Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Difference between revisions of "Hanuman"

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
m (Bot: Automated text replacement (-yuyu108uuyu.*?yuyu108uuyu +))
m (bot adding links)
 
Line 7: Line 7:
 
   
 
   
  
Ükskord otsustasid Shiva ja Parvati, igavesti seiklusjanulised armastajad, moondada end ahvideks ning nautida armumänge tihedates Himaalaja metsades. Seemnepurske ajal tabas Shiva seeme märki ning Parvati rasestus.
+
Ükskord otsustasid Shiva ja Parvati, igavesti seiklusjanulised armastajad, moondada end ahvideks ning nautida armumänge tihedates [[Himaalaja]] metsades. Seemnepurske ajal tabas Shiva seeme märki ning Parvati rasestus.
  
 
Kuna nad olid ahvi vormis, oli täiesti loomulik, et sellisest liidust sündiv laps on ahv.
 
Kuna nad olid ahvi vormis, oli täiesti loomulik, et sellisest liidust sündiv laps on ahv.
Line 22: Line 22:
 
Shiva tohutult potentsikast seemnest kasvab väga harukordne järglane ning et nii erakordses olukorras sigitatud laps on eriline. Ja nii oligi.
 
Shiva tohutult potentsikast seemnest kasvab väga harukordne järglane ning et nii erakordses olukorras sigitatud laps on eriline. Ja nii oligi.
  
Tulemusena sündis tohutu rõõmukera, kes polnud keegi muu kui Hanuman, üks armastatumaid ja teenitumaid figuure Indias.
+
Tulemusena sündis tohutu rõõmukera, kes polnud keegi muu kui [[Hanuman]], üks armastatumaid ja teenitumaid figuure [[Indias]].
  
 
Tema sündimisel oli kaks erilist asjaolu.
 
Tema sündimisel oli kaks erilist asjaolu.
  
Esimene oli, et erinevalt tavalistest lastest sündis Hanuman niudevööga.
+
Esimene oli, et erinevalt tavalistest lastest sündis [[Hanuman]] niudevööga.
  
See oli varajane märk Hanumani eluaegsest tsölibaadist ning peaaegu askeetlikust eluviisist.
+
See oli varajane [[märk]] Hanumani eluaegsest tsölibaadist ning peaaegu askeetlikust eluviisist.
  
Teine märkimisväärne asjaolu oli, et Hanuman sündis koos uhkete kõrvarõngastega, millest jutustab järgmine legend: Hanumani sündimise ajal juhtis ahvide kogukonda Vali, tugev ja võimukas ahv.
+
Teine märkimisväärne asjaolu oli, et [[Hanuman]] sündis koos uhkete kõrvarõngastega, millest jutustab järgmine [[legend]]: Hanumani sündimise ajal juhtis ahvide kogukonda Vali, tugev ja võimukas ahv.
  
Kui Vali kuulis, et Anjana ootab last, kellest pidavat kasvama talle tugev rivaal, otsustas ta Anjana üsas areneva elu ise ära lõpetada.
+
Kui Vali kuulis, et Anjana ootab last, kellest pidavat kasvama talle tugev rivaal, otsustas ta Anjana üsas areneva elu [[ise]] ära lõpetada.
  
 
Ta meisterdas granaadi viiest metallist: kullast, hõbedast, vasest, rauast ja tinast. Kui Anjana rahulikult magas, lükkas Vali granaadi tema üska.
 
Ta meisterdas granaadi viiest metallist: kullast, hõbedast, vasest, rauast ja tinast. Kui Anjana rahulikult magas, lükkas Vali granaadi tema üska.
Line 40: Line 40:
 
Hetkel kui granaat Hanumani keha puutus, granaat sulas ning muutus kõrvarõngasteks.
 
Hetkel kui granaat Hanumani keha puutus, granaat sulas ning muutus kõrvarõngasteks.
  
Seega sündis Hanuman sellesse maailma võidukalt, kandes kõrvades oma esimese võitluse võidutrofeesid, mille ta võitis, olles ise veel oma ema üsas.
+
Seega sündis [[Hanuman]] sellesse maailma võidukalt, kandes kõrvades oma esimese võitluse võidutrofeesid, mille ta võitis, olles [[ise]] veel oma ema üsas.
  
Olles nii suursuguste isade kui Shiva ja Vayu laps, polnud ta mingi tavaline laps. Hanuman oli elava loomuga, energiline ja uudishimulik.
+
Olles nii suursuguste isade kui Shiva ja Vayu laps, polnud ta mingi tavaline laps. [[Hanuman]] oli elava loomuga, energiline ja uudishimulik.
  
 
Talle oli antud tohutu jõud ning pühakirjad on täis lugusid tema suurejoonelistest võitudest.
 
Talle oli antud tohutu jõud ning pühakirjad on täis lugusid tema suurejoonelistest võitudest.
  
Näiteks ükskord pidas Hanuman päikest küpseks puuviljaks (ahvid on enamasti lummatud punastest küpsetest viljadest) ning ta sööstis taeva poole kavatsusega päike kinni püüda.
+
Näiteks ükskord pidas [[Hanuman]] päikest küpseks puuviljaks (ahvid on enamasti lummatud punastest küpsetest viljadest) ning ta sööstis taeva poole kavatsusega päike kinni püüda.
  
Oma teel päikse poole nägi ta draakon Rahu’t ning pidas teda ussikeseks. Pidurdamatu Hanuman sööstis Rahu poole ning üritas teda kinni püüda.
+
Oma teel päikse poole nägi ta [[draakon]] Rahu’t ning pidas teda ussikeseks. Pidurdamatu [[Hanuman]] sööstis Rahu poole ning üritas teda kinni püüda.
  
Põgenedes oma elu eest otsis Rahu kaitset Taevajumal Indra juurest.
+
Põgenedes oma elu eest otsis Rahu kaitset Taevajumal [[Indra]] juurest.
  
Indra haaras oma surmava piksenoole, saduldas oma valge elevandi Airavata ning asus teele Hanumani otsima, et talitseda tolle näilikku  
+
[[Indra]] haaras oma surmava piksenoole, saduldas oma valge elevandi [[Airavata]] ning asus teele Hanumani otsima, et talitseda tolle näilikku  
 
häbematust.
 
häbematust.
  
Äike lõi ja kõu mürises üle kogu taevalaotuse väljendamaks Indra raevu.
+
Äike lõi ja kõu mürises üle kogu taevalaotuse väljendamaks [[Indra]] raevu.
  
Kuid ei see hirmutav vaatepilt ega ka vägevalt relvastatud Indra oma kõrgel sõidukil ei suutnud tekitada isegi hirmu aimdust Hanumani südames.
+
Kuid ei see hirmutav vaatepilt ega ka vägevalt relvastatud [[Indra]] oma kõrgel sõidukil ei suutnud tekitada isegi hirmu aimdust Hanumani südames.
  
 
Vastupidi, see vaatepilt vaid innustas Hanumani elevust ning pidades Airavatat mänguasjaks, haaras ta elevandil kaelast kinni ning hüppas talle selga.
 
Vastupidi, see vaatepilt vaid innustas Hanumani elevust ning pidades Airavatat mänguasjaks, haaras ta elevandil kaelast kinni ning hüppas talle selga.
  
Pahviks lööduna lapse elavast ja mängulisest väljakutsest, lõi Indra Hanumani oma piksenoolega, ning saadud haav paiskas Hanumani  isa Vayu tõttas koheselt lapsele appi ning püüdis ta õhus kinni.
+
Pahviks lööduna lapse elavast ja mängulisest väljakutsest, lõi [[Indra]] Hanumani oma piksenoolega, ning saadud haav paiskas Hanumani  isa Vayu tõttas koheselt lapsele appi ning püüdis ta õhus kinni.
  
 
Nähes oma armastatud poega oma kätel haavatuna lebamas, läks Tuulejumal marru.
 
Nähes oma armastatud poega oma kätel haavatuna lebamas, läks Tuulejumal marru.
Line 72: Line 72:
  
 
<poem>
 
<poem>
a) Brahma: „Ela sama kaua kui Brahma ise.”
+
a) [[Brahma]]: „Ela sama kaua kui [[Brahma]] [[ise]].”
 
b) Vishnu: „Ela kogu elu kui suurim jumalale pühendunu.”
 
b) Vishnu: „Ela kogu elu kui suurim jumalale pühendunu.”
c) Indra: „Mitte ühtegi sorti relv ei haava ega taba Su keha.”
+
c) [[Indra]]: „Mitte ühtegi sorti relv ei haava ega taba Su keha.”
d) Agni: „Tuli ei mõju Sulle kunagi.”
+
d) [[Agni]]: „Tuli ei mõju Sulle kunagi.”
e) Kala: „Surm ei tule iial Sulle külla.”
+
e) [[Kala]]: „[[Surm]] ei tule iial Sulle külla.”
 
f) Kõik Devad (jumalad): „Sulle ei leidu kunagi võrdset jõus ega kiiruses.”
 
f) Kõik Devad (jumalad): „Sulle ei leidu kunagi võrdset jõus ega kiiruses.”
 
</poem>
 
</poem>
  
Lõpuks kinkis Brahma Hanumanile isegi Vayust ja Garudast suurema väe, ning isegi vägevaimast tuulest suurema kiiruse.
+
Lõpuks kinkis [[Brahma]] Hanumanile isegi Vayust ja Garudast suurema väe, ning isegi vägevaimast tuulest suurema kiiruse.
  
Vayu jäi nende andidega rahule ning tagastas õhu kosmosesse. Hanuman läks tagasi oma vanemate juurde.Üks tingimus siiski oli.
+
Vayu jäi nende andidega rahule ning tagastas õhu kosmosesse. [[Hanuman]] läks tagasi oma vanemate juurde.Üks tingimus siiski oli.
  
Nimelt pidi Hanuman jääma õndsalt teadmatuks oma väekusest, vaid läbi tähendusväärse teo sooritamise avaldab ta mälu talle ta üliinimlike võimete olemasolu.
+
Nimelt pidi [[Hanuman]] jääma õndsalt teadmatuks oma väekusest, vaid läbi tähendusväärse teo sooritamise avaldab ta mälu talle ta üliinimlike võimete [[olemasolu]].
  
Hiljem näeme, kuidas see näiliselt tähtsusetu asjaolu avab meile Hanumani sümboolse tähtsuse.
+
Hiljem näeme, kuidas see näiliselt tähtsusetu asjaolu avab meile Hanumani [[sümboolse]] tähtsuse.
  
  
Line 93: Line 93:
  
  
Suuremaks sirgudes soovis Hanuman end harida ning ta valis oma Guruks Päikesejumal Surya, öeldes talle: „Sa näed kõike, mida Universumis üldse näha saab ja Sa tead kõike, mida üldse teada saab.
+
Suuremaks sirgudes soovis [[Hanuman]] end harida ning ta valis oma Guruks Päikesejumal Surya, öeldes talle: „Sa näed kõike, mida Universumis üldse näha saab ja Sa tead kõike, mida üldse teada saab.
  
 
Palun võta mind oma õpilaseks.” Surya kahtles, öeldes: „Mul pole selleks aega.
 
Palun võta mind oma õpilaseks.” Surya kahtles, öeldes: „Mul pole selleks aega.
Line 101: Line 101:
 
Olles liigutatud Hanumani püüdlusest ja otsustuskindlusest, võttis Surya Hanumani oma õpilaseks.
 
Olles liigutatud Hanumani püüdlusest ja otsustuskindlusest, võttis Surya Hanumani oma õpilaseks.
  
Niisiis hakkas Hanuman Päikesejumala kaariku ees lendama, pidades vastu tohutule särale, kuni ta tundis hästi nelja teadmiste raamatut (Vedat), kuute filosoofilist süsteemi (Darshanat), kuutekümmend nelja Kala kunsti ja sada kaheksat varjatud Tantra saladust.  
+
Niisiis hakkas [[Hanuman]] Päikesejumala kaariku ees lendama, pidades vastu tohutule särale, kuni ta tundis hästi nelja teadmiste raamatut (Vedat), kuute filosoofilist süsteemi (Darshanat), kuutekümmend nelja [[Kala]] kunsti ja sada kaheksat varjatud [[Tantra]] saladust.  
  
Olles saavutanud meisterlikkuse kõiges selles, mida ta oli õppima asunud, jõudis kätte aeg, mil Hanumanil tuli õpetuse eest tasuda (Guru-dakshina).
+
Olles saavutanud meisterlikkuse kõiges selles, mida ta oli õppima asunud, jõudis kätte aeg, mil Hanumanil tuli õpetuse eest tasuda ([[Guru]]-dakshina).
  
Surya meelest oli pühendunud õpilase õppimise nägemine juba ise piisav tasu, kuid Hanuman tahtis siiski anda midagi oma tänulikkuse väljendamiseks.
+
Surya meelest oli pühendunud õpilase õppimise nägemine juba [[ise]] piisav tasu, kuid [[Hanuman]] tahtis siiski anda midagi oma tänulikkuse väljendamiseks.
  
 
Surya palus tal siis oma poja Sugriva Ahvidejumala Vali poolvenna,,,. Enne Valit valitses ahvide kuningana Riksha.
 
Surya palus tal siis oma poja Sugriva Ahvidejumala Vali poolvenna,,,. Enne Valit valitses ahvide kuningana Riksha.
Line 111: Line 111:
 
Ükskord juhtus nii, et Riksha kukkus võlutud järve ning muutus naiseks.
 
Ükskord juhtus nii, et Riksha kukkus võlutud järve ning muutus naiseks.
  
Nii Taevajumal Indra kui Päikesejumal Surya armusid temasse ning ta sünnitas neile kummalegi poja.
+
Nii Taevajumal [[Indra]] kui Päikesejumal Surya armusid temasse ning ta sünnitas neile kummalegi poja.
  
Indra poeg oli Vali ning ta sündis esimesena; teisena sündis Surya poeg Sugriva.
+
[[Indra]] poeg oli Vali ning ta sündis esimesena; teisena sündis Surya poeg Sugriva.
  
 
Olles sünnitanud pojad, võttis Riksha taas mehe vormi.Pärast Riksha surma võitlesid ahvid dzungli seaduste kohaselt liidri koha pärast.
 
Olles sünnitanud pojad, võttis Riksha taas mehe vormi.Pärast Riksha surma võitlesid ahvid dzungli seaduste kohaselt liidri koha pärast.
Line 123: Line 123:
 
Kuid olles suuremeelse loomuga, jagas Vali kõike oma noorema venna Sugrivaga.
 
Kuid olles suuremeelse loomuga, jagas Vali kõike oma noorema venna Sugrivaga.
  
Sellises ajaetapis liitus Hanuman Sugriva seltsi, kellest hiljem endast sai ahvide kuningas.
+
Sellises ajaetapis liitus [[Hanuman]] Sugriva seltsi, kellest hiljem endast sai ahvide kuningas.
  
Sugriva juhtimise all aitas tohutu ahvide armee Lord Ramal tagasi võita oma naine, kelle oli röövinud deemon Ravana.
+
Sugriva juhtimise all aitas tohutu ahvide armee Lord Ramal tagasi võita oma naine, kelle oli röövinud [[deemon]] Ravana.
  
  
;Isetu Hanuman
+
;Isetu [[Hanuman]]
  
  
 
Armastajatest linnupaar tiirles oma loomulikus vabaduses üle piiritute taevalaotuste.
 
Armastajatest linnupaar tiirles oma loomulikus vabaduses üle piiritute taevalaotuste.
  
Saatus nägi aga ette kurba lõppu nende armastusele. Jahimehe nool tabas märki ning pühendunud emalind kaotas oma paarilise.
+
[[Saatus]] nägi aga ette kurba lõppu nende armastusele. Jahimehe nool tabas märki ning pühendunud emalind kaotas oma paarilise.
  
 
Kuid ta ei põgenenud sündmuspaigalt, vaid jäi sinna, tiireldes oma elutu kaaslase kohal.
 
Kuid ta ei põgenenud sündmuspaigalt, vaid jäi sinna, tiireldes oma elutu kaaslase kohal.
Line 142: Line 142:
 
Ühel päeval kuulis poeem sai tuntuks kolmes maailmas, kuna see hakkas helisema igas südames, mis seda kuulis.
 
Ühel päeval kuulis poeem sai tuntuks kolmes maailmas, kuna see hakkas helisema igas südames, mis seda kuulis.
  
Valmiki, et suur Hanuman on samuti Rama eluloo üles tähendanud, kraapides teksti oma küüntega kivisse.
+
Valmiki, et suur [[Hanuman]] on samuti Rama eluloo üles tähendanud, kraapides teksti oma küüntega kivisse.
  
Uudishimulik Valmiki reisis Himaalajatesse, kus Hanuman pesitses, et kuulda tema tekste.
+
Uudishimulik Valmiki reisis Himaalajatesse, kus [[Hanuman]] pesitses, et kuulda tema tekste.
  
Kui Hanuman oma kirjapandut ette luges, oli Valmiki hämmingus nende puhtast jõust ja luulelisest kaliibrist. See oli tõeliselt inspireeritud teos. Valmiki tundis nii rõõmu kui kurbust.
+
Kui [[Hanuman]] oma kirjapandut ette luges, oli Valmiki hämmingus nende puhtast jõust ja luulelisest kaliibrist. See oli tõeliselt inspireeritud teos. Valmiki tundis nii rõõmu kui kurbust.
  
 
Rõõmu, sest ta oli just kuulnud erakordselt ilusat poeemi, ja kurbust, sest see teos silmnähtavalt varjutas ta enda tööd.
 
Rõõmu, sest ta oli just kuulnud erakordselt ilusat poeemi, ja kurbust, sest see teos silmnähtavalt varjutas ta enda tööd.
  
Kui Hanuman nägi, millist kurbust tema töö Valmikile valmistas, purustas ta graveeritud kivid, hävitades oma töö igaveseks. Selline oli Hanumani isetus.
+
Kui [[Hanuman]] nägi, millist kurbust tema töö Valmikile valmistas, purustas ta graveeritud kivid, hävitades oma töö igaveseks. Selline oli Hanumani [[isetus]].
  
 
Tema jaoks oli Rama seikluste jutustamine võimalus taas kogeda Ramat, mitte aga pilet kuulsusesse.
 
Tema jaoks oli Rama seikluste jutustamine võimalus taas kogeda Ramat, mitte aga pilet kuulsusesse.
  
Hanumani nimi illustreerib samuti tema ennastsalgavat iseloomu, koosnedes sõnadest „hanan”- hävitamine ja „man”- mõistus, viidates seega inimesele, kes on ületanud egoismi.
+
Hanumani [[nimi]] illustreerib samuti tema ennastsalgavat iseloomu, koosnedes sõnadest „hanan”- hävitamine ja „man”- mõistus, viidates seega inimesele, kes on ületanud egoismi.
  
  
;Hanuman ja jooga
+
;[[Hanuman]] ja [[jooga]]
  
  
Kui jooga on kontrolli omamine oma meelte (mind- ingl.kl) üle, on Hanuman täiuslik joogi, omades absoluutset kontrolli oma meelte üle.
+
Kui [[jooga]] on kontrolli omamine oma meelte (mind- ingl.kl) üle, on [[Hanuman]] täiuslik [[joogi]], omades absoluutset kontrolli oma meelte üle.
  
Sellise tulemuseni jõudis ta läbi distsiplineeritud elu, mida iseloomustasid tsölibaat ja isetu teenimine (Bhakti).
+
Sellise tulemuseni jõudis ta läbi distsiplineeritud elu, mida iseloomustasid tsölibaat ja isetu teenimine ([[Bhakti]]).
  
Kui üldse keegi, on Hanuman täiuslik Brahmacharya (Brahma järgija).
+
Kui üldse keegi, on [[Hanuman]] täiuslik Brahmacharya ([[Brahma]] järgija).
  
Samuti on ta täiuslik karma joogi, kuna ta tegutseb ilma kiindumuseta, toimides pigem saatuse instrumendina kui ajendatuna mõnest isekast motiivist.
+
Samuti on ta täiuslik [[karma]] [[joogi]], kuna ta tegutseb ilma kiindumuseta, toimides pigem saatuse instrumendina kui ajendatuna mõnest isekast motiivist.
  
  
Hanuman – Esimene õpetama Pranayamasid ja Surya Namaskari looja.Pranayama on võime kontrollida oma hingamist, nii et sisse- ja väljahingamine on rütmiline.
+
[[Hanuman]] – Esimene õpetama Pranayamasid ja Surya Namaskari looja.Pranayama on [[võime]] kontrollida oma hingamist, nii et sisse- ja väljahingamine on rütmiline.
  
Vayu,Hanumanile, kes hiljem õpetas need inimkonnale.Surya Namaskari, Päikese Tervituse, lõi Hanuman tervituseks oma Õpetaja Suryale.
+
Vayu,Hanumanile, kes hiljem õpetas need inimkonnale.Surya Namaskari, Päikese Tervituse, lõi [[Hanuman]] tervituseks oma [[Õpetaja]] Suryale.
  
  
  
;Hanuman ja nõiakunst
+
;[[Hanuman]] ja nõiakunst
  
  
Ramayana eepose kurikael oli vägev deemon Ravana. Kui ta röövis ära Sita, hakkas Sita mees Rama koos Hanumani ja massiivse ahvide armeega Ravana impeeriumi pealinna Lankat vallutama. Lahingu kulgedes kaotas deemon kõik oma vennad ja pojad ning oli ilmne, et ta oli kaotamas.
+
Ramayana eepose kurikael oli vägev [[deemon]] Ravana. Kui ta röövis ära Sita, hakkas Sita mees Rama koos Hanumani ja massiivse ahvide armeega Ravana impeeriumi pealinna Lankat vallutama. Lahingu kulgedes kaotas [[deemon]] kõik oma vennad ja pojad ning oli ilmne, et ta oli kaotamas.
  
Lõpuks saatis ta oma ainsa elusoleva poja Mahiravana järele, kes oli võimas nõid ning valitses allilma üle (Patala loka).
+
Lõpuks saatis ta oma ainsa elusoleva poja Mahiravana järele, kes oli võimas nõid ning valitses allilma üle ([[Patala]] [[loka]]).
  
 
Mahiravana oli suur Jumalanna Kalile pühendunu, kellelt ta oli saanud olulised salajased teadmised.
 
Mahiravana oli suur Jumalanna Kalile pühendunu, kellelt ta oli saanud olulised salajased teadmised.
Line 186: Line 186:
 
Alguses ei soovinud Mahiravana astuda võitlusesse Rama vastu, kuna ta leidis Ramal õigus olevat.
 
Alguses ei soovinud Mahiravana astuda võitlusesse Rama vastu, kuna ta leidis Ramal õigus olevat.
  
Kuid teades Mahiravana nõrkust rituaalse maagia vastu, pöördus Ravana ta poole järgmiselt: „Mõtle nendele vägedele, mille Jumalanna Kali Sulle kingib, kui viid talle kahe kena ja mehise nooruki, nagu Rama ja Lakshmana, pead.”
+
Kuid teades Mahiravana nõrkust rituaalse [[maagia]] vastu, pöördus Ravana ta poole järgmiselt: „Mõtle nendele vägedele, mille Jumalanna Kali Sulle kingib, kui viid talle kahe kena ja mehise nooruki, nagu Rama ja Lakshmana, pead.”
  
 
Pole vaja vist lisada, et Mahiravana nõustus.Suurel nõial Mahiravanal õnnestus röövida nii Rama kui tolle vend Lakshmana, kui nad magasid. Nende voodite koha peale jättis ta tohutu maa sügasvustesse ulatuva käigu.
 
Pole vaja vist lisada, et Mahiravana nõustus.Suurel nõial Mahiravanal õnnestus röövida nii Rama kui tolle vend Lakshmana, kui nad magasid. Nende voodite koha peale jättis ta tohutu maa sügasvustesse ulatuva käigu.
  
Hanuman sukeldus koheselt käiku, et jõuda Patalasse, Mahiravana maa-alusesse kuningriiki.
+
[[Hanuman]] sukeldus koheselt käiku, et jõuda Patalasse, Mahiravana maa-alusesse kuningriiki.
  
 
Seal leidis ta kaks venda posti külge seotuna, nende kehad võitud sinepiõliga ning kaetud peiulilledega, valmis ohverdamiseks.
 
Seal leidis ta kaks venda posti külge seotuna, nende kehad võitud sinepiõliga ning kaetud peiulilledega, valmis ohverdamiseks.
  
Nende lähedal teritas Mahiravana ohvrinuga ning laulis mantraid, äratamaks Jumalannat.
+
Nende lähedal teritas Mahiravana ohvrinuga ning laulis [[mantraid]], äratamaks Jumalannat.
  
  
Hanuman võttis mesilase vormi ja sosistas Rama kõrva:
+
[[Hanuman]] võttis mesilase vormi ja sosistas Rama kõrva:
  
 
„Kui Mahiravana palub Sul asetada oma pea ohvrilauale, ütle talle, et olles kuninglikust soost, pole Sa kunagi õppinud seda tegema.
 
„Kui Mahiravana palub Sul asetada oma pea ohvrilauale, ütle talle, et olles kuninglikust soost, pole Sa kunagi õppinud seda tegema.
Line 203: Line 203:
 
Ütle, et ta näitaks Sulle, kuidas see käib. Mahiravana läks õnge.
 
Ütle, et ta näitaks Sulle, kuidas see käib. Mahiravana läks õnge.
  
Niipea, kui ta oli langetanud oma keha rituaaliks vajalikul moel, taastas Hanuman oma õige vormi, haaras noa ja lõi deemonil pea otsast.
+
Niipea, kui ta oli langetanud oma keha rituaaliks vajalikul moel, taastas [[Hanuman]] oma õige vormi, haaras noa ja lõi deemonil pea otsast.
  
  
Sellega oli Hanuman andnud asjade käigule teise suuna ning ta ohverdas deemoni enda Jumalanna Kalile.
+
Sellega oli [[Hanuman]] andnud asjade käigule teise suuna ning ta ohverdas deemoni enda Jumalanna Kalile.
  
 
Olles sellest sisse võetud, tegi Jumalanna Kali Hanumanist oma uksehoidja ning mitmetes Jumalanna Kali templites võib näha ahvi valvamas sissepääsu juures.
 
Olles sellest sisse võetud, tegi Jumalanna Kali Hanumanist oma uksehoidja ning mitmetes Jumalanna Kali templites võib näha ahvi valvamas sissepääsu juures.
  
Kuni tänase päevani kutsutakse Hanuman appi igas nõiduse vastases võitluses ning Haumani kujutavad amuletid on eriti populaarsed  
+
Kuni tänase päevani kutsutakse [[Hanuman]] appi igas nõiduse vastases võitluses ning Haumani kujutavad amuletid on eriti populaarsed  
 
pühendunute hulgas.
 
pühendunute hulgas.
  
  
;Hanuman ja astroloogia
+
;[[Hanuman]] ja [[astroloogia]]
  
  
Mahiravana surm täitis Ravana südame hirmuga.
+
Mahiravana [[surm]] täitis Ravana südame hirmuga.
  
 
Ta küsis nõu õukonna astroloogidelt, kes uurisid ta horoskoopi ja teatasid, et taevakehade positsioon pole talle soodne.
 
Ta küsis nõu õukonna astroloogidelt, kes uurisid ta horoskoopi ja teatasid, et taevakehade positsioon pole talle soodne.
  
India astroloogias valitsevad 9 planeeti, mida teatakse Navagrahadena.
+
[[India]] astroloogias valitsevad 9 planeeti, mida teatakse Navagrahadena.
  
 
Ravana arvas, et muutes taevakehade omavahelist positsiooni, saaks ta muuta oma saatust.
 
Ravana arvas, et muutes taevakehade omavahelist positsiooni, saaks ta muuta oma saatust.
Line 227: Line 227:
 
Hüpates oma lendava kaariku otsa, tõusis ta taevasse, vangistas 9 planeeti ning juhtis nad ahelais oma pealinna.
 
Hüpates oma lendava kaariku otsa, tõusis ta taevasse, vangistas 9 planeeti ning juhtis nad ahelais oma pealinna.
  
Ta alustas rituaalide seeria läbiviimist, mis õnnestumise korral paneksid planeedid oma positsioonidel ümber paigutuma tema kasuks.
+
Ta alustas [[rituaalide]] seeria läbiviimist, mis õnnestumise korral paneksid planeedid oma positsioonidel ümber paigutuma tema kasuks.
  
Kui Hanuman kuulis sellest rituaalist, kogus ta kokku grupi hulljulgeid ahve ja juhtis nad Ravana ohvrisaali, kavatsusega seal toimuvat peatada.
+
Kui [[Hanuman]] kuulis sellest rituaalist, kogus ta kokku grupi hulljulgeid ahve ja juhtis nad Ravana ohvrisaali, kavatsusega seal toimuvat peatada.
  
Nad leidsid kurikaela istumas ohvrialtari kõrval, silmad kinni sügavas meditatsioonis, pomisedes mantraid.
+
Nad leidsid kurikaela istumas ohvrialtari kõrval, silmad kinni sügavas [[meditatsioonis]], pomisedes [[mantraid]].
  
 
Ahvide grupp tõi kuuldavale valju sõjakarje ning tormas saali. Nad kustutasid püha tule, lõid ümber tseremoniaalsed nõud ning pühkisid ära okultsed diagrammid (yantrad), mis olid põrandale maalitud.
 
Ahvide grupp tõi kuuldavale valju sõjakarje ning tormas saali. Nad kustutasid püha tule, lõid ümber tseremoniaalsed nõud ning pühkisid ära okultsed diagrammid (yantrad), mis olid põrandale maalitud.
Line 237: Line 237:
 
Kahjuks kõik need toimingud ei toonud Ravanat välja tema sügavast transist ning ta jätkas pühade mantrate lausumist.
 
Kahjuks kõik need toimingud ei toonud Ravanat välja tema sügavast transist ning ta jätkas pühade mantrate lausumist.
  
Hanuman mõistis, et Ravana tuleb iga hinna eest peatada, või muidu õnnestubki kurikaelal saatust muuta.
+
[[Hanuman]] mõistis, et Ravana tuleb iga hinna eest peatada, või muidu õnnestubki kurikaelal saatust muuta.
Tal tekkis kaval idee ning ta saatis oma leitnandid Ravana naiste kambritesse, et nad ajaksid naised laiali jooksma.
+
Tal tekkis kaval [[idee]] ning ta saatis oma leitnandid Ravana naiste kambritesse, et nad ajaksid naised laiali jooksma.
  
 
Ahvid tegid, nagu kästud ning ründasid kuninglikke ja kõrvalnaisi, kiskudes neid juustest, kriimustades nende nägusid ja rebides nende riideid.
 
Ahvid tegid, nagu kästud ning ründasid kuninglikke ja kõrvalnaisi, kiskudes neid juustest, kriimustades nende nägusid ja rebides nende riideid.
Line 251: Line 251:
 
Ta sõnad panid Ravana häbist oma silmad avama ning talle appi tormama.
 
Ta sõnad panid Ravana häbist oma silmad avama ning talle appi tormama.
  
Olles seega edukalt Ravanat seganud, tõttas Hanuman tagasi  
+
Olles seega edukalt Ravanat seganud, tõttas [[Hanuman]] tagasi  
 
ohvrisaali ning vabastas seal vangis olnud 9 Navagrahat.
 
ohvrisaali ning vabastas seal vangis olnud 9 Navagrahat.
  
Olles nii edukalt takistanud Ravana katseid saatust muuta, võitis Hanuman Grahade igavese tänulikkuse ning sealt alates usutakse, et Hanumanil on märkimisväärne mõjuvõim nende üle.
+
Olles nii edukalt takistanud Ravana katseid saatust muuta, võitis [[Hanuman]] Grahade igavese tänulikkuse ning sealt alates usutakse, et Hanumanil on märkimisväärne mõjuvõim nende üle.
  
 
Hanumanile pühendunud pöörduvad alati ta poole, kui nad arvavad, et nende murede põhjuseks on taevakehade ebasoodne positsioon.
 
Hanumanile pühendunud pöörduvad alati ta poole, kui nad arvavad, et nende murede põhjuseks on taevakehade ebasoodne positsioon.
Line 260: Line 260:
 
Tihti kujutatakse Hanumani trampimas naisel, kes kehastab Panvatit, hävitusliku astroloogilise mõju personifikatsiooni.
 
Tihti kujutatakse Hanumani trampimas naisel, kes kehastab Panvatit, hävitusliku astroloogilise mõju personifikatsiooni.
  
Üks teine huvitav legend on seotud planeet Saturniga (Shani).
+
Üks teine huvitav [[legend]] on seotud planeet Saturniga (Shani).
  
 
Usutakse, et Saturni mõju on ebasoodne, ning et Saturn külastab igat inimest vähemalt korra ta elu jooksul 7,5 aastas pikkuse perioodi vältel.
 
Usutakse, et Saturni mõju on ebasoodne, ning et Saturn külastab igat inimest vähemalt korra ta elu jooksul 7,5 aastas pikkuse perioodi vältel.
Line 266: Line 266:
 
Saatuse kohaselt laskus Saturn Hanumanile, kui ta parajasti aitas Ramal ja tolle armeel ehitada silda, et jõuda Lankasse.
 
Saatuse kohaselt laskus Saturn Hanumanile, kui ta parajasti aitas Ramal ja tolle armeel ehitada silda, et jõuda Lankasse.
  
Hanuman palus planeedil viivitada oma saabumisega kuni ta on aidanud Ramal Sita tagasi saada.
+
[[Hanuman]] palus planeedil viivitada oma saabumisega kuni ta on aidanud Ramal Sita tagasi saada.
  
Kuid Saturn oli järeleandmatu ning Hanuman pidi kummarduma saatuse tahte ees.
+
Kuid Saturn oli järeleandmatu ning [[Hanuman]] pidi kummarduma saatuse tahte ees.
  
Hanuman pakkus välja, et Saturn võiks ta pea peal istuda, kuna ta käed olid hõivatud Rama teenimisega ja ta jalad olid liiga alamad Saturni jaoks.
+
[[Hanuman]] pakkus välja, et Saturn võiks ta pea peal istuda, kuna ta käed olid hõivatud Rama teenimisega ja ta jalad olid liiga alamad Saturni jaoks.
  
 
Saturn seadis end rõõmsalt Hanumani pea peal sisse ning võimas ahv jätkas oma tööd, kogudes raskeid kive ja kamakaid oma pea peale nii justkui muuseas ning tassis neid ehitusplatsile.
 
Saturn seadis end rõõmsalt Hanumani pea peal sisse ning võimas ahv jätkas oma tööd, kogudes raskeid kive ja kamakaid oma pea peale nii justkui muuseas ning tassis neid ehitusplatsile.
Line 276: Line 276:
 
Mõne aja möödudes oli Saturnil võimatu seda kuhjunud koormat enda peal taluda ning ta soovis maha ronida.
 
Mõne aja möödudes oli Saturnil võimatu seda kuhjunud koormat enda peal taluda ning ta soovis maha ronida.
  
Hanuman käis peale, et ta saaks siiski need kohustuslikud 7,5 aastat läbida, kuid Saturn anus enda maha panemist, kuna need 7,5 minutit, mis ta veetis Hanumani pea peal, tundusid nagunii 7,5 aastana.
+
[[Hanuman]] käis peale, et ta saaks siiski need kohustuslikud 7,5 aastat läbida, kuid Saturn anus enda maha panemist, kuna need 7,5 minutit, mis ta veetis Hanumani pea peal, tundusid nagunii 7,5 aastana.
  
 
Nõnda öeldes, lahkus Saturn Hanumani juurest ning sellest ajast peale on Hanumanile põhendunute südamed rahulikud, kuna nad teavad, et Saturni Sade-Sati’t (7,5 aastane külaskäik) saab ära hoida läbi tõelise pühendumise Hanumanile.
 
Nõnda öeldes, lahkus Saturn Hanumani juurest ning sellest ajast peale on Hanumanile põhendunute südamed rahulikud, kuna nad teavad, et Saturni Sade-Sati’t (7,5 aastane külaskäik) saab ära hoida läbi tõelise pühendumise Hanumanile.
  
  
;Hanuman ja Ema Jumalanna
+
;[[Hanuman]] ja Ema Jumalanna
  
  
Ülalpool juba nägime, kuidas Hanuman on Ema Jumalanna lemmik. Kuid mis meeldib Ema Jumalannale enim, on Hanumani atribuut Brahmacharya.
+
Ülalpool juba nägime, kuidas [[Hanuman]] on Ema Jumalanna lemmik. Kuid mis meeldib Ema Jumalannale enim, on Hanumani atribuut Brahmacharya.
  
Hanuman ei ähvarda maailma kunagi oma meheliku võimekkusega, nagu näiteks Shiva, kelle mehisust tuleb Jumalanna Kalil tihti ohjata. Selle eest on Jumalanna Hanumanile äärmiselt tänulik.
+
[[Hanuman]] ei ähvarda maailma kunagi oma meheliku võimekkusega, nagu näiteks Shiva, kelle mehisust tuleb Jumalanna Kalil tihti ohjata. Selle eest on Jumalanna Hanumanile äärmiselt tänulik.
  
  
  
;Hanuman ja Tantra
+
;[[Hanuman]] ja [[Tantra]]
  
  
Tantra esindab Hinduismi okultset (salajast) poolt. Mantrate ja yantrate (diagrammid) abil kanaliseerivad tantristid (Tantra praktiseerijad) kosmose jõud inimkonna hüvanguks.
+
[[Tantra]] esindab Hinduismi okultset (salajast) poolt. Mantrate ja yantrate (diagrammid) abil kanaliseerivad tantristid ([[Tantra]] praktiseerijad) kosmose jõud inimkonna hüvanguks.
  
Tantristid usuvad, et Hanuman on neist kõige täiuslikum, olles saavutanud 8 ihaldatud salajast väge:
+
Tantristid usuvad, et [[Hanuman]] on neist kõige täiuslikum, olles saavutanud 8 ihaldatud salajast väge:
  
  
# Anima - võime vähendada oma suurust
+
# Anima - [[võime]] vähendada oma suurust
# Mahima - võime suurendada oma suurust
+
# Mahima - [[võime]] suurendada oma suurust
# Laghima – võime muutuda kaalutuks
+
# Laghima – [[võime]] muutuda kaalutuks
# Garima – võime suurendada kaalu
+
# Garima – [[võime]] suurendada kaalu
# Prapti – võime minna kõikjale ja saavutada kõik
+
# Prapti – [[võime]] minna kõikjale ja saavutada kõik
 
# Parakamya – vastupandamatu tahtejõud
 
# Parakamya – vastupandamatu tahtejõud
# Vastiva – võime valitseda kõikide olendite üle
+
# Vastiva – [[võime]] valitseda kõikide olendite üle
# Isitva – võime muutuda Jumala sarnaseks läbi võime luua ja hävitada
+
# Isitva – [[võime]] muutuda Jumala sarnaseks läbi [[võime]] luua ja hävitada
  
  
Ramayana on täis lugusid, mis jutustavad sellest, kuidas Hanuman valdab igat eelpool kirjeldatud siddhit (varjatud jõudu).
+
Ramayana on täis lugusid, mis jutustavad sellest, kuidas [[Hanuman]] valdab igat eelpool kirjeldatud siddhit (varjatud jõudu).
  
 
Seega pole üllatav, et teda tõstetakse aupaklikult jumaluse seisusse kui Maha Siddhat (Maha – Suur).
 
Seega pole üllatav, et teda tõstetakse aupaklikult jumaluse seisusse kui Maha Siddhat (Maha – Suur).
Hanuman ja Emapiima potents.
+
[[Hanuman]] ja Emapiima potents.
  
 
Olles saavutanud võidu Ravana üle, küsis Rama Hanumanilt, kuidas ta saaks teda ta teenete eest tänada.
 
Olles saavutanud võidu Ravana üle, küsis Rama Hanumanilt, kuidas ta saaks teda ta teenete eest tänada.
  
Hanuman vastas: „Mu Isand, luba mul veeta mu ülejäänud elu Sinu teenistuses. Rama oli sellega meelsasti nõus. Seega istus ka Hanuman kaarikule, mis viis Rama ja ta kaaskondlased tagasi Ayodhyale.
+
[[Hanuman]] vastas: „Mu Isand, luba mul veeta mu ülejäänud elu Sinu teenistuses. Rama oli sellega meelsasti nõus. Seega istus ka [[Hanuman]] kaarikule, mis viis Rama ja ta kaaskondlased tagasi Ayodhyale.
  
Tagasiteel tuli aga Hanumanile mõte külastada oma Ema Anjanat, kes elas ühel lähedalasuval mäel.
+
Tagasiteel tuli aga Hanumanile [[mõte]] külastada oma Ema Anjanat, kes elas ühel lähedalasuval mäel.
  
 
Ka Rama ja teised seltskonna liikmed soovisid tutvuda Hanumani emaga ning seega anti kaarikule uus suund Hanumani ema maja poole.
 
Ka Rama ja teised seltskonna liikmed soovisid tutvuda Hanumani emaga ning seega anti kaarikule uus suund Hanumani ema maja poole.
  
Kohale jõudes lähenes Hanuman emale, kelle rõõmul polnud piire.
+
Kohale jõudes lähenes [[Hanuman]] emale, kelle rõõmul polnud piire.
  
 
Ema kallistas oma rõõmurulli. Teised kohalviibijad kummardusid austuse märgiks Hanumani emale.
 
Ema kallistas oma rõõmurulli. Teised kohalviibijad kummardusid austuse märgiks Hanumani emale.
  
Hanuman jutustas emale kõigest juhtunust lõpetades Ravana surmaga lahinguväljal.
+
[[Hanuman]] jutustas emale kõigest juhtunust lõpetades Ravana surmaga lahinguväljal.
  
 
Üllatavalt ei meeldinud Hanumani sõnad emale sugugi ning ta muutus pahuraks ja ütles Hanumanile:
 
Üllatavalt ei meeldinud Hanumani sõnad emale sugugi ning ta muutus pahuraks ja ütles Hanumanile:
Line 331: Line 331:
 
„ Ilmaasjata sünnitasin Su ja toitsin oma piimaga.” Kuuldes neid kummalisi sõnu, muutusid kõik ärevaks ja jäid sõnatuks.
 
„ Ilmaasjata sünnitasin Su ja toitsin oma piimaga.” Kuuldes neid kummalisi sõnu, muutusid kõik ärevaks ja jäid sõnatuks.
  
Ka Hanuman vaatas ema vaikiva mõistmatusega. Pärast väikest pausi ema jätkas: „Häbi Su tugevusele ja kiirusele.
+
Ka [[Hanuman]] vaatas ema vaikiva mõistmatusega. Pärast väikest pausi ema jätkas: „Häbi Su tugevusele ja kiirusele.
  
Kas Sul polnud siis jõudu, et Ravana linn Lanka ise maast üles juurida? Kas Sa siis poleks suutnud 10-pealist koletist ja ta armeed ise hävitada?
+
Kas Sul polnud siis jõudu, et Ravana linn Lanka [[ise]] maast üles juurida? Kas Sa siis poleks suutnud 10-pealist koletist ja ta armeed [[ise]] hävitada?
  
 
Kui Sa polnud selleks piisavalt tugev, oleks olnud parem, kui oleksid vähemalt võitluses temaga hukkunud.
 
Kui Sa polnud selleks piisavalt tugev, oleks olnud parem, kui oleksid vähemalt võitluses temaga hukkunud.
Line 339: Line 339:
 
Mul on kahju, et Isand Rama pidi ehitama ohtliku kividest silla üle tormilise ookeani, et Lankasse jõuda ning pidi võitlema massiivse deemonite armeega ja seeläbi palju vaeva nägema, et päästa oma armastatud Sita. Toit, mida mu rind Sulle andis, oli kasutu.
 
Mul on kahju, et Isand Rama pidi ehitama ohtliku kividest silla üle tormilise ookeani, et Lankasse jõuda ning pidi võitlema massiivse deemonite armeega ja seeläbi palju vaeva nägema, et päästa oma armastatud Sita. Toit, mida mu rind Sulle andis, oli kasutu.
  
Mine ära ja ära enam oma nägu siin näita!” Anjana rääkis sellest, kui Hanuman saadeti Lankasse Sitat otsima.
+
Mine ära ja ära enam oma nägu siin näita!” Anjana rääkis sellest, kui [[Hanuman]] saadeti Lankasse Sitat otsima.
  
 
Alles siis, kui ta nägi oma silmaga, et Sita on Ravana juures vangis, sai tegelik võitlus Sita päästmiseks alata.
 
Alles siis, kui ta nägi oma silmaga, et Sita on Ravana juures vangis, sai tegelik võitlus Sita päästmiseks alata.
  
Hanuman mitte ainult ei toonud uudiseid Sita armetust olukorrast vangistuses, vaid oma lühikese külaskäigu ajal põletas ta maha terve linna, andes seeläbi Ravanale aimdust tulevastest aegadest.
+
[[Hanuman]] mitte ainult ei toonud uudiseid Sita armetust olukorrast vangistuses, vaid oma lühikese külaskäigu ajal põletas ta maha terve linna, andes seeläbi Ravanale aimdust tulevastest aegadest.
  
Anjana pahameel tulenes asjaolust, et kuigi Hanuman oli oma külaskäigu ajal vägagi võimeline ise sita tagasi tooma, ta seda ei teinud ning hiljem tuli näha palju vaeva, et operatsioon läbi viia.
+
Anjana pahameel tulenes asjaolust, et kuigi [[Hanuman]] oli oma külaskäigu ajal vägagi võimeline [[ise]] sita tagasi tooma, ta seda ei teinud ning hiljem tuli näha palju vaeva, et operatsioon läbi viia.
  
Anjana lausa värises vihast. Hanuman lausus: „Oo, Suur Ema! Ma ei ole mingil moel Sinu piima pühadust kompromiteerinud!
+
Anjana lausa värises vihast. [[Hanuman]] lausus: „Oo, Suur Ema! Ma ei ole mingil moel Sinu piima pühadust kompromiteerinud!
  
 
Ma olen vaid teenija. Oma missiooni jooksul oli mul ülesanne leida Sita ja Ravanat mitte tappa.
 
Ma olen vaid teenija. Oma missiooni jooksul oli mul ülesanne leida Sita ja Ravanat mitte tappa.
  
Kui ma oleksin seda teinud, oleksin juhistest üle astunud. Seetõttu ma toimisin täpselt ja pidasin oma sõna.” Tegelikult oli Hanuman ka Sitalt küsinud, kui ta teda Ravana vangistuses kohtas, kas ta sooviks, et Hanuman ta kohe päästaks.
+
Kui ma oleksin seda teinud, oleksin juhistest üle astunud. Seetõttu ma toimisin täpselt ja pidasin oma sõna.” Tegelikult oli [[Hanuman]] ka Sitalt küsinud, kui ta teda Ravana vangistuses kohtas, kas ta sooviks, et [[Hanuman]] ta kohe päästaks.
  
Sita vastas, et tema vabastamine on tema abikaasa kohus ning et Rama peab ise tulema ja ta tagasi viima.
+
Sita vastas, et tema vabastamine on tema abikaasa kohus ning et Rama peab [[ise]] tulema ja ta tagasi viima.
  
 
Kogu seltskond kinnitas Hanumani jutu õigsust. Anjana ütles pojale õrnusega: „Armas poeg, ma ei teadnud seda.
 
Kogu seltskond kinnitas Hanumani jutu õigsust. Anjana ütles pojale õrnusega: „Armas poeg, ma ei teadnud seda.
Line 363: Line 363:
 
Mu piim on tõepoolest eriline.” Seda öeldes, Anjana pigistas oma rinda ja sealt pritsis piimajuga lähedalasuvale mäele, lõhestades selle tormiliselt kaheks.
 
Mu piim on tõepoolest eriline.” Seda öeldes, Anjana pigistas oma rinda ja sealt pritsis piimajuga lähedalasuvale mäele, lõhestades selle tormiliselt kaheks.
  
Taas Lakshmana poole pöördudes ta lausus: „Hanuman on selle sama piima peal üles kasvanud.”(See lugu jutustati igaaastases vaimses ajakirjas „Kalyan” 1975.a., lk.327, välja andja Gita Press Gorakhpur).
+
Taas Lakshmana poole pöördudes ta lausus: „[[Hanuman]] on selle sama piima peal üles kasvanud.”(See lugu jutustati igaaastases vaimses ajakirjas „Kalyan” 1975.a., lk.327, välja andja Gita Press Gorakhpur).
  
  
;Miks on Hanumani kujud punast värvi
+
;Miks on Hanumani [[kujud]] punast värvi
  
  
 
Olles turvaliselt tagasi Ayodhyasse jõudnud, hakkas Rama rõõmsalt valitseja- ja abielu elama.
 
Olles turvaliselt tagasi Ayodhyasse jõudnud, hakkas Rama rõõmsalt valitseja- ja abielu elama.
  
Hanuman oli jätkuvalt Rama pidev pühendunud kaaslane.
+
[[Hanuman]] oli jätkuvalt Rama pidev pühendunud kaaslane.
  
Elu jätkus normaalselt. Mitmed meeldivad episoodid sellest perioodist tõstavad Hanumani suurima Bhakti seisusesse ja heidavad palju valgust tema erilisele iseloomule.
+
Elu jätkus normaalselt. Mitmed meeldivad episoodid sellest perioodist tõstavad Hanumani suurima [[Bhakti]] seisusesse ja heidavad palju valgust tema erilisele iseloomule.
  
Igal hommikul jälgis Hanuman, kuidas Sita tegi oma otsaesisele punase märgi ja määris oma juuste lahu helepunase kinaveripulbriga, mis on India abielunaiste eksklusiivne eelisõigus.
+
Igal hommikul jälgis [[Hanuman]], kuidas Sita tegi oma otsaesisele punase märgi ja määris oma juuste lahu helepunase kinaveripulbriga, mis on [[India]] abielunaiste eksklusiivne eelisõigus.
  
Olles loomupäraselt uudishimulik küsis Hanuman Sitalt selle igapäevase rituaali tähendust. Sita vastas, et see on tema abikaasa heaoluks.
+
Olles loomupäraselt uudishimulik küsis [[Hanuman]] Sitalt selle igapäevase [[rituaali]] tähendust. Sita vastas, et see on tema abikaasa heaoluks.
  
Hanuman, soovides oma armastatud Isandale alati vaid parimat, mõtles endamisi: „Kui selline vooruslik naine nagu Sita peab sel moel Isand Rama heaks endale kinaveri peale määrima, siis mina, kõigest vaid ahv, pean tegema enamat.”
+
[[Hanuman]], soovides oma armastatud Isandale alati vaid parimat, mõtles endamisi: „Kui selline vooruslik naine nagu Sita peab sel moel Isand Rama heaks endale kinaveri peale määrima, siis [[mina]], kõigest vaid ahv, pean tegema enamat.”
  
 
Sedaviisi mõeldes, võttis ta kausitäie kinaveripastat ja määris sellega end üleni sisse.
 
Sedaviisi mõeldes, võttis ta kausitäie kinaveripastat ja määris sellega end üleni sisse.
  
Pole vist vaja lisada, et nii Rama kui Sita olid Hanumani südame puhtusest äärmiselt liigutatud. Sellest ajast peale on Hanumani kujud kaetud rohke kinaverpunasega.
+
Pole vist vaja lisada, et nii Rama kui Sita olid Hanumani südame puhtusest äärmiselt liigutatud. Sellest ajast peale on Hanumani [[kujud]] kaetud rohke kinaverpunasega.
  
  
Line 389: Line 389:
  
  
Ükskord kinkis Sita Hanumanile pärlikee. Mõne aja pärast nägid linnakodanikud, kuidas Hanuman kaelakeed purustas ja igat pärlit eraldi uurima hakkas.
+
Ükskord kinkis Sita Hanumanile pärlikee. Mõne aja pärast nägid linnakodanikud, kuidas [[Hanuman]] kaelakeed purustas ja igat pärlit eraldi uurima hakkas.
  
Olles intrigeeritud, küsisid nad selle toimingu põhjust. „Ma otsin Ramat ja Sitat,” ütles Hanuman.
+
Olles intrigeeritud, küsisid nad selle toimingu põhjust. „Ma otsin Ramat ja Sitat,” ütles [[Hanuman]].
  
Naerdes ta naiivsuse üle, näitasid inimesed talle, et kuninglik paar on parasjagu istumas oma troonil. „Kuid Rama ja Sita on kõikjal, ka mu südames,” mõtles valjult tõeline Bhakti.
+
Naerdes ta naiivsuse üle, näitasid [[inimesed]] talle, et kuninglik paar on parasjagu istumas oma troonil. „Kuid Rama ja Sita on kõikjal, ka mu südames,” mõtles valjult tõeline [[Bhakti]].
  
 
Mitte mõistes tema pühendumise sügavust, kiusasid nad teda edasi: „Kui Rama ja Sita elavad Sinu südames, kas sa võid meile neid näidata?”
 
Mitte mõistes tema pühendumise sügavust, kiusasid nad teda edasi: „Kui Rama ja Sita elavad Sinu südames, kas sa võid meile neid näidata?”
  
Viivitamatult tõusis Hanuman püsti ja rebis oma teravate küünistega oma rinna lahti.
+
Viivitamatult tõusis [[Hanuman]] püsti ja rebis oma teravate küünistega oma rinna lahti.
  
 
Tema tukslevas südames võisid jahmunud pealtnägijad tõesti näha Rama ja Sita kujutist. Enam mitte kunagi ei teinud keegi Hanumani pühendumise üle nalja.
 
Tema tukslevas südames võisid jahmunud pealtnägijad tõesti näha Rama ja Sita kujutist. Enam mitte kunagi ei teinud keegi Hanumani pühendumise üle nalja.
  
  
;Viie-Pealine (Panchamukhi) Hanuman
+
;Viie-Pealine (Panchamukhi) [[Hanuman]]
  
  
Line 411: Line 411:
 
Huvitav on teada, et nooruses tegeles Madhavacharya füüsiliste harjutuste ja mängudega, ning räägitakse, et tal oli suurepärane füüsis.
 
Huvitav on teada, et nooruses tegeles Madhavacharya füüsiliste harjutuste ja mängudega, ning räägitakse, et tal oli suurepärane füüsis.
  
Hanumani üks oluline aspekt on füüsiline võimekus ning Hanuman on maadlejate ja kulturistide patroonjumalus.
+
Hanumani üks oluline aspekt on füüsiline võimekus ning [[Hanuman]] on maadlejate ja kulturistide patroonjumalus.
  
 
Kõige enam viidatakse Hanumanile kui „Vajra-anga-bali,” mis tähendab võimas (Bali), kellel on keha (anga) tugev kui piksenool (Vajra).
 
Kõige enam viidatakse Hanumanile kui „Vajra-anga-bali,” mis tähendab võimas (Bali), kellel on keha (anga) tugev kui piksenool (Vajra).
  
  
Vaishnavas arendati Hanumani sünkretistlik (ühinenud, jagamatu) vorm, kel on 5 pead ja 10 kätt, ühendades ühtsesse vormi 5 Vaishnaviitide jumalust:
+
Vaishnavas arendati Hanumani sünkretistlik (ühinenud, jagamatu) [[vorm]], kel on 5 pead ja 10 kätt, ühendades ühtsesse vormi 5 Vaishnaviitide jumalust:
  
 
<poem>
 
<poem>
Keskel ahvi nägu (Hanuman).
+
Keskel ahvi nägu ([[Hanuman]]).
 
Lõvi nägu, mis esindab Narasimhat, kes vaatab lõuna poole.
 
Lõvi nägu, mis esindab Narasimhat, kes vaatab lõuna poole.
 
Kotka pea, mis sümboliseerib Garudat, kes vaatab läände.
 
Kotka pea, mis sümboliseerib Garudat, kes vaatab läände.
Line 427: Line 427:
 
</poem>
 
</poem>
  
Hanuman sümboliseerib julgust ja jõudu, Narasimha kartmatust, Garuda maagilisi oskuseid ja väge, mis ravib ussihammustusi, Varaha sümboliseerib tervist ja eksortismi (kurjade vaimude väljaajamine, manamine, lausumine), Hayagriva sümboliseerib võitu vaenlaste üle.
+
[[Hanuman]] sümboliseerib julgust ja jõudu, [[Narasimha]] kartmatust, [[Garuda]] maagilisi oskuseid ja väge, mis ravib ussihammustusi, [[Varaha]] sümboliseerib tervist ja eksortismi (kurjade vaimude väljaajamine, manamine, lausumine), Hayagriva sümboliseerib võitu vaenlaste üle.
  
  
Line 435: Line 435:
 
Iga müstilise igatsuse eesmärk on individuaalse hinge ühinemine universaalse hingega.
 
Iga müstilise igatsuse eesmärk on individuaalse hinge ühinemine universaalse hingega.
  
Adhyatma („vaimse”) Ramayanas, mis on 14. või 15. saj. pärinevast Sanskriti tekstis, esindab Sita individuaalset hinge (Jiva-atmat), mis on eraldatud universaalsest hingest (Param-atmast), mida sümboliseerib Rama.
+
Adhyatma („vaimse”) Ramayanas, mis on 14. või 15. saj. pärinevast [[Sanskriti]] tekstis, esindab Sita individuaalset hinge (Jiva-atmat), mis on eraldatud universaalsest hingest (Param-atmast), mida sümboliseerib Rama.
  
Selle versiooni ilusas tõlgenduses esindab Hanuman Bhaktit, kes hävitab „ahankara” või ego (Ravana), ja ühendab kaks teineteisest lahutatut.
+
Selle versiooni ilusas tõlgenduses esindab [[Hanuman]] Bhaktit, kes hävitab „ahankara” või ego (Ravana), ja ühendab kaks teineteisest lahutatut.
  
  
Line 443: Line 443:
  
  
Hindu sümbolismis esindab ahv inimmõistust, mis on pidevalt rahutu ja ei püsi kunagi paigal. See ahvi-mõistus on ainus asi, mille üle inimene saab täieliku kontrolli saavutada.
+
Hindu sümbolismis esindab ahv inimmõistust, mis on pidevalt rahutu ja ei püsi kunagi paigal. See ahvi-mõistus on ainus asi, mille üle [[inimene]] saab täieliku kontrolli saavutada.
  
 
Me ei saa kontrollida maailma meie ümber, kuid me saame taltsutada oma mõistuse läbi kindla distsipliini järgimise.
 
Me ei saa kontrollida maailma meie ümber, kuid me saame taltsutada oma mõistuse läbi kindla distsipliini järgimise.
Line 451: Line 451:
 
Olles laps, ahvatles Hanumani päike ja ta tormas päikse poole, pidades seda küpseks puuviljaks.
 
Olles laps, ahvatles Hanumani päike ja ta tormas päikse poole, pidades seda küpseks puuviljaks.
  
Oma teel köitis ta tähelepanu deemon Rahu ja Hanuman muutis suunda. Seega on Hanuman kui temperamentne inimmõistus, mis on lärmakas ja erutuv.
+
Oma teel köitis ta tähelepanu [[deemon]] Rahu ja [[Hanuman]] muutis suunda. Seega on [[Hanuman]] kui temperamentne inimmõistus, mis on lärmakas ja erutuv.
  
Vaid läbi selle suunamise tõelise Bhakti teele (pühendumine), saab teda muuta teadlikuks oma sügavast vaiksest olemusest.<br/>
+
Vaid läbi selle suunamise tõelise [[Bhakti]] teele ([[pühendumine]]), saab teda muuta teadlikuks oma sügavast vaiksest olemusest.<br/>
Hinduistlike vaadete järgi pole olemas mitte ühtegi objektiivset maailma. Kogu manifesteerunud maailm on meie endi poolt loodud subjektiivne nähtus.
+
Hinduistlike vaadete järgi pole olemas mitte ühtegi objektiivset maailma. Kogu manifesteerunud [[maailm]] on meie endi poolt loodud subjektiivne nähtus.
  
Meil on inimestena harukordne võime valitseda oma meelte üle.
+
Meil on inimestena harukordne [[võime]] valitseda oma meelte üle.
  
Teisisõnu, meil on võime muuta seda viisi, kuidas me maailma tajume. Ja muutes oma elu tajumist, on meil võime muuta oma elu.
+
Teisisõnu, meil on [[võime]] muuta seda viisi, kuidas me maailma tajume. Ja muutes oma elu tajumist, on meil [[võime]] muuta oma elu.
  
Kui Hanuman tuleb Rama ellu, muudab ta Rama maailma. Ta muudab kriisi olukorra (Sita kaotus) heaks võimaluseks (vabastada maailm Ravanast).
+
Kui [[Hanuman]] tuleb Rama ellu, muudab ta Rama maailma. Ta muudab kriisi olukorra (Sita kaotus) heaks võimaluseks (vabastada [[maailm]] Ravanast).
  
 
Ta muudab ohvri kangelaseks.
 
Ta muudab ohvri kangelaseks.
  
Seega Hanuman pole mingi tavaline ahv. Asudes teele Sitat otsima, seisis ahvide ja Lanka vahel tohutu ookean.
+
Seega [[Hanuman]] pole mingi tavaline ahv. Asudes teele Sitat otsima, seisis ahvide ja Lanka vahel tohutu ookean.
  
Nad arutlesid, kuidas üle selle suure takistuse pääseda. Keegi soovitas, et Hanuman hüppaks üle mere. Kuid Hanuman oli kahtlev: „Ma ei saa seda teha.”
+
Nad arutlesid, kuidas üle selle suure takistuse pääseda. Keegi soovitas, et [[Hanuman]] hüppaks üle mere. Kuid [[Hanuman]] oli kahtlev: „Ma ei saa seda teha.”
  
 
Samal hetkel meenutas keegi Hanumanile temas peituvaid suuri vägesid.
 
Samal hetkel meenutas keegi Hanumanile temas peituvaid suuri vägesid.
  
Koheselt meenus Hanumanile ta jumalik vägi ja ta hüppas edukalt üle ookeani.
+
Koheselt meenus Hanumanile ta jumalik [[vägi]] ja ta hüppas edukalt üle ookeani.
  
 
Ka meile tuleb meenutada meie jumalikku potentsiaali ja võimeid, et suudame tõusta uskumatutesse kõrgustesse, kui vaid usume oma võimesse see korda saata.
 
Ka meile tuleb meenutada meie jumalikku potentsiaali ja võimeid, et suudame tõusta uskumatutesse kõrgustesse, kui vaid usume oma võimesse see korda saata.
  
Hanuman sümboliseerib täiuslikku olemust ja kõrgeimat potentsiaali, mille võime saavutada.
+
[[Hanuman]] sümboliseerib täiuslikku olemust ja kõrgeimat potentsiaali, mille [[võime]] saavutada.
  
 
[http://www.lilleoru.ee/?mid=5268&request1=&set_design=8 link]
 
[http://www.lilleoru.ee/?mid=5268&request1=&set_design=8 link]

Latest revision as of 14:19, 31 January 2016


Hanuman tears open his chest.jpg
Hanuman copy.jpg
Hanuman-a0.jpg
Hanuman new.jpg
Hanuman-rama1.jpg
Hanuman-foto.jpg
Hanuman-lk.jpg
Hanuman sadhu.jpg
Hanuman-ll.jpg
School1.hanuman.jpg
Rama-lakshman-sita-hanuman.jpg
Hanuman-saddhu.jpg


Ükskord otsustasid Shiva ja Parvati, igavesti seiklusjanulised armastajad, moondada end ahvideks ning nautida armumänge tihedates Himaalaja metsades. Seemnepurske ajal tabas Shiva seeme märki ning Parvati rasestus.

Kuna nad olid ahvi vormis, oli täiesti loomulik, et sellisest liidust sündiv laps on ahv.

Shiva ei soovinud toimida loodusseaduste vastu ning ta andis Tuulejumal Vayule ülesande võtta ta seeme Parvati üsast ning kanda see emase ahvi Anjana jumalate poole poja saamise sooviga.

Üks teine veidi erinev versioon sellest loost on üska, kes just samal ajal palvetas Shiva Purana’s.

See jutustab, et kui Vishnu ükskord maskeeris end taevaseks iluduseks Mohiniks, oli Shiva niivõrd võlutud tema ilust, et ei suutnud teda nähes seemnepurset tagasi hoida.

Tuulejumal Vayu kandis ta seemet ning juhtis selle emase ahvi Anjana üska.

Shiva tohutult potentsikast seemnest kasvab väga harukordne järglane ning et nii erakordses olukorras sigitatud laps on eriline. Ja nii oligi.

Tulemusena sündis tohutu rõõmukera, kes polnud keegi muu kui Hanuman, üks armastatumaid ja teenitumaid figuure Indias.

Tema sündimisel oli kaks erilist asjaolu.

Esimene oli, et erinevalt tavalistest lastest sündis Hanuman niudevööga.

See oli varajane märk Hanumani eluaegsest tsölibaadist ning peaaegu askeetlikust eluviisist.

Teine märkimisväärne asjaolu oli, et Hanuman sündis koos uhkete kõrvarõngastega, millest jutustab järgmine legend: Hanumani sündimise ajal juhtis ahvide kogukonda Vali, tugev ja võimukas ahv.

Kui Vali kuulis, et Anjana ootab last, kellest pidavat kasvama talle tugev rivaal, otsustas ta Anjana üsas areneva elu ise ära lõpetada.

Ta meisterdas granaadi viiest metallist: kullast, hõbedast, vasest, rauast ja tinast. Kui Anjana rahulikult magas, lükkas Vali granaadi tema üska.

Tavaline laps oleks sellise kohutava rünnaku kätte surnud, kuid mitte Shiva vägevast seemnest sigitatu.

Hetkel kui granaat Hanumani keha puutus, granaat sulas ning muutus kõrvarõngasteks.

Seega sündis Hanuman sellesse maailma võidukalt, kandes kõrvades oma esimese võitluse võidutrofeesid, mille ta võitis, olles ise veel oma ema üsas.

Olles nii suursuguste isade kui Shiva ja Vayu laps, polnud ta mingi tavaline laps. Hanuman oli elava loomuga, energiline ja uudishimulik.

Talle oli antud tohutu jõud ning pühakirjad on täis lugusid tema suurejoonelistest võitudest.

Näiteks ükskord pidas Hanuman päikest küpseks puuviljaks (ahvid on enamasti lummatud punastest küpsetest viljadest) ning ta sööstis taeva poole kavatsusega päike kinni püüda.

Oma teel päikse poole nägi ta draakon Rahu’t ning pidas teda ussikeseks. Pidurdamatu Hanuman sööstis Rahu poole ning üritas teda kinni püüda.

Põgenedes oma elu eest otsis Rahu kaitset Taevajumal Indra juurest.

Indra haaras oma surmava piksenoole, saduldas oma valge elevandi Airavata ning asus teele Hanumani otsima, et talitseda tolle näilikku häbematust.

Äike lõi ja kõu mürises üle kogu taevalaotuse väljendamaks Indra raevu.

Kuid ei see hirmutav vaatepilt ega ka vägevalt relvastatud Indra oma kõrgel sõidukil ei suutnud tekitada isegi hirmu aimdust Hanumani südames.

Vastupidi, see vaatepilt vaid innustas Hanumani elevust ning pidades Airavatat mänguasjaks, haaras ta elevandil kaelast kinni ning hüppas talle selga.

Pahviks lööduna lapse elavast ja mängulisest väljakutsest, lõi Indra Hanumani oma piksenoolega, ning saadud haav paiskas Hanumani isa Vayu tõttas koheselt lapsele appi ning püüdis ta õhus kinni.

Nähes oma armastatud poega oma kätel haavatuna lebamas, läks Tuulejumal marru.

Ta hingas sügavalt sisse ja tõmbas endasse kogu õhu kosmosest. Ta mõtles valjult: ”Las kõik need, kes on haavanud Anjana poega, lämbuvad surnuks.” Nagu arvata, tekkis kosmoses paanika. Ilma õhuta oli elu igal tasandil ohus.

Jumalad, mõistes oma eksimust, läksid koos Vayu juurde ning palusid talt andestust.

Et lepitust saada, kinkisid nad ahvlapsele järgmised õnnistused ja väed:

a) Brahma: „Ela sama kaua kui Brahma ise.”
b) Vishnu: „Ela kogu elu kui suurim jumalale pühendunu.”
c) Indra: „Mitte ühtegi sorti relv ei haava ega taba Su keha.”
d) Agni: „Tuli ei mõju Sulle kunagi.”
e) Kala: „Surm ei tule iial Sulle külla.”
f) Kõik Devad (jumalad): „Sulle ei leidu kunagi võrdset jõus ega kiiruses.”

Lõpuks kinkis Brahma Hanumanile isegi Vayust ja Garudast suurema väe, ning isegi vägevaimast tuulest suurema kiiruse.

Vayu jäi nende andidega rahule ning tagastas õhu kosmosesse. Hanuman läks tagasi oma vanemate juurde.Üks tingimus siiski oli.

Nimelt pidi Hanuman jääma õndsalt teadmatuks oma väekusest, vaid läbi tähendusväärse teo sooritamise avaldab ta mälu talle ta üliinimlike võimete olemasolu.

Hiljem näeme, kuidas see näiliselt tähtsusetu asjaolu avab meile Hanumani sümboolse tähtsuse.


Hanumani haridus


Suuremaks sirgudes soovis Hanuman end harida ning ta valis oma Guruks Päikesejumal Surya, öeldes talle: „Sa näed kõike, mida Universumis üldse näha saab ja Sa tead kõike, mida üldse teada saab.

Palun võta mind oma õpilaseks.” Surya kahtles, öeldes: „Mul pole selleks aega.

Päeval sõidan ma üle taeva ning öösel olen ma liiga väsinud, et midagi teha.” „Siis õpeta mind palun samal ajal kui Sa üle taeva sõidad. Ma sõidan Su kaariku ees, olles Sinuga silmitsi koidust ehani.”

Olles liigutatud Hanumani püüdlusest ja otsustuskindlusest, võttis Surya Hanumani oma õpilaseks.

Niisiis hakkas Hanuman Päikesejumala kaariku ees lendama, pidades vastu tohutule särale, kuni ta tundis hästi nelja teadmiste raamatut (Vedat), kuute filosoofilist süsteemi (Darshanat), kuutekümmend nelja Kala kunsti ja sada kaheksat varjatud Tantra saladust.

Olles saavutanud meisterlikkuse kõiges selles, mida ta oli õppima asunud, jõudis kätte aeg, mil Hanumanil tuli õpetuse eest tasuda (Guru-dakshina).

Surya meelest oli pühendunud õpilase õppimise nägemine juba ise piisav tasu, kuid Hanuman tahtis siiski anda midagi oma tänulikkuse väljendamiseks.

Surya palus tal siis oma poja Sugriva Ahvidejumala Vali poolvenna,,,. Enne Valit valitses ahvide kuningana Riksha.

Ükskord juhtus nii, et Riksha kukkus võlutud järve ning muutus naiseks.

Nii Taevajumal Indra kui Päikesejumal Surya armusid temasse ning ta sünnitas neile kummalegi poja.

Indra poeg oli Vali ning ta sündis esimesena; teisena sündis Surya poeg Sugriva.

Olles sünnitanud pojad, võttis Riksha taas mehe vormi.Pärast Riksha surma võitlesid ahvid dzungli seaduste kohaselt liidri koha pärast.

Vali tappis või võitis edukalt kõik teised troonile pürgijad ning temast sai ahvide maailma vankumatu kuningas.

Olles nii kindlalt oma valitseja koha välja teeninud, ei olnud Vali kohustatud oma võimu kellegagi jagama.

Kuid olles suuremeelse loomuga, jagas Vali kõike oma noorema venna Sugrivaga.

Sellises ajaetapis liitus Hanuman Sugriva seltsi, kellest hiljem endast sai ahvide kuningas.

Sugriva juhtimise all aitas tohutu ahvide armee Lord Ramal tagasi võita oma naine, kelle oli röövinud deemon Ravana.


Isetu Hanuman


Armastajatest linnupaar tiirles oma loomulikus vabaduses üle piiritute taevalaotuste.

Saatus nägi aga ette kurba lõppu nende armastusele. Jahimehe nool tabas märki ning pühendunud emalind kaotas oma paarilise.

Kuid ta ei põgenenud sündmuspaigalt, vaid jäi sinna, tiireldes oma elutu kaaslase kohal.

Pühak Valmiki nägi seda kõike pealt ning toimunu inspireeris teda luuletama. Mis väljus tema sulest oli Ramayana, üks vägevamaid eeposeid, mida maailmal on olnud õnn päranduseks saada. Valmiki


Ühel päeval kuulis poeem sai tuntuks kolmes maailmas, kuna see hakkas helisema igas südames, mis seda kuulis.

Valmiki, et suur Hanuman on samuti Rama eluloo üles tähendanud, kraapides teksti oma küüntega kivisse.

Uudishimulik Valmiki reisis Himaalajatesse, kus Hanuman pesitses, et kuulda tema tekste.

Kui Hanuman oma kirjapandut ette luges, oli Valmiki hämmingus nende puhtast jõust ja luulelisest kaliibrist. See oli tõeliselt inspireeritud teos. Valmiki tundis nii rõõmu kui kurbust.

Rõõmu, sest ta oli just kuulnud erakordselt ilusat poeemi, ja kurbust, sest see teos silmnähtavalt varjutas ta enda tööd.

Kui Hanuman nägi, millist kurbust tema töö Valmikile valmistas, purustas ta graveeritud kivid, hävitades oma töö igaveseks. Selline oli Hanumani isetus.

Tema jaoks oli Rama seikluste jutustamine võimalus taas kogeda Ramat, mitte aga pilet kuulsusesse.

Hanumani nimi illustreerib samuti tema ennastsalgavat iseloomu, koosnedes sõnadest „hanan”- hävitamine ja „man”- mõistus, viidates seega inimesele, kes on ületanud egoismi.


Hanuman ja jooga


Kui jooga on kontrolli omamine oma meelte (mind- ingl.kl) üle, on Hanuman täiuslik joogi, omades absoluutset kontrolli oma meelte üle.

Sellise tulemuseni jõudis ta läbi distsiplineeritud elu, mida iseloomustasid tsölibaat ja isetu teenimine (Bhakti).

Kui üldse keegi, on Hanuman täiuslik Brahmacharya (Brahma järgija).

Samuti on ta täiuslik karma joogi, kuna ta tegutseb ilma kiindumuseta, toimides pigem saatuse instrumendina kui ajendatuna mõnest isekast motiivist.


Hanuman – Esimene õpetama Pranayamasid ja Surya Namaskari looja.Pranayama on võime kontrollida oma hingamist, nii et sisse- ja väljahingamine on rütmiline.

Vayu,Hanumanile, kes hiljem õpetas need inimkonnale.Surya Namaskari, Päikese Tervituse, lõi Hanuman tervituseks oma Õpetaja Suryale.


Hanuman ja nõiakunst


Ramayana eepose kurikael oli vägev deemon Ravana. Kui ta röövis ära Sita, hakkas Sita mees Rama koos Hanumani ja massiivse ahvide armeega Ravana impeeriumi pealinna Lankat vallutama. Lahingu kulgedes kaotas deemon kõik oma vennad ja pojad ning oli ilmne, et ta oli kaotamas.

Lõpuks saatis ta oma ainsa elusoleva poja Mahiravana järele, kes oli võimas nõid ning valitses allilma üle (Patala loka).

Mahiravana oli suur Jumalanna Kalile pühendunu, kellelt ta oli saanud olulised salajased teadmised.

Alguses ei soovinud Mahiravana astuda võitlusesse Rama vastu, kuna ta leidis Ramal õigus olevat.

Kuid teades Mahiravana nõrkust rituaalse maagia vastu, pöördus Ravana ta poole järgmiselt: „Mõtle nendele vägedele, mille Jumalanna Kali Sulle kingib, kui viid talle kahe kena ja mehise nooruki, nagu Rama ja Lakshmana, pead.”

Pole vaja vist lisada, et Mahiravana nõustus.Suurel nõial Mahiravanal õnnestus röövida nii Rama kui tolle vend Lakshmana, kui nad magasid. Nende voodite koha peale jättis ta tohutu maa sügasvustesse ulatuva käigu.

Hanuman sukeldus koheselt käiku, et jõuda Patalasse, Mahiravana maa-alusesse kuningriiki.

Seal leidis ta kaks venda posti külge seotuna, nende kehad võitud sinepiõliga ning kaetud peiulilledega, valmis ohverdamiseks.

Nende lähedal teritas Mahiravana ohvrinuga ning laulis mantraid, äratamaks Jumalannat.


Hanuman võttis mesilase vormi ja sosistas Rama kõrva:

„Kui Mahiravana palub Sul asetada oma pea ohvrilauale, ütle talle, et olles kuninglikust soost, pole Sa kunagi õppinud seda tegema.

Ütle, et ta näitaks Sulle, kuidas see käib. Mahiravana läks õnge.

Niipea, kui ta oli langetanud oma keha rituaaliks vajalikul moel, taastas Hanuman oma õige vormi, haaras noa ja lõi deemonil pea otsast.


Sellega oli Hanuman andnud asjade käigule teise suuna ning ta ohverdas deemoni enda Jumalanna Kalile.

Olles sellest sisse võetud, tegi Jumalanna Kali Hanumanist oma uksehoidja ning mitmetes Jumalanna Kali templites võib näha ahvi valvamas sissepääsu juures.

Kuni tänase päevani kutsutakse Hanuman appi igas nõiduse vastases võitluses ning Haumani kujutavad amuletid on eriti populaarsed pühendunute hulgas.


Hanuman ja astroloogia


Mahiravana surm täitis Ravana südame hirmuga.

Ta küsis nõu õukonna astroloogidelt, kes uurisid ta horoskoopi ja teatasid, et taevakehade positsioon pole talle soodne.

India astroloogias valitsevad 9 planeeti, mida teatakse Navagrahadena.

Ravana arvas, et muutes taevakehade omavahelist positsiooni, saaks ta muuta oma saatust.

Hüpates oma lendava kaariku otsa, tõusis ta taevasse, vangistas 9 planeeti ning juhtis nad ahelais oma pealinna.

Ta alustas rituaalide seeria läbiviimist, mis õnnestumise korral paneksid planeedid oma positsioonidel ümber paigutuma tema kasuks.

Kui Hanuman kuulis sellest rituaalist, kogus ta kokku grupi hulljulgeid ahve ja juhtis nad Ravana ohvrisaali, kavatsusega seal toimuvat peatada.

Nad leidsid kurikaela istumas ohvrialtari kõrval, silmad kinni sügavas meditatsioonis, pomisedes mantraid.

Ahvide grupp tõi kuuldavale valju sõjakarje ning tormas saali. Nad kustutasid püha tule, lõid ümber tseremoniaalsed nõud ning pühkisid ära okultsed diagrammid (yantrad), mis olid põrandale maalitud.

Kahjuks kõik need toimingud ei toonud Ravanat välja tema sügavast transist ning ta jätkas pühade mantrate lausumist.

Hanuman mõistis, et Ravana tuleb iga hinna eest peatada, või muidu õnnestubki kurikaelal saatust muuta. Tal tekkis kaval idee ning ta saatis oma leitnandid Ravana naiste kambritesse, et nad ajaksid naised laiali jooksma.

Ahvid tegid, nagu kästud ning ründasid kuninglikke ja kõrvalnaisi, kiskudes neid juustest, kriimustades nende nägusid ja rebides nende riideid.

Kuid sellest polnud mingit kasu; liikumatu Ravana jäi täiesti häirimatuks. Lõpuks läksid ahvid Mandodari, Ravana peanaise juurde.

Nad näitasid talle hambaid, tagusid rinnale ning hakkasid ähvardavalt lõrisema.

Mandodari hüüdis hirmunult: „Oh mind õnnetut! Mu abikaasa mediteerib, samal ajal kui ahvid ähvardavad mu au rüvetada!”

Ta sõnad panid Ravana häbist oma silmad avama ning talle appi tormama.

Olles seega edukalt Ravanat seganud, tõttas Hanuman tagasi ohvrisaali ning vabastas seal vangis olnud 9 Navagrahat.

Olles nii edukalt takistanud Ravana katseid saatust muuta, võitis Hanuman Grahade igavese tänulikkuse ning sealt alates usutakse, et Hanumanil on märkimisväärne mõjuvõim nende üle.

Hanumanile pühendunud pöörduvad alati ta poole, kui nad arvavad, et nende murede põhjuseks on taevakehade ebasoodne positsioon.

Tihti kujutatakse Hanumani trampimas naisel, kes kehastab Panvatit, hävitusliku astroloogilise mõju personifikatsiooni.

Üks teine huvitav legend on seotud planeet Saturniga (Shani).

Usutakse, et Saturni mõju on ebasoodne, ning et Saturn külastab igat inimest vähemalt korra ta elu jooksul 7,5 aastas pikkuse perioodi vältel.

Saatuse kohaselt laskus Saturn Hanumanile, kui ta parajasti aitas Ramal ja tolle armeel ehitada silda, et jõuda Lankasse.

Hanuman palus planeedil viivitada oma saabumisega kuni ta on aidanud Ramal Sita tagasi saada.

Kuid Saturn oli järeleandmatu ning Hanuman pidi kummarduma saatuse tahte ees.

Hanuman pakkus välja, et Saturn võiks ta pea peal istuda, kuna ta käed olid hõivatud Rama teenimisega ja ta jalad olid liiga alamad Saturni jaoks.

Saturn seadis end rõõmsalt Hanumani pea peal sisse ning võimas ahv jätkas oma tööd, kogudes raskeid kive ja kamakaid oma pea peale nii justkui muuseas ning tassis neid ehitusplatsile.

Mõne aja möödudes oli Saturnil võimatu seda kuhjunud koormat enda peal taluda ning ta soovis maha ronida.

Hanuman käis peale, et ta saaks siiski need kohustuslikud 7,5 aastat läbida, kuid Saturn anus enda maha panemist, kuna need 7,5 minutit, mis ta veetis Hanumani pea peal, tundusid nagunii 7,5 aastana.

Nõnda öeldes, lahkus Saturn Hanumani juurest ning sellest ajast peale on Hanumanile põhendunute südamed rahulikud, kuna nad teavad, et Saturni Sade-Sati’t (7,5 aastane külaskäik) saab ära hoida läbi tõelise pühendumise Hanumanile.


Hanuman ja Ema Jumalanna


Ülalpool juba nägime, kuidas Hanuman on Ema Jumalanna lemmik. Kuid mis meeldib Ema Jumalannale enim, on Hanumani atribuut Brahmacharya.

Hanuman ei ähvarda maailma kunagi oma meheliku võimekkusega, nagu näiteks Shiva, kelle mehisust tuleb Jumalanna Kalil tihti ohjata. Selle eest on Jumalanna Hanumanile äärmiselt tänulik.


Hanuman ja Tantra


Tantra esindab Hinduismi okultset (salajast) poolt. Mantrate ja yantrate (diagrammid) abil kanaliseerivad tantristid (Tantra praktiseerijad) kosmose jõud inimkonna hüvanguks.

Tantristid usuvad, et Hanuman on neist kõige täiuslikum, olles saavutanud 8 ihaldatud salajast väge:


  1. Anima - võime vähendada oma suurust
  2. Mahima - võime suurendada oma suurust
  3. Laghima – võime muutuda kaalutuks
  4. Garima – võime suurendada kaalu
  5. Prapti – võime minna kõikjale ja saavutada kõik
  6. Parakamya – vastupandamatu tahtejõud
  7. Vastiva – võime valitseda kõikide olendite üle
  8. Isitva – võime muutuda Jumala sarnaseks läbi võime luua ja hävitada


Ramayana on täis lugusid, mis jutustavad sellest, kuidas Hanuman valdab igat eelpool kirjeldatud siddhit (varjatud jõudu).

Seega pole üllatav, et teda tõstetakse aupaklikult jumaluse seisusse kui Maha Siddhat (Maha – Suur). Hanuman ja Emapiima potents.

Olles saavutanud võidu Ravana üle, küsis Rama Hanumanilt, kuidas ta saaks teda ta teenete eest tänada.

Hanuman vastas: „Mu Isand, luba mul veeta mu ülejäänud elu Sinu teenistuses. Rama oli sellega meelsasti nõus. Seega istus ka Hanuman kaarikule, mis viis Rama ja ta kaaskondlased tagasi Ayodhyale.

Tagasiteel tuli aga Hanumanile mõte külastada oma Ema Anjanat, kes elas ühel lähedalasuval mäel.

Ka Rama ja teised seltskonna liikmed soovisid tutvuda Hanumani emaga ning seega anti kaarikule uus suund Hanumani ema maja poole.

Kohale jõudes lähenes Hanuman emale, kelle rõõmul polnud piire.

Ema kallistas oma rõõmurulli. Teised kohalviibijad kummardusid austuse märgiks Hanumani emale.

Hanuman jutustas emale kõigest juhtunust lõpetades Ravana surmaga lahinguväljal.

Üllatavalt ei meeldinud Hanumani sõnad emale sugugi ning ta muutus pahuraks ja ütles Hanumanile:

„ Ilmaasjata sünnitasin Su ja toitsin oma piimaga.” Kuuldes neid kummalisi sõnu, muutusid kõik ärevaks ja jäid sõnatuks.

Ka Hanuman vaatas ema vaikiva mõistmatusega. Pärast väikest pausi ema jätkas: „Häbi Su tugevusele ja kiirusele.

Kas Sul polnud siis jõudu, et Ravana linn Lanka ise maast üles juurida? Kas Sa siis poleks suutnud 10-pealist koletist ja ta armeed ise hävitada?

Kui Sa polnud selleks piisavalt tugev, oleks olnud parem, kui oleksid vähemalt võitluses temaga hukkunud.

Mul on kahju, et Isand Rama pidi ehitama ohtliku kividest silla üle tormilise ookeani, et Lankasse jõuda ning pidi võitlema massiivse deemonite armeega ja seeläbi palju vaeva nägema, et päästa oma armastatud Sita. Toit, mida mu rind Sulle andis, oli kasutu.

Mine ära ja ära enam oma nägu siin näita!” Anjana rääkis sellest, kui Hanuman saadeti Lankasse Sitat otsima.

Alles siis, kui ta nägi oma silmaga, et Sita on Ravana juures vangis, sai tegelik võitlus Sita päästmiseks alata.

Hanuman mitte ainult ei toonud uudiseid Sita armetust olukorrast vangistuses, vaid oma lühikese külaskäigu ajal põletas ta maha terve linna, andes seeläbi Ravanale aimdust tulevastest aegadest.

Anjana pahameel tulenes asjaolust, et kuigi Hanuman oli oma külaskäigu ajal vägagi võimeline ise sita tagasi tooma, ta seda ei teinud ning hiljem tuli näha palju vaeva, et operatsioon läbi viia.

Anjana lausa värises vihast. Hanuman lausus: „Oo, Suur Ema! Ma ei ole mingil moel Sinu piima pühadust kompromiteerinud!

Ma olen vaid teenija. Oma missiooni jooksul oli mul ülesanne leida Sita ja Ravanat mitte tappa.

Kui ma oleksin seda teinud, oleksin juhistest üle astunud. Seetõttu ma toimisin täpselt ja pidasin oma sõna.” Tegelikult oli Hanuman ka Sitalt küsinud, kui ta teda Ravana vangistuses kohtas, kas ta sooviks, et Hanuman ta kohe päästaks.

Sita vastas, et tema vabastamine on tema abikaasa kohus ning et Rama peab ise tulema ja ta tagasi viima.

Kogu seltskond kinnitas Hanumani jutu õigsust. Anjana ütles pojale õrnusega: „Armas poeg, ma ei teadnud seda.

Kuid nüüd, kus ma tean, olen rõõmus, et mu piim on kandnud külluslikku vilja!” Lakshmana ei pidanud Anjana pidevast enda piima kiitmisest, ta arvas, et see on liialdus.

Seda tajudes, pöördus Anjana ta poole: „Sa imestad, et miks selline nõrk ahvnaine kiidab omaenda piima effektiivsust ja potentsiaali!

Mu piim on tõepoolest eriline.” Seda öeldes, Anjana pigistas oma rinda ja sealt pritsis piimajuga lähedalasuvale mäele, lõhestades selle tormiliselt kaheks.

Taas Lakshmana poole pöördudes ta lausus: „Hanuman on selle sama piima peal üles kasvanud.”(See lugu jutustati igaaastases vaimses ajakirjas „Kalyan” 1975.a., lk.327, välja andja Gita Press Gorakhpur).


Miks on Hanumani kujud punast värvi


Olles turvaliselt tagasi Ayodhyasse jõudnud, hakkas Rama rõõmsalt valitseja- ja abielu elama.

Hanuman oli jätkuvalt Rama pidev pühendunud kaaslane.

Elu jätkus normaalselt. Mitmed meeldivad episoodid sellest perioodist tõstavad Hanumani suurima Bhakti seisusesse ja heidavad palju valgust tema erilisele iseloomule.

Igal hommikul jälgis Hanuman, kuidas Sita tegi oma otsaesisele punase märgi ja määris oma juuste lahu helepunase kinaveripulbriga, mis on India abielunaiste eksklusiivne eelisõigus.

Olles loomupäraselt uudishimulik küsis Hanuman Sitalt selle igapäevase rituaali tähendust. Sita vastas, et see on tema abikaasa heaoluks.

Hanuman, soovides oma armastatud Isandale alati vaid parimat, mõtles endamisi: „Kui selline vooruslik naine nagu Sita peab sel moel Isand Rama heaks endale kinaveri peale määrima, siis mina, kõigest vaid ahv, pean tegema enamat.”

Sedaviisi mõeldes, võttis ta kausitäie kinaveripastat ja määris sellega end üleni sisse.

Pole vist vaja lisada, et nii Rama kui Sita olid Hanumani südame puhtusest äärmiselt liigutatud. Sellest ajast peale on Hanumani kujud kaetud rohke kinaverpunasega.


Miks Hanumani kujutatakse oma rinda lahti rebivana


Ükskord kinkis Sita Hanumanile pärlikee. Mõne aja pärast nägid linnakodanikud, kuidas Hanuman kaelakeed purustas ja igat pärlit eraldi uurima hakkas.

Olles intrigeeritud, küsisid nad selle toimingu põhjust. „Ma otsin Ramat ja Sitat,” ütles Hanuman.

Naerdes ta naiivsuse üle, näitasid inimesed talle, et kuninglik paar on parasjagu istumas oma troonil. „Kuid Rama ja Sita on kõikjal, ka mu südames,” mõtles valjult tõeline Bhakti.

Mitte mõistes tema pühendumise sügavust, kiusasid nad teda edasi: „Kui Rama ja Sita elavad Sinu südames, kas sa võid meile neid näidata?”

Viivitamatult tõusis Hanuman püsti ja rebis oma teravate küünistega oma rinna lahti.

Tema tukslevas südames võisid jahmunud pealtnägijad tõesti näha Rama ja Sita kujutist. Enam mitte kunagi ei teinud keegi Hanumani pühendumise üle nalja.


Viie-Pealine (Panchamukhi) Hanuman


Vaishnavas usutakse, et Tuulejumal Vayu läbis 3 inkarnatsiooni, et aidata Isand Vishnut. Hanumanina aitas ta Ramat; Bheemana abistas ta Krishnat;

Madhavacharyana (1197-76) asutas ta Vaishnava sekti.

Huvitav on teada, et nooruses tegeles Madhavacharya füüsiliste harjutuste ja mängudega, ning räägitakse, et tal oli suurepärane füüsis.

Hanumani üks oluline aspekt on füüsiline võimekus ning Hanuman on maadlejate ja kulturistide patroonjumalus.

Kõige enam viidatakse Hanumanile kui „Vajra-anga-bali,” mis tähendab võimas (Bali), kellel on keha (anga) tugev kui piksenool (Vajra).


Vaishnavas arendati Hanumani sünkretistlik (ühinenud, jagamatu) vorm, kel on 5 pead ja 10 kätt, ühendades ühtsesse vormi 5 Vaishnaviitide jumalust:

Keskel ahvi nägu (Hanuman).
Lõvi nägu, mis esindab Narasimhat, kes vaatab lõuna poole.
Kotka pea, mis sümboliseerib Garudat, kes vaatab läände.
Metssea pea, mis sümboliseerib Varahat, kes vaatab põhja.
Hobuse pea, mis esindab Hayagrivat, kes vaatab taevasse.
Iga pea sümboliseerib kindlat joont.

Hanuman sümboliseerib julgust ja jõudu, Narasimha kartmatust, Garuda maagilisi oskuseid ja väge, mis ravib ussihammustusi, Varaha sümboliseerib tervist ja eksortismi (kurjade vaimude väljaajamine, manamine, lausumine), Hayagriva sümboliseerib võitu vaenlaste üle.


Hanumani vaimne olulisus


Iga müstilise igatsuse eesmärk on individuaalse hinge ühinemine universaalse hingega.

Adhyatma („vaimse”) Ramayanas, mis on 14. või 15. saj. pärinevast Sanskriti tekstis, esindab Sita individuaalset hinge (Jiva-atmat), mis on eraldatud universaalsest hingest (Param-atmast), mida sümboliseerib Rama.

Selle versiooni ilusas tõlgenduses esindab Hanuman Bhaktit, kes hävitab „ahankara” või ego (Ravana), ja ühendab kaks teineteisest lahutatut.


Hanumani kustumatu olulisus


Hindu sümbolismis esindab ahv inimmõistust, mis on pidevalt rahutu ja ei püsi kunagi paigal. See ahvi-mõistus on ainus asi, mille üle inimene saab täieliku kontrolli saavutada.

Me ei saa kontrollida maailma meie ümber, kuid me saame taltsutada oma mõistuse läbi kindla distsipliini järgimise.

Me ei saa valida oma elu, kuid saame valida, kuidas me seda elame.

Olles laps, ahvatles Hanumani päike ja ta tormas päikse poole, pidades seda küpseks puuviljaks.

Oma teel köitis ta tähelepanu deemon Rahu ja Hanuman muutis suunda. Seega on Hanuman kui temperamentne inimmõistus, mis on lärmakas ja erutuv.

Vaid läbi selle suunamise tõelise Bhakti teele (pühendumine), saab teda muuta teadlikuks oma sügavast vaiksest olemusest.
Hinduistlike vaadete järgi pole olemas mitte ühtegi objektiivset maailma. Kogu manifesteerunud maailm on meie endi poolt loodud subjektiivne nähtus.

Meil on inimestena harukordne võime valitseda oma meelte üle.

Teisisõnu, meil on võime muuta seda viisi, kuidas me maailma tajume. Ja muutes oma elu tajumist, on meil võime muuta oma elu.

Kui Hanuman tuleb Rama ellu, muudab ta Rama maailma. Ta muudab kriisi olukorra (Sita kaotus) heaks võimaluseks (vabastada maailm Ravanast).

Ta muudab ohvri kangelaseks.

Seega Hanuman pole mingi tavaline ahv. Asudes teele Sitat otsima, seisis ahvide ja Lanka vahel tohutu ookean.

Nad arutlesid, kuidas üle selle suure takistuse pääseda. Keegi soovitas, et Hanuman hüppaks üle mere. Kuid Hanuman oli kahtlev: „Ma ei saa seda teha.”

Samal hetkel meenutas keegi Hanumanile temas peituvaid suuri vägesid.

Koheselt meenus Hanumanile ta jumalik vägi ja ta hüppas edukalt üle ookeani.

Ka meile tuleb meenutada meie jumalikku potentsiaali ja võimeid, et suudame tõusta uskumatutesse kõrgustesse, kui vaid usume oma võimesse see korda saata.

Hanuman sümboliseerib täiuslikku olemust ja kõrgeimat potentsiaali, mille võime saavutada.

link