Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Institutsionaliseerumisest budismis

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search


Dorje-shugden-new kadampa.jpg
Geshe kelsang gyatso.jpg


Teen alljärgnevalt pisut juttu institutsionaliseerumisest budismis, kuna olen sellega ise kokku puutunud.


Budism on teadaolevalt arenenud kolme lainena.

Saanud alguse Indiast, levis ta seejärel Birmasse (nüüd tuntud kui Myanmar), Vietnami ja Taisse ning seejärel Tiibetisse.

Tiibeti budism on tema eelkäijatega võrreldes pisut iselaadne - erinevate voolude juhte (nimetatakse laamadeks ) peetakse Buddha erinevate inkarnatsioonide taaskehastusteks.

Tiibeti budism on jagunenud neljaks põhikoolkonnaks ja ka väiksemateks vooludeks.

Neil kõigil on välja kujunenud omad hierarhiad, huvid jms.

Paradoksaalsel kombel on selline protsess viinud olukordadeni, kus budistid (olles oma tõekspidamistes rahuarmastavad), on tarvitanud vägivalda üksteise vastu.

Näiteks on Dalai Laama toetajad süüdistanud kadampa/gelugpa traditsiooni järgijaid ühe laama tapmises ja vallandanud seejärel vägivallalaine nende vastu.

Kadampa budismi järgijad ei jäänud muidugi võlgu.

See konflikt ulatus ka tõekspidamiste tasemele, kus Dalai Laama ja tema ümberkaudsed keelustasid Dorje Shugdäni -nimelise jumaluse kummardamise.

Praeguseks on see konflikt juba suures osas lahenenud, aga meeles tasub seda pidada siiski.

Milleks kogu senine jutt?

Nimelt tasub budismiga tutvumisel alati vahet teha õpetuse enese (kandvate tõdede) ja sellele institutsiooni poolt antud kuju vahel.

Samuti tasub meeles pidada, et niipea kui hakkavad kõlama fraasid 'kloostri huvid', 'Buda kehastus'seoses täiesti maise võimu ja materiaalsete huvidega, kipuvad suured tõed läbima imelist muundumist ja kohanduma inimese tahtmistega.

Sarnaseid näiteid võib ilmselt leida absoluutselt igast religioonist ja ajajärgust.

Seepärast tasub usu teed mööda tõe poole liikujal alati hoolega ringi vaadata, et märgata inimese poolt tekitatud lõkse.