Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Jebtsun Damba Khutukhtu

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
10 jebtsun damba khutukhtu.jpg
Dzanabadzar 5.jpg

Jebtsundamba Khutukhtu (ka Jebtsun Damba Khutukhtu) (vene keeles: Джебцзун-Дамба-Хутухта, Джезун Дамба Хутухта, Богд Жавзандамба);

(mongoli keeles: Javzandamba Hutagt) oli tiitel, mida kandsid kõik Mongoolia gelukpa koolkonna budistide vaimsed juhid ehk pealaamad.

Analoogiline tiitel Tiibetis on dalai-laama.


Bogdogeegenite ka Bogdo Khaan ümbersündinute liin saab alguse Jebtsun Dambast.

Jebtsun Damba Khutukhtu on õpetlase Taranatha kehastuseks.


Esimest korda omistati Jebtsundamba tiitel 1650. aastal Tosiyetu Khaani (Тушетухан) pojale Dzanabadzarile (1635-1723).

Temast sai Põhja Mongoolia Khalka mongolite juht ja vaimne õpetaja ning guru.

Jebtsun Damba Khutukhtu

I-Jebtsundamba: Lodoi-shindu-namdak, elas Magadha linnas Indias Buddha Shakjamuni eluajal ja oli üks Buddha 500 õpilase hulgast.


II-Jebtsundamba: Bardi-dzoboo - 500 õpetatud panditi eestseisja ja guru asketeeris Nālandā kloostris seda ajal, mil seal õpetas kuulus filosoof Nāgārdžuna.


III-Jebtsundamba: Narbujobdo — sündis Indias, eluloolised andmed puuduvad.


IV-Jebtsundamba: Radanchenbo — sündis Indias, eluloolised andmed puuduvad.


V-Jebtsundamba: Ronsomchoisan — esimene inkarnatsioon, mis ilmus Tiibetis Bengaalis sündinud kadampa populariseerija Atiša (982-1054) seal viibimise ajal.


VI-Jebtsundamba: Dambabanchug — sündis Tiibetis, eluloolised andmed puuduvad.


VII-Jebtsundamba: Odserbal — sündis Tiibetis, eluloolised andmed puuduvad.


VIII-Jebtsundamba: Brugdajantsan — sündis Tiibetis, eluloolised andmed puuduvad.


IX Jebtsundamba: Sanjairaichen — sündis Tiibetis, eluloolised andmed puuduvad.


X-Jebtsundamba: Samgabadra — sündis Tiibetis, eluloolised andmed puuduvad.


XI-Jebtsundamba: Jamyan Tsorj — Tashi Pelden; sündis Tiibetis Samje kloostri lähedal, Tsongkhapa lähedane õpilane.


XII-Jebtsundamba: Choijininjed — sündis Tseilonil Tiibetis oli sel ajal (esimene)troonile pandud I Dalai-laama, Gedun Drub (1391-1474) eluajal.


XIII-Jebtsundamba: Gungaadolchog — sündis Tiibetis "Nari" (Ngari) II Dalai-laama, Gendun Gyatso ajal (1475-1542).


XIV-Jebtsundamba: Gajedsajon — sündis Indias, kuninga suguvõsast. Suri 14-aastaselt.


XV-Jebtsundamba: Jonanjavzandaranata — Taranatha (1575–1634), suri Mongoolias.


XVI-Jebtsundamba: Dzanabadzar (1635-1723) sündis Mongoolias.


XVII-Jebtsundamba: Lusandanbidonme (1724–1757) sündis Mongoolias, isa oli Dondub, Danabadzari sugulane.


XVIII-Jebtsundamba: Ishüvdennyam (1758–1773) sündis Tiibetis.


XIX -ebtsundamba: Luvsanbanchujigmedjamts (1775–1813) sündis Tiibetis, VII Dalai-laama sugulane.


XX-Jebtsundamba: Luvsantsültemjigmeddorj — (1815–1842) sündis Tiibetis.


I Jebtsundamba: Luvsanbaldanbijantsan — (1842–1847?) sündis Tiibetis, suri noorelt rõugetesse.


II-Jebtsundamba: Choijibanchugprinleijamts (1850–1868) sündis Tiibetis.


III-Jebtsundamba: Luvsanchoijinimadanzinbanchug (1870–1924) sündis Tiibetis.


VII-Bogdogeegeni kehastus suri 1924. aastal ja kommunistid keelasid budistliku traditsiooni jätkamise samuti keelati tulevikus ümbersündinu otsimine nad teatasid, et Jebtsundamba Khutukhtu ei pidavat enam ümber sündima.


Praegune Jebtsundamba Khutukhtu Jampal Namdol Chokye Gyaltsen, kes sündis Lhasas tunnistati Bogdogeegeni reinkarnatsiooniks nelja aastaselt.

Aastal 1959 põgenes ta Hiina kommunistide repressioonide eest Indiasse Dharamsalasse, kus elab siiani.

Praegune Jebtsundamba on XIV Dalai-laama Jonangi traditsiooni juhiks ja eestseisjaks.

V Dalai-laama oma valitsemise ajal aga keelustas Jonangi õpetuse, sundides munki ja kloostreid sellest loobuma.