Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Gan´d´avyūha-sūtra

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search


14.jpg
Gan´d´avyūha-sūtra (skr; tb sdong pos brgyan pa’i mdo v sdong po bskod pa’i mdo; hn ru fajie pin; jp nyū hokkai hin), mahajaana suutra, hiina ja tiibeti budismis Avatam´saka-sūtra osa; Indias ja Nepalis on see tuntud iseseisva teosena ja kuulub nepali mahajaanas üheksa seadmuseõpetuse hulka.

Pealkirja tähendus on mõnevõrra ebaselge. Traditsiooniliselt on Gan´d´avyūha-sūtra t Läänes tõlgitud «Lillepärjasuutraks» nagu ka Avatam´saka-sūtra’t (ingl Garland Sūtra, Flower Ornament Sūtra), kuigi sõna-sõnalt tähendab see lihtsalt ‘korrastatud e reastatud (skr vyūha) koostisosi (skr gan´d´a)’. Hoopis erinev on hiinakeelne pealkiri, mis tähendab «Sisenemine seadmusevalda».

Gan´d´avyūha-sūtra on loodud 1.–2. saj Indias, võimalik, et Lõuna-Indias, millele viitavad paljud kohanimed tekstis. Gan´d´avyūha-sūtra vormiline ülesehitus erineb oluliselt traditsioonilistest suutratest: see on lugu kaupmehepoeg Sudhanast, kes rändab mööda Indiat, otsides õpetusi, mis aitaksid tal saada bodhisattvaks.

Esimesed juhatused sai ta Mandžušrīlt, seejärel käis ta järgemööda 52 õpetaja e hüvesõbra (skr kalyān´amitra) juures, kellest igaüks andis talle õpetussõna sellest, kuidas bodhisattval tuleb erinevates olukordades ja eluvaldkondades tegutseda.

Hüvesõprade seas oli erakuid, bhikšusid, õpetlasi, kaupmehi ja kuningaid, poisse ja tüdrukuid, rikkaid emandaid ning isegi üks prostituut, samuti mütoloogilisi tegelasi – bodhisattvaid ja jumalannasid.

Kujustanud kõiki hüvesõpradelt saadud õpetusi, jõudis Sudhana lõpuks bodhisattvate Maitreja ja Samantabhadra juurde, kelle abil süvenes keskendumisse, milles kujustas kogu maailmatervikut kui seadmusevalda (skr dharmadhātu), kus kõik on kõigega seotud, tervik sõltub igast üksikasjast ning iga üksikasi on terviklik osa tervikust. Kõike valgustab ja korrastab buddha mõistmine ja kaastunne, mida olendite seas teostavad bodhisattvad.

Gan´d´avyūha-sūtra s on kirjanduslikult väga rikkas ja kujundlikus vormis esitatud budismi põhiseisukohad, kusjuures rõhutatakse seadmusevalla kontseptsiooni, bodhisattvate tüpoloogiat ning buddhade paljusust. Eesti keeles katkendid Märt Läänemetsa tõlkes (2006, 2008). Ingl Flower Array Sūtra.