Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Guru Padmasambhava elulugu . Gert Silkin

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
Guru rinpoche zangdokpelri.jpg
Padmasambhava samjest.jpg
Padma-detail-004.jpg
Guru a0.jpg
Padmasambhava kuju.jpg
Padma-face-detail.jpg
Padmasambhava st tsuglhakhang.jpg
Indian weddings.jpg
Padma-dordze-detail.jpg
Padmasambhava nepaalist.jpg
Hall-guru-mandala.jpg
Padmasambhava guru.jpg
Padma-kapala-detail.jpg
Padma-trisula-detail.jpg
Padma-f.jpg
Padmasambhava ('lootosest sündinu'); ka Padmakara; tiibeti keeles Pad-ma ‘byung-gnas (hääldus Padma Jungne) elas 8.–9. sajand. Bhutanis ja Tiibetis, kus Njingma koolkond peab teda teiseks budaks, seal on ta tuntud Guru Rinpotše (Guru Rinpotše, 'Hinnaline Meister') nime all.


Guru Rinpotše oli meister, kes tõi Indiast Tiibetisse vadzrajaana -budismi, millest arenes välja Tiibeti budism.

ELULUGU


Buddha Amitabha südamest kiirgus valgus Danakoša järvel asuvasse lootose õienuppu.

Õide puhkedes ilmus sealt imeline laps.

Kaunistatud suuremate ja väiksemate märkidega istus ta tuhande kroonlehega lootosel.

Hiilgav Guru Padmasambhava, palun kaitse ja juhata mind kuni saavutan täieliku virgumise!


Sissejuhatus


Lahutamatu Algbuda Samanthabhadrast, kõike läbiv kolme kalliskivi Isand ja kolme juure (Laama, Iidam, Daakini ) meister.

Hiilgav Guru Padmasambhava on Buddha Amitabha olemus.

Ta ilmutab end kolme miljardi maailmasüsteemi igale olendile vastavalt viimase karmilisele nägemisvõimele, levitades Dharmat, salajast mantrat ja Džogtšeni õpetust.

Sel moel on Guru Padmasambhavast loendamatu hulk elulugusid, iga olendi kohta üks.

Järgnev elulugu on see mille järgi tunnevad teda tavaliselt tema õpilased.


Sünd


Ahviaasta kuuenda kuu kümnenda päeval, ilmus imelisel teel „Piimaookeani” järvel asuva lootosõie sisse Guru Rinpotše.

See järv asub edela Odijanas, Afganistani -Pakistani piiri ääres ja on tuntud ka Danakoša nime all.

Sellele vaatamata on tema sündimise kohta erinevaid seletusi.

Mõned India ajaloolased kinnitavad et ta sündis Odijana kuninga või ministri pojaks ning teised väidavad et ta ilmus äkitselt Malaya mäe tippu mis asub Sri Lankal.

Kuid Guru Padmasambhava aardeõpetused kinnitavad versiooni et ta sündis iseeneslikult lootosest.

See on kõige tuntum versioon ja järgnev elulugu samamoodi edasi antud.


Odijana


Suur jõgi Sindhu, mis on üks neljast suurest jõest mis saavad alguse Kailaši mäelt, voolab läänesuunas Odijana piirkonda ja suubub lõpuks Araabia merre.

Oma teel jõudes Odijanasse muutub jõgi järveks, mis on kaetud lootostega.

Kuna lootose juured toodavad magusat-piimjat mahla, siis on see järv tuntud ka „Piima Ookeanina”.

Enne Guru Padmasambhava sündi oli järve keskel suur, küps ja kaunis punane lootos.

Buddha Amitabha südamest lendas välja punane silp HRI mis kukkus lootose suunas ja jäi tema kohale peatuma.

Silp muutus valguseks ja äkitselt, sõltumata ema ja isa põhjustest ja tingimustest, tekkis sinna kaheksa aastane laps.

Ta oli ehitud suuremate ja väiksemate tunnusmärkidega.

Hoides käes vadzra ja lootost, hakkas ta kohe jagama õpetusi jumalatele ja daakinitele selles piirkonnas.


Kuningas Indrabodhi


Samal ajal oli Odijana valitsejaks kuningas Indrabodhi, kes resideeris üheksatipulises palees koos oma kuninganna ja sadade ning tuhandete sisemiste ja välimiste ministritega.

Kuna kuningal polnud poega, siis viienda suvekuu täiskuu ajal sooritas ta suuri annetusi Kolmele Kalliskivile ja luges Dharma Pilve Suutrat.

Samuti avas ta oma kolme tuhande varakambri uksed ja jagas almuseid vaestele ja puudust kannatajatele kuni varandus sai otsa.

Seejärel hüüdis ta ahastuses „Kerjuste rivi ei lõpe, kuid mul pole enam midagi annetada!”.

Kui allesjäänud kerjused ei saanud oma osa, ütlesid nad kuningale et kui viimane ei anna kerjustele nendele kuuluvat osa, siis kõik tema minevikus sooritatud teod on tähtsusetud.

Kuuldes seda, tekkis kuningal soov hankida lõppematu varandus kerjuste jaoks.

Ta rändas ookeani kaldale, et hankida soovetäitev kalliskivi, mis oli müstilise olendi - Naga tütre Tšarumati kroonil.

Kuningal õnnestus kalliskivi kätte saada ilma äpardusteta ning ta purjetas tagasi, lastiks seitset eri sorti juveele.

Kuninga usu-minister Trig Na Dzin oli hakanud oma isandale vastu tulema ning kohtudes jutustas ta loo imelisest lapsest.

Valitseja oli selle uudisega väga rahul ning läks lapse juurde küsides kes on ta isa, ema ja millisesse kasti ning riiki ta kuulub.

Laps teatas selle peale:


Minu isa on ise-tekkinud Samantabhadra. Minu ema on tegelikkuse sfäär, Samantabhadri. Minu kastiks on ürgtarkuse ja Dharmadhatu ühtsus. Ning minu nimeks on kuulsusrikas Padmasambhava.


Lootosest-Sündinu


Seda kuuldes oli kuningas väga rahul.

Ta mõtles et Nirmanakaja on sündinud ja kutsus lapse lossi oma pojaks ning samuti ka religioosseks juhiks.

Lapsele pandi nimeks „Padmasambhava” mis tähendab „Lootosest Sündinu”.

Hiljem abiellus Padmasambhava Prabhadharaniga, kes oli kuningas Tšandan Gomašree tütar ning juhtis kuningriiki Dharma seaduste järgi.

Ta sai tuntuks kui Šikhabandh Radža ehk „Krunnis juustega Kuningas”.


Rodravadžrakala


Peagi märkas ta aga et poliitika ja vabanemisele viiv õpetus on vastuolus ja tema selline positsioon ei aita olendeid ülimal eesmärgil.

Seetõttu sooritas ta müstilise toimingu tappes kurja ministri poja ja juhtis viimase teadvuse Dharmadhatusse.

Selle tulemusena pagendati ta maalt välja kardetud Sitavana surnuaiale.

Sooritades järjest Nandavanis, Daanbhumi-dvipas, Parušakavanis ja teistes surnuaedades müstilisi toiminguid saavutas ta tavalisi ja ebaharilikke siddhisid (imevõimeid ) ning sai tuntud kui Rodravadžrajakala ehk „Vadžra raevukas ilming”.


Guru Dhimana Varrutži


Soovides inspireerida oma tulevasi õpilasi, rändas ta Bodhgayasse ja teistesse paikadesse, et saada õpetusi mitmetelt suurtelt õpetlastelt, realiseerunud meistritelt ja Daakinitelt.

Ta oli võimeline ainuüksi ühekordse kuulamisega mõistma ja realiseerima terve Vinaja, Sutra ja Abhidharma kolmik-korvi.

Lisaks välimised ja sisemised salajased mantrad, suulised ülekanded ning kõrgeima ja varjatuima - Atijooga juhised.

Mandala jumalused ilmutasid talle oma vorme ja Padmasambhavast sai võrratult erudeeritud ja realiseerunud meister.

Seeläbi ilmutas ta märke - Täielikult Küpsenud Teadlikkuse Hoidja - taseme saavutamisest.

Seejärel tunti teda kui Guru Dhimana Varutši, „Ülim Armastus Õnnistatud Tarkusega”.


Abielu Mandravaga


Seejärel võttis ta omale kontsordiks (vaimseks kaasaks) Zahori kuninga Šastradhara tütre Mandrava. Kuna kuningatütrel oli Daakini tunnuseid, siis viis ta oma kaasa Maratika mägikoopasse, mis asub Nepaalis ja on tuntud Haleša nime all.

Seal praktiseerisid nad pikeaelisuse rituaale kolme kuu jooksul ning saavutasid Surematu Vadžrakeha, mis on märgiks Surematu Elu Teadlikkuse Hoidja taseme saavutamisest.


Tso Pema


Soovides Odijana inimesi rahustada ja vaigistada nende viha, läks Padmasambhava sinna tagasi olles maskeerunud kerjuseks kuid sellegipoolest tundsid paljud ta ära ning teda taheti vihaste ministrite ja rahvahulga poolt ära põletada sandlipuust tuleriidal.

Kui tuli süüdati, siis muutis Padmasambhava selle müstilisel viisil suureks lootostega järveks, istudes ise koos oma kontsordiga keset järve suurel lootosel.

See rabas kohalviibijaid, ning ministrites ja rahvas tärkas suur usk meistrisse.


Lisaks sellele, praktiseeris ta Nepaalis Yanglašodi koopas Višhuda Iidamit koos konsordi Sakya Deviga Nepaalist ning peagi saavutasid nad mõlemad ülima Mahamudra Teadlikkuse Hoidja realisatsiooni. Need oli mõned Guru Padmasambhava saavutused enne Tiibetisse minekut.


Meister levitab Dharmat Lumemaal (Tiibetis)


Detšogma sünd


Kui Isand Buddha andis Avalokitešvarale ülesande taltsutada mahajäänud Tiibeti maa, siis vaadates sellele barbaarsele maale, hakkasid tal pisarad veerema.

Neist pisaraist sündisid Jumalanna Ganga ja Gangtšungma.

Ühel päeval varastas Jumalanna Gangtšungma mõningaid taevaseid lilli. Selle teo tõttu kaotas ta palju pälvimusi ja surres ei saanud ta enam sündida jumalate riiki vaid sündis inimesena.

Ta sündis Detšogma nimelise tüdrukuna Jard˛inma kasti.



Detšogma pojad



Olles sündinud Avalokitešvara pisarast, oli tal suur usk Dharmasse ning seetõttu asus ta juhtima hiilgava stuupa ehitamist Boudhas, Kathmandu lähedal Nepaalis. Siiski suri ta enne kui stuupa valmis.

Tal oli neli poega, kes andsid lubaduse ehitada stuupa lõpuni.

Seda austuseks oma emale ja ülimast veendumusest Dharmasse.

Peale stuupa valmimist palusid nad siiralt, et tulevikus sündiksid nad Dharmakuningana, suure õpetatud Khenpona (Dharma professorina), võimsa tantra meistrina ja saadikuna, kes viib kõik eelmised kokku.

Legend räägib ka, et stuupa ehitamise ajal kuulis nende tark eesel seda kõike pealt.

Seda kuuldes, mõtles eesel „Ma olen nende heaks niipalju töötanud aga nad isegi ei pea mind oma palevetes meeles! Annan lubaduse hävitada nende palvete viljad.”


Kuningas Trisong Deutsen


Vastavalt nende soovpalvetele sündiski üks poegadest Trisong Detsenina (38’s Tiibeti kuningas ja Mandžusri kehastus), teine kuninga saadikuks, kes kutsus Indiast Tiibetisse ülejäänud kaks poega - suure khenpo Šantarakšita ja tantra-meistri Guru Padmasambhava. Padmasambhava, mäletades oma mineviku lubadusi oli kutsega nõus.

Tee peal Tiibetisse alistas ta kahjulikke jumalaid ja deemoneid, muutes nad ustavateks Dharma-kaitsjateks.

Kohtudes Tiibetis, asutasid Kuningas, Guru ja Khenpo Tiibeti esimese kloostri Samye, sisustades selle kujudega.

Seejärel andsid esimesed seitse munka neile mungatõtused ning alustati Sanskriti keelsete suutrate ja tantrate tõlkimise ja tõlkimise standardiseerimisega.

Pandi kindel alus õppimise, mõtiskluse ja meditatsiooni traditsioonile ning seeläbi hakkas Tiibetis Buddha Dharma särama nagu päikesekiired.


Langdarma


Eesel sündis hiljem ümber Langdarmana (41. Tiibeti kuningas), ning tal õnnestus peaaegu hävitada Dharma levik Tiibetis.


Guru Padmasambhava käis imelisel viisil läbi kogu Tiibeti, õnnistades kõik mäed, järved ja koopad et nad oleksid sobivad paigad eneseteostuseks.

Eriti Ngari piirkonna Tiibeti ülaosas, kus ta õnnistas kahtkümmet mägikoobast.

Utsangis õnnistas ta kahtkümmet üht salajast paika. Lisaks sellele kolm kuningliku aarde paika ülem, kesk ja alam Tiibetis.

Viis provintsi, kolm orgu, ühe saare ja nii edasi.

Sellele lisaks, et vaigistada olendeid tulevikus, peitis ta kaheksateist erinevat aaret, mille hulka kuulusid tekstid, materiaalsed rikkused, pühad pildid jne.

Lisaks andis ta selged ettekuulutused nende aarete leidmise kohta tulevikus (aarde avastaja, kaitsja ja ka avastamise aja kohta).


Guru Rinpotše kaheksa kehastust


Padmasambhava olevat väidetavalt võtnud kaheksa erinevat kuju ehk manifestatsiooni (Tib. Guru Tsen Gye) esindades vastavalt oma erinevaid olemise aspekte - reavukad, vaigistavad jne...:


1. Guru Orgyen Dordže Tšhang (Oddijana Vad˛radhara)- selle nime sai Padmasambhava peale seda kui oli omandanud Mahajooga õpetused Vadžrasattvalt ja saavutanud 9. Bhumi (Bodhisattva) taseme. Kõikide Tathagathade kehastus.

2. Guru Šakja Senge (Šakja lõvi) – Teades et tema ajal elavad olendid ja olendid tulevikus vajavad vaimset juhendamist, õppis Padmasambhava erinevate suurte õpetajate juhendamise all inimeste ja mitte inimeste ilmades.

3. Guru Pema Gjalpo (Lootose Kuningas) - periood mil Padmasambhava oli 5 aasta jooksul Oddijana kuningaks

4. Guru Padmasambhava (Lootosest Sündinud Õpetaja) – Kõikide Budade kolme keha ning ka keha, kõne ja meele manifestatsioon. Selle vormina on ta meile kõige rohkem tuntud.

5. Guru Loden Tšokse (Ülima Tarkuse Hoidja) – Periood mil 5 aasta jooksul Guru Rinpotše õpetas kašmiiris Särava Õndsuse surnuaias Dharmat Dakadele ja Dakinitele.

6. Guru Njima Ozer (Päikese Kiir) – Viie aasta jooksul õpetas Guru Rinpotše dharnat daakinitele Bedha nimelisel maal kohas kus toimus laipade tuhastamine.

Seal läks ta otse Dharmadaatu - Akaništa taevasse et hankida teadmisi Algbudalt Samantabadralt.

7. Guru Dord˛e Drolo Padmasambhava raevukas vorm, mille ta võttis et vaigistada ja muuta Dharmakaitsjateks Tiibeti kohalikud vaimud.

8. Guru Senge Dradog (Tarkuse Lõvi) – Padmasambhava kutsuti Nalandasse budistide ja mittebudistide väitlusele kuna budistid pelgasid et ei suuda mittebudistide okultsetele jõududele vastu astuda.

Padmasambhava näitas Buddhadharma ülimat loomust võttes selle vormi mille peale vastaspoole väitlejad tunnistasid end võidetuks ja võtsid varjupaiga Kolmes Kalliskivis.


Saavutused


Guru Padmasambhava tegevuse tulemuste hulka kuuluvad tema kahekümne viie lähima õpilase vabanemine (sansaarast), kaheksakümmend õpilast saavutasid vikerkaarekeha.

Lisaks sellele saavutasid kolm miljonit õpilast stabiilse tantrika loomise-staadiumi, sajal tuhandel olid teostuse märgid, üheksakümmend tuhat õpilast saavutasid rikkumata Illusoorse Keha ja kaheksakümmend miljonit õpilast said teatavaid saavutusi.

Olles lõpule jõudnud nende suurepäraste saavutustega ja teades et olendid Maal on rahustatud lahkus ta Edelapoolsesse universumi, kus elasid maagilised kannibalid.

Tema eesmärgiks oli aidata neid olendeid ja kaitsta Maad nende poolt tekitatava kahju eest.


Eluiga


Öeldakse, et Guru Padmasambhava elas Indias kolm tuhat kuussada aastat, hoides üleval Buddha õpetusi ja aidates olendeid.

Tema viibimise kohta Tiibetis on mitmeid erinevaid versioone. Mõnede kohaselt viibis ta seal kolm aastat, kuus aastat, kolmteist aastat jne.

..Vaatamata neile erinevustele viibis Guru Padmasambava enda kama õpetuste kohaselt Tiibetis viiskümmend viis aastat ja kolm kuud, kehastades õpetuste olemust ja tuues nii kasu lugematule hulgale tajuvatele olenditele vastavalt nende soovidele ja eripäradele.

See on usaldusväärne ja kindel fakt.


Lahkusega mis on suur kui ilmaruum, teenis Guru Padmasambhava raugematult olendeid jumalate, inimeste ja nagade ilmades.


Mäletades oma mineviku lubadusi, läbi piriitult sügavate aarde õpetuste ja materiaalsete rikkuste, tõi ta eriti kasu lumemaa-Tiibeti olenditele.


Üldine info


Guru Rinpotše elust on teada vähe ajalooliselt kindlaid tõsiasju.

Tema elu on mähitud legendidesse. Uurijad peavad ajalooliseks tõsiasjaks, et ta kasvas üles kuningas Indrabodhi kasupojana praeguse Pakistani alal.


Pärimuse kohaselt sündis Guru Rinpotše üleloomulikul teel (mitte üsast), vaid ilmus imelisel kombel kaheksa-aastase lapsena lootoseõiele Dhanakoša järves Uddijanas.

Budistlikes allikates mainitud Uddijana maa arvatakse olevat asunud Swati jõe oru piirkonnas praeguses Pakistanis Afganistani piiri lähedal.

Padmasambhava ilmumist kuulutati mitmetes Buddha Šakjamuni suutrates, näiteks Nirvaanasuutras.

Padmasambhavat peetakse buda Amitabha kehastuseks ning pärimuse järgi ilmnevad temas kõikide aegade kõikide budade kõik siddhid.


Uddijana kuningas võttis ta endale kasvatada ning andis talle naiseks ühe oma tütre.

Guru Rinpotšel oli võime esoteerilisi tekste ühe kuulmise peale meelde jätta.

See tõi talle teistest üle oleva meistri kuulsuse. Hiljem pagendas kuningas ta, sest Padmasambhava olevat müstilisel teel tapnud ühe kurja ministri või tema poja.

Ühe versiooni järgi pagendati ta kuningriigist, teise järgi pagendati ta õukonnast ning pidi elama asuma surnuaeda.

Ta käis läbi mitmeid taevaid ja põrguid ning omandas võime väljuda elurattast.

Oma rännakutel õppis ta india viit klassikalist teadust ja lisaks veel astroloogiat. Indias pühitses Prabhahasti ta mungaks.


Seejärel õppis ta paljudelt india meistritelt eksoteerilise ja esoteerilise tantra õpetusi.

Tema õpetajad olid "India kaheksa teadjat" (Mahasiddhat) Hungkara, Mandžušrimitra, Nagardžuna, Prabhahasti, Dhanasanskrita, Vimalamitra, Rombuguhya ja Šantigarba ning paljud teised meistrid.

"Suure täiuslikkuse" (dzogchen) õpetused ja volitused sai ta Garab Dordželt ja Sri Singhalt.


Zahori printsess Mandarava oli Guru Rinpotše kuulus tantristlik kaaslanna Indias, Kharcheni printsess Ješe Tsogjal oli tema tähtsaim tantristlik kaaslanna Tiibetis.

Sageli kujutatakse neid kaaslannasid tiibeti thankadel tema kummalgi küljel.


Padmasambhava erilistel võimetel oli otsustav tähtsus Tiibeti esimese budistliku kloostri (Samye-Ling, "Haaramatu") rajamisel.

Ta pani aluse ka vanima Tiibeti koolkonna Njingma tekkimisele.

Guru Rinpotše elulugudes on palju juttu tema üleloomulikest tegudest.

Ta olevat tantraväega allutanud lumemaa (tiibeti) kohalikud vaimud ja deemonid, kes budismile vastu astusid, ning sidunud paljud neist dharmapaladena (dharmakaitsjatena) Buddha õpetusega.

Osade väidete kohaselt ei olnudki Padmasambhava väga palju Tiibetis õpetanud kuna inimesed ei olnud selleks veel valmis.

Seetõttu peitis ta õpetusi (Termasid) mida hiljem meistrid leidsid (Tertönid), kui aeg oli selleks küps ja õpetasid siis järgijaid.

Inglise keelest refereeris Gert Silkin

link