Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Dāna-pāramitā

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search


7 20.jpg
Akshobya bbuddha.jpg
Buddha -29.jpg


1. dāna-pāramitā – lahkus heldemeelsus – annetustest saame rikkaks. Budism õpetab paradoksi: mida rohkem me anname, seda rohkem me tagasi saame.

Praktiseerides heldemeelsust tuleb sul annetada kõik – keha, meel, lapsed, suhted, vanemad, vara.

Annetada tuleb

1) teistele inimestele
2) kõikidele buddhadele
3) bodhicittale

Annetada saab

1) materiaalseid esemeid
2) hirmu puudumist
3) dharmat

1) materiaalseid esemeid annetage kõigile puudustkannatajaile, selleks et valmistada teistele rõõmu
2) annetades hirmu puudumist, hirmutust – saame aidata kõiki hädasolijaid, haigeid. Näiteks ostes turult elusaid kalu, et need vette vabaks lasta.
3) Jagades teistega dharma õpetusi aitame teisi olendeid vabanemise teele, üldiseks hüvanguks, kõik kogutud pälvimused annetame samuti teistele olenditele ja buddhadele

Puhas on niisugune annetamine, mis toob kasu kõikidele inimestele ja olenditele ning aitab meil vabaneda kiindumusest rahasse, jms omandusse Mittepuhas on niisugune annetamine, mis teeb kellelegi kahju või haiget, näiteks relvade andmine sõjapidamiseks, tapmiseks, aga samuti annetamine vihaga või annetuse järgi tasu ja kiituse ootamine, teistega suurema annetuse pärast võistlemine jms.

Dharma annetamine on kasulik kõikide olendite hüvanguks. Selle sügavamat tähendust mõistame alles surma hetkel või pärast surma st kui mõistame tõelist elu ja surma tähendust. Ei tohi unustada annetada kõiki oma pälvimusi teiste olendite hüvanguks. Tundes piiritut õndsust, on tähtis see samuti kõikidele buddhadele annetada ja samas teiste olendite kannatusi enda kanda võtta. Ületavuse saavutame praktiseerides lõputut võtmist ja piiritut andmist. Loomulikult on tähtis teada mida, millal ja kellele anda. Näiteks lubamatu on anda suhkruhaigele lapsele kommi. Õige motivatsioon aitab meil teiste vajadusi õigesti mõista. Näitena tõi Auväärne Garchen Rinpoche annetamise tehases: Annetades oma keha, saame õige töövahendi millega toimida, et ettevõttele ja teistele inimestele kasu tuua. Annetades oma vooruslikkuse, eetika – saavutame õige tegutsemise, annetades kannatlikkuse – saavutame oskamatusest jms valest toimimisest tekkinud vigade ületamise, annetades tarmukuse – saavutame kiiruse töötamisel, tootmisel, annetades kontsentratsiooni ja tarkuse – saavutame efektiivsema tegutsemise.

Heldemeelsuse praktiseerimist võiks alustada näiteks oma riiete annetamisest. Rinpoche nentis, et eesti inimestel on liiga palju riideid. Sageli on veel oluline missugust firmamärki riided kannavad. Ometi on inimesel tarvis ainult 2 rõivakomplekti, millega väljas käia – üks pesus, teine seljas. Hea kui inimesel on 3 väljaskäimise komplekti, kuid 4 on juba liiga palju, raiskamine. Selline suhtumine kehtib kõikide asjade kohta. Vabastage ennast üleliigsetest asjadest. Kõige parem on kui annetate üleliigsed asjad emale. Sest tänu talle on meil selles elus võimalik oma Virgumismeelt arendada. Just ema on see, kes annab meile elu, õige suuna ja armastuse. Tänu ema lahkusele on meil võimalik ka teistele armastust anda. Annetades ei tohi mõelda – MINA ANNETAN – oluline on tunda seda rõõmu, mis teistes annetust saades tekib. Teised teevad meile head sellega, et võimaldavad meil neile annetada.

Head tehes ja annetades võiks teistele annetada ka oma kehaorganeid. Lisage oma testamenti klausel, et surmajärgselt annetate oma organid teistele elavatele ja abivaja-vatele inimestele, sest muidu lähevad need niikuinii lihtsalt raisku. Budistid hindavad kangelasi, kes annetavad haigetele kehaorganeid juba oma eluajal. Näitena võib tuua lugusid, kus õilsad saddhud oma keha näljastele loomadele ohverdavad. Kuigi kõik bodhisattvad on andnud tõotuse, iga hinna eest kaitsta pealinnu, kus elavad pealikud ja juhid, siis võivad nad sellest tõotusest taganeda, kui see otsus peaks kaitsma maad ja kõiki teisi olendeid.

Sageli on peredes tülisid kodutööde jaotamise pärast. Ka see kui saame oma peret teenida on samuti oma keha annetamine, kodutööd on ju kogu pere hüvanguks. Vale on mõelda – miks mina... Teised teevad meile head sellega, et me saame nende jaoks midagi teha.

Niisamuti on oma keha annetamine ümber stuupade kõndimine, palvetamine, kummardamine.

Je Tšongkhapa kirjutas oma õpetuses LamRim, et õige annetmine koos kannatlikkuse ja tarmukusega viib kontsentratsiooni ja mõistmiseni. Hiilgav Gampopa on öelnud: laiendamaks meelt läbi mõistmise kasutame tarkust kõigi Kuue Ületavuse saavutamiseks.

Annetada tuleb alati mitte ühele vaid kõigile. Kui loeme mantrat või palveid, siis oleks vale teha seda ainult ühele Jumalusele vaid ikka Kõiksusele, mis koos mõistmisega avardub lõputult.

Annetades tuleks mõelda, et ükskord sureme me kõik ja midagi ei saa me kaasa võtta. Miks me siis peaksime olema selles elus rikas või võimukas. Annetamine vähendab pahasoovlikkust ja kasvatab armastust teiste vastu, vähendab oma Mina tunnetamist ja tähtsutamisest ning kasvatab eetikat ja kannatlikkust.