Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Dalai Laama ja Tiibet . Harri Kingo

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
Harri KIngo.jpg
Dalai.maalitud.jpg
14th-dalai-lama-and-10th-panchen-erdeni.jpg
XIV Dalai Lama 1935ado.jpg


Dalai Laama poliitilist loogikat pole võimalik mõista, kui ei ole mõistetud Tiibeti kui riigi, kui ühiskonna ülimat eesmärki.

Tiibet kui riik ja ühiskond erineb põhimõtteliselt kõikidest maailma riikidest ja ühiskondadest oma aluste aluse ja oma kestmise mõtestatuse poolest. Kui kõik riigid ja nende valitsejad maailmas on üheselt keskendunud oma rahva ainelise heaolu, riigi edukuse ja inimeste turvalisuse kindlustamisele, siis Tiibet ja Dalai Laama on mõtestanud ja mõistnud oma olemist teistel - vaimsetel alustel.

Ülim Tiibeti ja Dalai Laama eesmärk ja siht pole mitte igaühe aineline heaolu, riigi edukus majanduses, ühiskonna turvalisus, rahva ja kultuuri kestmine, selle nimel liitumine mingitesse poliitilistesse liitudesse, ühendustesse vms., millega maailma riigid tegelevad ja millega ka meie riik on kogu taasiseseisvuse aja tegelenud.

Ülim eesmärk on Tiibeti jaoks täiesti teine. Selleks on olla see koht ja pinnas, kus areneb, kestab ja levib maailma Dharma - Buddha õpetus.

Dalai Laama poliitilised vaated ja pürgimused on suunatud sellele, et tagada Tiibetile olukord, kus Tiibet kui ühiskond ja kui riik võiks seda oma ülimat eesmärki teostada. Tiibeti ülim esmärk pole Dalai Laama jaoks mitte majanduslik, mitte rahvuslik, mitte kultuuriline vms. olemine, kestmine ja areng, vaid Buddha Õpetuse areng, kestmine ja levik maailma.

Kõik muu - majandus, poliitika, välissuhted, kultuur, rahvuse kestmine jms., millega tegelevad teiste riikide valitsejad, on Tiibeti jaoks teisejärguline - on vaid vahendi rollis, mis lubab Tiibetil seda oma esmast vaimset funktsiooni teostada.

Kui seda Tiibeti ja Dalai Laama arusaamist Tiibetist näha ja mõista, siis osutub mõtestatuks ka Dalai Laama tegevus - miks ta on loobunud iseseisvuse taotlemisest ja lepib autonoomiaga Hiina koosseisus. Dalai Laama tahab Tiibetile tagada tingimused, mis lubaksid Tiibetil ja tiibetlastel Buddha Dharmal maailma jõuda. Kui selleks oleks parim olla iseseisev riik - Dalai Laama pooldaks seda. Kui selleks on reaalseim ja seeläbi otstarbekaim viis olla autonoomia Hiina koosseisus - mitte midagi pole valesti ega katki.

Buddha Dharma - budistlik õpetus - selle kestmine, areng ja levik maailma on see esmane, millele on allutatud Tiibeti poliitiline tegutsemine Hiina ja maailma suhtes. Selles võtmes - Buddha Dharma aren gu, kestmise ja leviku esmasuse võtmes asju vaadates - usaldagem Dalai Laama arusaamist asjadest. Sest kes oleks veel parem ja pädevam Tiibeti olukorra, vahendite ja võimaluste tundja selle vaimse eesmärgi teostamiseks kui tema.

Eesmärk ja vahend on omavahel seotud - niisiis on ka Tiibeti rahvuse kestmine, Tiibeti kultuuri püsimine, Tiibeti teatav iseseisvuse tase ja aste, Tiibeti teatav majanduslik edukus ja muu sarnane kõik olulised nii Tiibeti kui Dalai Laama jaoks. Sest need on kõik vahendid ülima eesmärgi tarvis ja nendeta pole ülimat eesmärki võimalik saavutada.

On teada ütlus - eesmärk pühitseb abinõu. Nii ka Tiibetiga - Tiibeti vaimne eesmärk - Dharma kestmine, areng ja levik - on see, mille nimel ja tarbeks on Tiibet kui ühiskond, riiklik struktuur, rahvastik ja selle kultuur kõik tervikuna kokku vajalik.

Ja ärgem püüdkem Tiibeti ja Dalai Laama olemist ja tegutsemist mõtestada meile omases ainelise jõukuse ja edukuse võtmes - see võti ei ava meile ust Tiibeti ega tiibetlaste südamesse.