Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Daodejing - kulgemise väe raamat

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
(Redirected from Daodejing)
Jump to: navigation, search


China-old-photos--boats.jpg
Laotzu4.jpg
Daodejing (hn ‘kulgemise väe raamat’), taoismi klassikaline tekst, mille autoriks peetakse Laozi-d.

Arvatavasti 3. saj esimesel poolel e.m.a loodud Daodejing koosneb pisut enam kui 5000 kirjamärgist.

Teos on jagatud 81 peatükiks, mis on koondatud kahte raamatusse: «Kulgemise raamat» (hn daojing) ja « Väe raamat » (hn dejing).

Vanimas, 2. saj e.m.a pärinevas käsikirjas on raamatute järjestus vastupidine: Dejing eespool ja Daojing tagapool ning teos kannab vastavalt pealkirja Dedaojing.

Daodejing on vormilt tüüpiline vanahiina skeemtekst.

Rohkesti kasutatakse võrdlusi, parallelisme, vastandusi, kohati ka riime.

Daodejings antakse filosoofilise taoismi põhjendus selle põhimõistete kulg, vägi, toimimatus, olev ja olematu, taevas-maa, musttuhanded jt seletuste ja määratluste kaudu.

Samas tõdetakse igasuguste määratluste piiratust: “kulgetav kulg on püsitu kulg / nimetatav nimi on püsitu nimi”; “ma ei tea ta nime / sellepärast ütlen kulg / suvaliselt annan nimetusi”.


Daodejingis ülistatakse loomulikkust, tumedust, ähmasust, madalust, naasmist; sagedased võrdpildid on jõgi, org, naine.

Taunitakse karjerismi, mida seostatakse konfutsianismi väärtustega nagu inimlikkus, kohasus ja kombed.

Ideaalne inimtüüp on õnnis (hn shengren), kuna ühiskondlikult aktiivset õilsat (hn junzi) peetakse sellest alamaks.

Daodejingis leiab ka otsest ühiskonnakriitikat, sõjavastasust ning isegi ideaalse riigikorra mudeli, kus suurriik ja väikeriik toimivad harmoonilises koosluses: “suur riik / madaldudes

väikse riigi ees / omaks võtab väikse riigi / väike riik / madal olles suure riigi ees / omaks võtab suure riigi”. Eesti keeles Linnart Mälli tõlkes (1979); Jaan Kaplinski tõlkes (2001).