsa sümbolina.

Kuningas Ašoka aegadest III saj. enne meie aega.võeti ta tarvitusele tähistamaks budismis Seadmuse Ratast.


Bodhi puu


Bodhipuu all istudes ja mediteerides saavutas Buddha Valgustatuse.

Legend räägib:

Peale kuut aastat ringirändamist jõudis Buddha Naranjara jõe kaldal asuvasse metsasalusse, mis asub tänapäeval Bodhgaya lähedal.

Istudes maha bodhipuu alla süüvis ta kaua-kestvasse mõtlusse, mille tulemusena mõistis enda ja kõigi asjade olemust ning seoseid.

Budda kerjakauss ,pott ehk Patra.