Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Huineng

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
Huineng02a.jpg
Huineng (hn; jp enō, 638–713), nimekamaid varajase chan’i esindajaid, tunnustatud kui chan’i kuues patriarh ja nn lõuna koolkonna rajaja.

Tema poollegendaarne elulugu ja õpetus on esitatud «Kuuenda patriarhi lavasuutras ».

Vaese ja harimatu küttepuude müüjana olevat Huineng kord kuulnud turul munka retsiteerimas «Teemantsuutrat », mis virgutas tema meelt sedavõrd, et ta järgnes mungale ja asus samuti kloostrisse.

Teinud seal algul lihtsaid majapidamistöid, pälvis ta viienda patriarhi Hongreni (601–674) tähelepanu, kes ta salaja enese järglaseks kuulutas.

Alles hiljem hakkas ta mungaks, veetis aastaid erakluses ja kui aeg oli küps, ilmus välja kuuenda patriarhina.

Huineng ja temast alguse saanud chan’i lõuna koolkond rõhutavad äkilise virgumise (hn dunwu) meetodit, kuna aga tema konkurent Shenxiu (606–706) oli virgumise astmelise tee õpetuse (hn jianwu) pooldaja, mis sai domineerivaks nn põhja koolkonnas.

Tuntud on lugu Shenxiu ja Huinengi võistlusest virgumisteed kirjeldavate luuletuste kaudu.

Kui Shenxiu võrdleb keha bodhipuuga ja meelt peegliga ning virgumisteed peegli puhastamisega tolmust, siis Huinengi arvates on kõik need tühjad ja kasutud mõisted.

Kui tegelikult pole ei virgumispuud ega peeglit, kuidas siis saab olla tolmu, mis peeglile koguneb, küsib ta.

Sellega väljendab Huineng ideed, et meel on tegelikult algusest peale puhas ja virgunud ning seda pole võimalik arendada; meele algupärast puhtust saab ainult mõista ja kogeda.