Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Daśabhūmikasūtra ehk “Kümne taseme suutra”

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search


7-dharmachakra.jpg
58670-dharma-wheel-3.jpg
Daśabhūmikasūtra ehk “Kümne taseme suutra” on suurema kogumiku Avatamsakasūtra osa.

Avatamsakasūtra tervikuna sanskriti keeles säilinud ei ole, kuid selle 26. osa – Daśabhūmikasūtra ja 39. osa – Gandavyūhasūtra on, ja nimelt nn budistlikus sanskritis, mis kujunes välja meie ajaarvamise algul Indias, põhjuseks ilmselt kohalike keelte mõju klassikalisele sanskritile.

Daśabhūmikasūtra kirjeldab bodhisattva kümmet taset. Tuleb järkjärguliselt minna mööda bodhisattva tasemeid, ühendada end nende tasemetega. Seega kirjeldatakse siin bodhisattva astmelist teed. Budismis on ka teine tee – momentaalne, mida pooldab Hiinas chan-budism.

Bodhisattva kümme taset on:

  1. Rõõm (pramuditā)
  2. Puhtus (vimalā)
  3. Valgustus (prabhākarī)
  4. Sära (arcishmatī)
  5. Raskelt võidetavus (sudurjayā)
  6. Silme ees olek (abhimukhī)
  7. Kaugele ulatumine (durangamā)
  8. Liikumatus (acalā)
  9. Hüva mõte (sādhumatī)
  10. Seadmuse pilv (dharmameghā)

Bodhisattva tee algab rõõmust. Kui inimene ei suuda rõõmu tunda iseendast ja teiste ning eelkõige Buddha õpetuse üle, siis ei saa ta küll bodhisattva teele asuda.

Edasi peab ta end puhastama: tegema puhtaks keha, keele ja meele, mis tähendab eelkõige vabanemist halbadest määrivatest ja virgumist takistavatest emotsioonidest ja vaadetest, mida suutras loetleakse.

Kolmandal – valgustuse tasemel tekib bodhisatval esmakordselt arusaamine olendite ülimalt viletsast ja haletsusväärsest olukorrast: olendid on oma olemasolu vangid; nad magavad soovidepadrikus; neil ei ole tahet õigeks mõistmiseks ega soovi õilsa dharma järgi elada; nad elavad sansaara vooluses ega tunne vabanemise vahendeid. Koos sellise äratundmisega tekib bodhisattval soov neid kõige selle osas valgustada.

Järgmisel tasemel loetakse üles pikad nimekirjad valdkondi, mille uurimisega bodhisattva peab tegelema. Põhimõtteliselt peab bodhisattva tundma huvi kõige vastu, uurima ja õppima kõike, eeskätt aga seda, mis viib virgumisele.

Viiendal tasemel on bodhisattva omandanud juba sellise väe ja veendumuse, et teda on väga raske võita ja teelt kõrvale kallutada. Ta on saanud samaks kõikide mineviku, oleviku ja tuleviku buddhade meelestatusega dharmade puhastamisele jne. Siin bodhisattva mõistab ka Nelja Õilsat Tõde. Ta saab aru tavatõest ja ülimast tõest: tavatõe järgi nirvaana ja sansaara on erinevad asjad, aga ülima tõe seisukohast nad ei ole erinevad.

Silme ees oleku (tiibeti keeles kundun) tasemel valitseb mõistmine (prajñā); bodhisattva mõistab kõikide dharmade atribuute. Seitsmendal tasemel bodhisattva mõju ulatub kaugele. Bodhisattva mõistab siin kolme olulist momenti: tühjust (śūnyatā) – kõik dharmad on tühjad, neid saab täita erinevate tähendustega; nimetamatust (ānimitta) – ükski nimetus dharmade kohta ei ole õige; ja kiindumatust (apranihita) – ükski dharma iseenesest ei püüdle millegi seostatuse poole.

Liikumatuse tase viitab sellele, et ei ole enam eriti kaugele minna ja sellepärast ei tasugi enam eriti pingutada, kõik tuleb juba ise kätte. Bodhisattva saab täiesti aru oma ihust, tal õnnestub hakata täielikult kontrollima oma eluiga. Ta saavutab võimu oma meele üle, tal on võim vahendite üle, mis on vajalikud õpetamiseks, tal on võim oma tegude üle, oma sündide üle, oma veendumuste üle, oma üleloomulike vägede üle, oma teksti üle ja oma teadmise üle.

Hüva mõtte tasemel mõistab bodhisattva tõeliselt kõiki 84 tuhandet meeleplekki. Ta mõistab kõiki 84 tuhandet tegu. Ta mõistab kõiki võimeid (nt kuulmisvõime, nägemisvõime jne) ja kõiki võimete vorme. Ta mõistab psüühilisi eeldusi ja seda, et nendest tuleb lahti saada. Ta mõistab ka veendumusi ja seda, et neid ei ole vaja (ka budistlikku veendumust). Ta saab jagu sündidest, et mitte enam sündida. Lõpuks tuleb lahti saada ka muljetest – elu jooksul omandatud psüühilistest kogemustest, kuna need takistavad edasiminekut.

Viimasel, kümnendal tasemel, mille nimi on seadmuse pilv mõistab bodhisattva absoluutselt kõike. See on bodhisattva tipp ja edasi on valida, kas saada buddhaks või mitte.