Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Dhjaanibudad

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
5-dhjani-buddhas.jpg
Legend jutustab, et kord, kui Bhagavat oli süvenenud meditatsiooni , visualiseeris ehk kujustas Buddha ennast järgemööda kõigiks dhjaanibudadeks ja jättis nad enda asemele istuma kindlasse ilmakaarde, nii loodi Dhjaanibudad. Hiljem lisati dhjaanibudadele ādibuddha ja Vadzrasattva. Nad täidavad erinevaid funktsioone mediteerija ehk kujustaja teadvustasandite muutmises. Mahajaanas on viis transtsendentaalset buddha aspekti, mis eksisteerivad väljaspool aega ja loodusseadusi. Neid nimetatakse ka Jinadeks (vallutaja, võitja), Tathāgatadeks (täiuslik) või Dhjaanibudadeks (kujustamis-/meditatsioonibuda). Sajandite jooksul on need (5) viis müstilise tarkuse ilmingu-buddha paigutatud loogilisse süsteemi, kus igaüks neist esindab buddha perekonda, millega seostuvad ka iga Dhjaanibuda kindlad omadused. Samas näitavad dhjaanibudad ka seda, kuidas võivad muutuda viis skandhat: keha, kogemus, taju, vaimne ergastus ja teadvus. Dhjaanibudasid kujutatakse mandalas sageli ka koos oma tantristlike partneritega, nende embus-poosis ( yganaddha ) on vastandite kõikehaarava ühenduse, staatilise teadmise ja loova energia sümbol (tee ja objekt on üks). Dhjaanibudad on:
  1. Vairotšana, valge, naine Valge Tārā, bodhisatva, draakon, Samantabhadra, Krakutshanda
  2. Akšobhja, sinine, naine Locana,Vadžrapani , elevant, Kanakamuni, ida.
  3. Ratnasambhava, kollane, naine Mamaki, juveel, Ratnapani, hobune või lõvi, Kashyapa, lõuna.
  4. Amitābha, punane, naine Pandara, paabulind, Avalokitešvara, Šakjamuni, lääs
  5. Amoghasiddhi, roheline, naine Roheline Tārā, Vishvapani, inimlind Garuda, Maitreya, põhi.


dhjaanibuddha (skr dhyānibuddha ‘mõtlusebuddha’), vadžrajaanas mahajaana mütoloogiliste buddhade baasil loodud antropomorfsete kujustamissümbolite üldnimetus. dhjaanibuddhad paiknevad kindla korra järgi dhjaanibuddhade mandalal. Igal dhjaanibuddhal on kindel ilmakaar, värvus, perekond, ürgollus ning sümbol. Erinevatel tekstidel põhinevates süsteemides võib selles osas olla mõningaid erinevusi. Iga d. esindab kindlat isiksuse koostisosa ja on vastukaaluks kindlale meeleplekile. Iga dhjaanibuddha juurde kuulub kindel naisvaste e pradžnja, bodhisattva ja maine buddha. Nimetus d. oli tuntud üksnes Nepalis, kust see 19. saj jõudis Euroopasse. Tiibeti budismis tuntakse dhjaanibuddhasid nimetuse all sku lnga rgyal po (‘viis kehastunud valitsejat’).

Dhjaani-buddha Vairotšana Akšobhja Ratnasambhava Amitābha Amoghasiddhi
Asukoht mandalal keskkoht või ida ida või keskkoht lõuna lääs põhi
Värvus valge sinine kollane punane roheline
Perekond tathāgata vadžra ratna padma karma
Ürgollus ilmaruum vesi maa tuli õhk
Sümbol seadmuseratas vadžra kalliskivi lootos višvavadžra
Isiksuse koostisosa kuju teadvus tunne mõiste meeleolud
Meeleplekk teadmatus viha iha ja uhkus pahatahtlikkus kadedus
Pradžnja Vadžradhātv-īšvarī Lotšanā Māmakī Pāndaravāsinī Tārā
Bodhisattva Samantabhadra Vadžrapāni Ratnapāni Avalokitešvara Višvapāni
Maine buddha Krakutšhanda Kanakamuni Kāšjapa Šākjamuni Maitreja