Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Hindude pühad

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search


Navaratri kirtanams.jpg
Kali.jpg
Rama.jpg
Shiva ganges.jpg
Navaratri -0.jpg


Kevadise Navaratri ehk VASANTA NAVARATRI ajal kummardatakse (Devit) - tema enda käsul. kirjas järgnevas Devi Bhagavata loos: Ammustel aegadel tappis lõvi Kosala kuningas Dhruvasindu, kui too läks küttima.

Tehti ettevalmistusi, et kroonida prints Sudarsana. Kuid Ujjanide kuningas Yudhajit - emand Lilavati (Dhruvasindu üks naine) isa ning Kalinga kuningas Virasena - emand Manorama (Dhruvasindu teine naine) isa soovisid mõlemad, et Kosala troonile pääseksid nende lapselaps.

Nad võitlesid teineteisega, mille tulemusel hukkus kuningas Virasena.

Manorama põgenes metsa koos prints Sudarsana ning ühe eunuhhiga. Nad varjasid end Rishi Bharadwaja ashramis. Võidukas kuningas Yudhajit lasi seega Kosala pealinnas Ayodhyas kroonida oma lapselapse Satruijiti.Manoramat ja tema poega. Rishi ütles, et ta ei anna välja oma kaitsealuseid. Yudjajit sai maruvihaseks ning tahtis rünnata Rishit.

Kuid ta minister takistas teda. Siis läks Yudhajit tagasi oma pealinna. Prints Sudarsanale naeratas aga õnn. Ühel päeval tuli eraku poeg ning kutsus eunuhhi tema sanskriti nine Kleebaga. Prints kuulis esimest silpi KLIKLEEM. See on aga juhtumisi võimas ja püha mantra.

See on Taevase Ema Bija Akshara (juursilp). Prints saavutas selle silbi koramisega oma meeles rahu ning Devi armulikkuse. Devi ilmus ta ette, õnnistas teda ning kinkis talle taevased relvad.

Benarese kuninga saadikud peatusid Rishi ashramis ning kui nad nägid prints Sudarsanat, rääkisid nad temast Benarese kuninga tütrele Sashikalale. Lepiti kokku tseremoonia, mille käigus printsess pidi valima omale kaasa.

Sashikala valis Sudarsana. Nad abiellusid nagu kord ja kohus. Kuningas Yudhajit, kes oli samuti peol, hakkas võitlema BenareseDevi aitas Sudarsanat ning tema äia. Yudhajit pilkas Devit, mispeale too muutis Yudhajiti ning tema armee tuhaks. Sudarsana, ta naine ning äi ülistasid Devit, mis meeldis tollele väga ning käskis end kummardada havanite (teatud tuletseremoonia) ning teiste tseremooniatega Vasanta Navaratri ajal.

Siis ta lahkus. Prints Sudarsana ning Sashikala naasesid Rishi Bharadwaja ashramisse, kus suur Rishi õnnistas neid ning kroonis Sudarsana Kosala kuningaks. Sudarsana, SashikalaBenarese kuningas järgisid täielikult Devi korraldust ning kummardasid teda Vasanta Navaratri ajal. Sudarsana järglased - Sri Rama ja Lakshman kummardasid samuti Devit Vasanta Navaratri ajal ning Taevane Ema õnnistas neid Sita tagasisaamisega.

Pühendunud hindu kohus on kummardada Devit nii materjaalse kui spirituaalse hüvangu jaoks ning järgida Sudarsana nind Sri Rama eeskuju.
Keegi ei saavuta midagi ilma Taevase Ema õnnistuseta. Seepärast tuleb teda ülistada, laulda tema mantrat ja nime ning mediteerida temale.

Navaratri on väga eriline aeg, mis on Jumalaema auks pühendatud.

Täpne tõlge sõnale Navaratri on "Üheksa Ööd".

Navaratri toimub igal kevadel ja sügisel, alates kuu loomisega.
Iga päev on pühendatud erinevale jumalanna aspektile ja sel päeval keskendutakse vastava aspekti energiale.

Siis läks ta otsima ning hakkas seda hääldama kuningaga. ning Navaratrit nimetatakse ka Nava Durgaks (Üheksa Durga nime).

Esimene Päev: Sailaputra - Himaalaja Tütar

Teine Päev: Brahmacharini - See Kes ei naitu (jääb vallaliseks, süütuks)
Kolmas Päev: Chandraganta - See Kes on Kaunis nagu Kuu
Neljas Päev: Kusmanda - See Kes toob Õnne
Viies Päev: Skandamata - Skanda Ema, kes on kurjuse vastu võitleva armee juht
Kuues Päev: Katyayani - Ema Kali Aspekt
Seitsmes Päev: Kalaratri - Kali Öö ilma Kuuta

Kaheksas Päev: Mahagauri - Suur Valge Jumalanna
Üheksas Päev: Siddhidatri - See Kes on suure vaimse Väe ja teadmistega
Need 9 päeva jagunevad ka kolme kaupa kolme rühma:

KALI esimesed kolm päeva on pühendatud Kalile - Hävingu ja Taastamise Jumalannale, Shiva Kaasale.
See on puhastumise aeg - aeg lasta lahti kõigest, mis on ebaoluline sinu elus. See on nagu suurpuhastus, et teha ruumi uuele.

LAKSHMI järgmised kolm päeva on pühendatud Lakshmile - Õitsengu ja Heaolu Jumalannale, Vishnu Kaasale.
See on aeg, et hoida ja hoolt kanda asjade eest või omandada vajalik (oskus, asi) selleks, et elu oleks täis heaolu ja soovide täitumist. See on justkui õigete asjade saamine, mis on vajalikud, et muuta su elu õnnelikuks

SARASWATI

viimased kolm päeva on pühendatud Saraswatile - Tarkuse, Teadmiste ja Kunstide Jumalannale, Brahma Kaasale.

See on aeg, et vastu võtta Jumalik Juhendus, kuidas õigesti kasutada kõiki sinu teele saadetud abiallikaid.

See on justkui selle kõige, mis sulle on antud, kõige efektiivsem ja sihipärasem kasutamine.

Kõigi kolme alajaotuse aspekti tasakaal on oluline täiuslikuks ja õnnelikuks eluks.

Traditsioonilised viisid Jumalanna teenimiseks ja austamiseks Navaratri ajal.

Tavaliselt tehakse annetusi või isiklikke ohverdusi, näiteks võib loobuda mõnest teatud joogist või toidust või millestki, mida oled harjunud saama või tegema iga päev.

Mõned inimesed piiravad oma vajadusi ainult ühe toidukorrani päevas nende Üheksa Päeva jooksul.

Teised loobuvad oma lemmikjoogist, näiteks teest või kohvist, läänes loobuvad osad inimesed TV vaatamisest või mingist teisest igapäevasest harjumusest. Samuti võib teha midagi sellist, mida sa tavaliselt ei tee. Näiteks võid lugeda "Sapta Satit", "Ramayanat" või "Mahabharatat", või mõnd teist pühakirja 20-30 minuti jooksul igal päeval.

Ükskõik, millise tegevuse sa ka valid, mõte on selles, et iga kord, kui mõtled valitud tegevuse peale, loobud sa sellest mõttest ja lausud hoopis palve Jumalaemale, et suurendada oma pühendumist Talle.

Kui sa jätkad oma Sadhnat (vaimne harjutus, praktika) kõigi Üheksa Päeva jooksul, siis ootab sind eriline Õnnistus Jumalanna poolt ja enamasti toimub kas 9. või 10. päeval.

Ta lubab isiklikku füüsilist kogemust Temast Endast. See läbielamine on individuaalne ja ainult sina ise tead milline see on ja millal aset leidis.

See, kas sa oma kogemust teistega jagada soovid, on juba sinu enda otsustada.

Mõnele inimesele tundub kogemus "reaalsem" kui ta seda teistega jagab, teisele jälle tundub kogemus "väekam", kui sellest vaikida.

Viiendat päeva peetakse Navaratris "pöördepunktiks", sest puhastav periood on pooleldi läbitud.

Energia kasvavb iga päevaga, nii et Navaratri lõpuks on genereeritud palju energiat ja iga Tuletseremoonia (Havan) saab järjest enam küllastunuks Shakti Energiast (Jumalikust Energiast).

Parima tulemuse saavutamiseks Navaratri ajal võiks esimest päeva alustada tseremooniaga ja nii jätkata kõigi Üheksa Päeva vältel, jätmata vahele ühtegi tseremooniat.

See nõuab isiklikku pühendumist, kuid see on kindlasti vaeva väärt, olenemata sellest, millised on jõupingutused selle läbiviimiseks.

Võib ka mõelda sellele suurele pühenduvusele ja kohustusele, mis on Jumalaemal, kui Ta kannab hoolt meie kõigi eest iga päev.

See on aukartustäratav.

Maha Shivaratri - Suur Shiva öö

Maha Shivaratri tähendab 'Suur Shiva öö'- tseremooniaid viiakse läbi peamiselt öösiti. Pidustused toimuvad Shiva auks.

Sel päeval abiellus Shiva Parvatiga.

Maha Shivaratri päeval järgivad inimesed range paastu nõudeid – mõned isegi ei võta tilka vett suu sisse.

Ollakse ärkvel kogu öö, lausutakse Om Namah Shivaya mantrat ja iga kolme tunni tagant tehakse lingamile pujat, ohverdades piima, jogurtit, mett.

Lingamile ohverdatakse ka shivapuu (bael) lehti, mis on väga pühad kuna Lakshmi elab nendes.

Sel ööl pöördutakse Shiva poole palvetes, lauldakse stotraid, ja bajaneid.

See kes Shivaratri ajal lausub Om Namah Shivayat täieliku pühendumise ja kontsentratsiooniga, vabaneb kõigist pattudest: Ta jõuab Shiva varjupaika ja elab seal õnnelikult, olles väljunud surma ja sünni rattast.

Vastavalt hindi kalendrile on selle aasta Maha Šivaratri (Suur Šiva Öö) teisipäeval, 8. märtsil.

Esmaspäeval peale õhtust aaratit algab bajanite laulmine, iga kolme tunni tagant viiakse läbi lingami puja ja teisipäeva hommikul kell 6.30 toimub Šivale pühendatud havan.

Kõik on oodatud.

Hinduismi Jumalate kolmainuse järgi sümboliseerib Brahma loomist, Vishnu kestmist ja Šiva kadumist.

Loomine, kestmine ja lakkamine on kõiges meie ümber ja meis endis.

Uue loomiseks hävitatakse vana.

Šiva on kestva ja kõigutmatu meditatsiooni sümbol, inimese selge ja puhta meeleolemuse sümbol.

Šiva avaldub inimeses häirimatu sisemise vaikusena ning aitab võita endas olevat nüri rumalust (tamas) ja rahutust (rajas).

Hinduismis nimetatakse Šivat ka deemonite (laiskus, viha, iha, piiratus, ahnus, kadedus jmt inimest kammitsevad omadused) hävitajaks.

Joogid kummardavad Teda ja järgivad Šiva askeesi.

Maha Šivaratri on olulisim Šivale pühendatud aeg.

Ettevalmistused selleks algavad kuni paar nädalat varem.

Inimesed paastuvad Šivaratri ajal, loobudes sageli ka veest ning kordavad öö läbi mantrat: Om namah Shivaya.

Arvatakse, et seda panchakshara (viis püha silpi) mantrat kõrvalekaldumatult ja pühendumisega korrates vabaneb kõigist pattudest ning seeläbi ka surma ja sünni ahelaist.

Öeldakse ka, et Šiva naitus sel päeval Parvatiga.

Üks palvetest, mida Šivale pühendunud talle lausuvad, kõlab nii

- O Šiva! Sa oled minu Ise.
Minu vaimulaad on Parvati.
Minu prana on Sinu teenija.
Minu keha on Sinu koda.
Minu tegevus siin
ilmas on Sinu teenimine palves.
Minu uinak on Samadhi.
Minu käimine on ümbritsetud Sinust.
Minu kõne on Sinu palvus.
Nõnda pakun kõik, mis ma olen, Sulle.

Šiva sümbolitele antakse erinevaid tähendusi.

Šiva sümbolid:- Tuhaga kaetud keha:- Katmata keha sümboliseerib Šiva transendentaalset (üleloomulikku) aspekti.
Kuna enamus asju taandub peale põlemist tuhaks, sümboliseerib tuhk füüsilist maailma.

Tuhk Šiva katmata kehal tähendab, et Šiva on täieliku ja tervikliku universumi läte, mis voolab välja Šivast, kuid Ta ületab materiaalse ilmingu ja pole sellest mõjutatud.

Pulstunud juuksed:- Šiva on jooga Meister. Kolm läbipõimunud juuksekeerdu Tema peas kannavad mõtet, milles terviku moodustanud (integreerunud) füüsiline, mentaalne ja spirituaalne energia on jooga täiuslikkus.

Ganga:-Gangese jõgi assotsieerub hindu mütoloogiaga ja on hindude kõige püham jõgi.

Vastavalt traditsioonile öeldakse, et kes kümbleb Gangeses (austades Ema Gangat) kooskõlas traditsioonilisete rituaalide ja tseremooniatega ning teatavate atsroloogiliste kombinatsioonidega, vabaneb pattudest ja saavutab teadmised, puhtuse ning rahu.

Ganga, kujutades sümboolselt Šiva pealael naispoolt ( Ema Ganga) ühes suust joana voolava ja maale langeva veena, tähendab Šiva poolt pattude hävitamist, teadmatuse kõrvaldamist ning teadmise, puhtuse ja rahu andmist oma pühendunutele. Kuusirp:- on kujutatud Šiva peas kui kaunistus ega pole osa terviklikust meelerahust ja näoilmest.

Kuu kasvamise ja kahanemise nähtus sümboliseerib aja tsüklilisust loomingu arenguga algusest lõpuni.

Kuna Šiva on Igavene Reaalsus, on Ta väljaspool aega. Kuusirp on vaid Tema kaunistus, mitte Tema osa.

Kolm silma:- Šiva't kutsutakse ka Tryambaka Deva (kolmesilmne Isand), keda kujutatakse kolme silmaga.

Päike on Šiva parem silm, kuu vasak silm ja tuli kolmas silm.

Parem ja vasak silm osutavad Tema tegevusele füüsilises maailmas.

Kolmas silm lauba keskel sümboliseerib vaimseid teadmisi ja jõudu, sellepärast kutsutakse kolmandat silma teadmiseks või tarkuseks.

Nagu tuli, hävitab ainitine pilk halva ja pahategijad tunnevad hirmu kolmanda silma ees.

Kolmandat silma nimetatakse "gyana chakshu".

Tõlkes tähendab see tarkuse silma, mille nägemisvõime ulatub kaugemale kahest sureliku silma omast.

Kolmas silm ei tähenda niivõrd selle füüsilist olemasolu, vaid seda, et Šival on jumalik Tõe nägemine.

Poolavatud silmad:- kui Isand avab oma silmad, tekib uus loomistsükkel, ja kui Ta suleb silmad, laguneb unviversum järgmise tükli loomiseks.

Poolavatud silmad annavad edasi mõtet, et loomine käib läbi tsükliliste protsesside, ilma alguse ja lõputa.

Isand Šiva on jooga Meister ning kasutab oma joogalikku jõudu projekteerimaks universumit iseendast.

Poolavatud silmad sümboliseerivad ka tema jooga asendit.

Kundala (kaks kõrvarõngast):- kaks Kundala´t, Alakshya (tähendab "kes polnud tõestatav ühegi tunnusega") ja Niranjan (tähendab "kes polnud nähtav surelike silmadele") Šiva kõrvades tähendavad, et Ta on teisel pool tavalist taju.

Vasaku kõrva kundala on Šiva kui naise algkuju ja parema kõrva kundala Šiva kui mehe algkuju, Kundalad sümboliseerivad ka Šiva ja Šakti (mees ja nais) printsiipe loomingus.

Kaela ümber keerduv madu:- Targad kasutavad madu sümboliseerimaks Šiva joogalikku jõudu, millega Ta sulatab ja taasloob universumit.

Nagu joogi, ei säilita ka madu midagi tagavaraks, ei muretse millegi pärast, ei ehita midagi, elab ainult õhust pikka aega ning elab mägedes ja metsades.

Mao mürk sümboliseerib ka joogalikku väge.

Madu (Vasuki Naga ):- on kolmes keerdus ümber Šiva kaela ja vaatab Tema paremal pool.

Kolm mao keerdu sümboliseerivad minevikku, olevikku ja tulevikku - aja tsükleid.

Šiva on kaetud keerduva mao kui kaunistusega, mis tähendab loomisprotsessi tsüklilisust ja sõltuvust ajast, Šiva ise aga ületab aja piiri.

Parem keha pool sümboliseerib inimloomuse tegevust, mis baseerub teadmistel, põhjusel ja loogikal.

Šiva paremal poolel vaatav madu tähendab, et Šiva igavene põhjuse ja õigluse seadus kaitseb ja säilitab loomulikku korda universumis.

Rudraksha mala:- Rudra on üks Šiva nimedest. Rudra tähendab ka "täpne-range või kompromissitu" ja aksha tähendab "silm".

Kulunud Rudraksha Šival illustreerib, et Ta kasutab kosmilist seadust kindlalt ja vääramatult - kompromissitult - säilitamaks seadust ja korda universumis.

Mala 108 palvehelmest sümboliseerivad maailma loomisel kasutatavaid elemente.

Varda Mudra:- Šiva parem käsi on õnnistuses - annetavas ja pühitsevas asendis.

Sellele eelnevalt hävitas Ta pahed, rahuldas palve, andis armu, purustas ignorantsuse ja äratas tarkuse oma pühendunutes.

Trident (Trishula):- Trishula kolmeharulisus sümboliseerib Tema kolme fundamentaalset jõudu (šakti) tahet (iccha), tegevust (kriya) ja teadmist (gyana). Trishula sümboliseerib ka Isanda jõudu pahede ja ignorantsuse hävitamiseks.

Damaru (väike trumm ):- Damaru on väike kahepoolne trumm, mille eraldatud pooli kaeluti siduv struktuur sümboliseerib kaht läbinisti erisugust eksistentsi olekut, avalduvat-nähtavat ja mitteavalduvat-mittenähtavat.

Kui damaru vibreerib, tekitab see erinevaid helisid, mis sulavad resoneerudes kokku üheks heliks.

See tekkiv heli sümboliseerib nada't, kosmilist heli AUM, mida võib kuulda sügavas meditatsioonis. Vastavalt hindu pühakirjadele on nada loomise allikas.

Kamandalu:- veenõu (kamandalu) valmistatakse kuivatatud, viljamahla täis olnud kõrvitsast ning näitab järgmist astet Šiva juurde.

Kamandalu valmistamise protsess omab sügavat vaimset tähendust.

Küpsest kõrvitsast võetakse sisu, vili eemaldatakse ja kest puhastatakse viljamahlast.

Samamoodi peab indiviid lõplikult läbi murdma kiindumusest materiaalsesse maailma ja puhastama ennast sisemiselt egoistlike soovide määramisest kogemaks Ise õnnistust.

Nandi:- Härga seostatakse Šivaga ning see on Šiva sõiduvahendiks. Härg sümboliseerib nii jõudu kui ignorantsust.

Shiva poolt härja sõiduvahendiks rakendamine kannab ideed, et Tema kõrvaldab ignorantsuse ja annab teadmiste jõu oma pühendunutele.

Sanskritis nimetatakse härga Vrisha. Vrisha tähendab ka dharma (õiglus) ja osutab, et Šiva on õigluse igavene kaaslane.

Tiigri nahk:- Tiigri nahk sümboliseerib potentsiaalset energiat. Istudes sellel või olles kaetud tiigrinahaga, illustreerib see mõtet, et Šiva on loomisenergia allikas, mis jääb universumi lahustamisaja vältel potentsiaali vormi.

Iseenda jumalikust Tahtest aktiveerib Isand loomisenergia potentsiaali projekteerimaks lõputu tsüklilisusega universumit.

Krematsiooni pind:- Krematsiooni pinnal istuv Šiva tähendab, et Ta on surma ja füüsilise maailma juht ja kontrollija.

Kuna sünd ja surm on tsüklilised, siis kontrollides üht, kontrollib ta ka teist. Isand Šivat austatakse kui lõpliku surma ja sünni ning vahetu kogemisega tajutava maailma juhti.

Tripundra:- Tipundra kolm horisontaalset triipu laubale tehakse pühast tuhast ja need sümboliseerivad Abosluutset Teadmist, Puhtust ja patu Lunastust (Yogasadhana)