Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Hevadžra tantra

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
Hevb2shri hevajra sanskrit-hevajra tibetan-gye pa dor je.jpg
Tibet-prayer-flags.jpg
100-13-1.jpg
Hevadžra tantra Hevajra-tantra (skr; tb kye rdo rje rgyud), anuttarayogatantra tsüklisse kuuluv tantra.

Hevadžra tantra sisaldab jidam Hevadžra ja temaga seotud kujustamisharjutuste kirjeldusi.

Hevadžrat on seal kirjeldatud kui kogu olemasolu ja ka vabanemise algpõhjus.

Tema kaudu põhjendatakse sansaara ja nirvaana ühtsust.

Hevajra-tantrat austatakse eriti tiibeti budismi sakja koolkonnas.


Hevadžra tantra tekkis Indias, nagu kõik teisedki tantradki, kuigi on ka legend, et üks tantra on tekkinud mujal.

Hevadžra tantra on seotud eelkõige Tiibeti sakja koolkonnaga. “Hevadžra-tantrast” on andmeid umbes 8. sajandist.

Sakja koolkond paistab silma eelkõige selle tõttu, et selle koolkonna pead ei avastata nagu teiste koolkondada juhte, vaid nad sünnivad normaalsel teel koolkonna peaks.

Kuna see koolkond valitses Tiibetis 11.-12. sajandil, siis on see aristokraatlik kuninglik suguvõsa.

Kuna Sakja perekond kaotas oma trooni, siis kannavad nad tiitlit “troonihoidja”.




I peatükis “Vadžra perekond” räägitakse, kuidas tekivad vajrasattva, mahāsattva, samayasattva, mis on väga olulised terminid kõigis vadžrajaana hilisemates tekstides.

Vajrasattva on niisugune vägev olend, kes seda maailma abistab, mahāsattva on suure teadmise mahlaga täidetud ja samayasattva tekitab ühinemist.

Siis Bhagavat seletab, et he tähendab kaastunnet ja vajra mõistmist ning ütleb, et tantra tulemuseks on pilk, ligitõmbavus, žestide salakeel, kivistamine ja ära ajamine ning maleva kivistamise nõidus jne.



Edasi õpetatakse "Hevadžra tantras", kuidas ehitada reaalset mandalat ja kujustada seal olevaid jumalusi ning siis järgmise sammuna juba, kuidas kõik olendid on jumalused.

Kõigepealt räägitakse Herukast, kelle all mõeldakse kõiki mandalas kujutletavaid raevukaid jumalusi.

Öeldakse, et olemine saab olevaks mitteolemist mõistes ning et Herukat olevaks teha, on vaja mõista mitteolemist.

Suur teadmine tuleb väljaspoolt – budistliku kultuuri, õpetuse seest. Virgumise esimene aste on, kui inimeses tekib virgumismeel.


Veel räägitakse kanalitest, mis ei ole mitte veresooned ega akupunktuuri kanalid, vaid neid kanaleid ei ole üldse kehas füüsiliselt olemas.

Need on olemas ainult bhāvanā ehk kujustamise tasemel ja need kujustatakse kehasse.

Kujustada võib erinevalt.

Hinduistid kujustavad ühtmoodi, budistid teistmoodi.

Cakra’id ehk sõlmpunkte on budismis üldiselt viis, aga hinduismis on seitse. Neid pole reaalselt olemas.

See on mõne gurubisnisiga tegeleja luul, kui ta ütleb, et need on reaalselt olemas.

Enne tuleb mitteolemist mõista ja siis saab mitteolemise põhjal kujustada midagi olevaks.


Peatükis “Kõigi tantrate alus” jutustab Vadžradhara, kuidas toimub pühendus (abhisheka –‘piserdamine’).. Räägitakse ka salakeelest.

Tantrates kasutatakse vahetevahel ka sellist keelt, millest tavaline inimene aru ei saa, tantra keel on üleküllastunud sellisest terminoloogiast, mida konventsionaalne inimene taluda ei suuda.

Mainitakse ka pidutsemist – tantra tegelased on ka suured pidutsejad, nemad pruugivad veini, viina, liha, kala.

Kõik need tekstid on India kohta käivad, kus kõrgkihtide esindajad liha süüa ei tohi, madalamad aga tohivad.

Siis kõneldakse kõikide Buddhade ühendusest, mis seisneb kirjutatud silbis evam.

Seega olid vadžrajaana autorid kirjaoskajad ehk haritud inimesed, mis tähendab, et vadžrajaana ei ole üldse harimatute jaoks.

Aga 8. sajandi Indias oli kirjaoskus veel üsna haruldane.

Edasine pühendamine käib selle kohta, kes on lahti ütelnud nii kirest kui kiretusest.

Pühenduse puhul räägitakse prajñā’st (‘mõistmine’), mille all mõeldakse erilist daami.

Prajñā’t ka kirjeldatakse: ta on kuueteistaastane – see on väga oluline, kuna mõned arvavad muidu, et ta võib ka olla seitseteist või seitsekümmend; tal on ilus nägu, ta on suuresilmaline, kaunistatud kuju ja noorusega.

link