Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Ganeša

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search


Ganesh.jpg
Ask-ganesha.jpg
India-god-ganesha.jpg

Ganeša on hindude tarkuse, kirjanduse ja õnne jumal. Ja seepärast ka üks armastatumaid.

Sümbolistlikult eemaldab ta takistused teadmiste ja õnne ning edu teelt, seepärast pöördutakse tema poole tavaliselt ka enne igasuguste ettevõtmiste algust.

Ganešal on veel palju nimesid, näiteks Ganpati (gana jumal), Vighneshvara (takistuste jumal), Vighanharta (takistuste eemaldaja), Vinayaka(juhataja), Gajanana (elevandipealine), Lambodar (rippuva kõhuga), Ekdanta (ühevõhaline), Gajadhipati (elevantide jumal) etc.

Ganeša on jumal Šiva ja jumalanna Parvati poeg.

Legendi järgi vormis Parvati ta oma higist ja mustusest enne, kui ta suplema läks, et Ganeš valvaks senikaua ega laseks kedagi mööda.

Tuli aga Šiva, kes vihastas, kui Ganeš teda Parvati juurde ei lasknud ja seepärast tappis tema, lüües tal pea maha.

Kui Parvati sellest teada sai, oli ta lohutamatu ning vihane ja seepärast saatis Šiva oma järgijad ümbruskonda, et nad läheksid põhja suunas (sümboliseerib tarkust) ja tooksid talle esimese ettejuhtuva elusolendi pea.

Esimene elukas juhtus olema elevant ja seepärast on Ganešal elevandi pea.

Elevandi pea sümboliseerib elevandi tohutut jõudu, mis murrab läbi kõikidest takistustest.

Mudgal Purana järgi esindab elevandi pea tat-poolt (Brahman - looja) ja inimese keha tvam-poolust (sina).

Purana'de järgi teenivad Ganešat ka jumalad.

Näiteks Višnu pöördus tema poole enne Bali alistamist, Šiva enne Tripura kolme linna hävitamist, Durga enne Mahišasura hävitamist ja Kamadeva enne, kui ta alistas universumi oma armastuse nooltega.

Seega on Ganeša looja ja loodu ning aatma (hinge) ja parmaatma (Jumal), mikrokosmose ja makrokosmose ühend.

Ganeša suured kõrvad on nagu suured lehvikud, mis eraldavad tõelise illusiooni ja jumaliku olemuse.

Seega, kui järgija soovib tema õnnistust, siis Ganeša oma suurte kõrvadega eraldab hea halvast ja annab neile ainult seda, mis on nende vaimseks arenguks vajalik.

Ganeša lont on tavaliselt vasakule poole kõverdunud ning küünitab maiustuste järele ühes tema käes.

Oma võimsa londiga võib ta purustada kõik takistused usklike-järgijate teelt ning samas sellesama londiga ka õrnalt õnnistada.

Ganeša üks võhk on murtud ja loomulikult on ka selle kohta rohkelt legende, üks ütleb, et Ganeša ise murdis selle ning kirjutas sellega Mahabharata.

Üks võhk sümboliseerib looja ja loodu üks-olemist.

Ganeša suur kõht sümboliseerib rohkust ja õitsengut.

Ganeša sõidab roti seljas.

Ka sel on sümboolne tähendus - elevant võib purustada kõik vallid ja rott võib läbi pugeda väiksemaistki aukudest.


Ganeša on kaks naist - Riddhi (õitseng) ja Siddhi (edu).

Seega - kel on Ganeša õnnistus, sellel on automaatselt ka edu ja õitseng