Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Kāšjapa

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
Kasyapa-tang.jpg
Kāšjapa (skr kāśyapa; pl kassapa), ka Mahākāšjapa, Šākjamuni peamisi õpilasi, kes olevat silma paistnud kõrgete kõlbeliste omaduste ja askeetliku eluviisi poolest.

Kāšjapa oli esimese suurkogu eesistuja Rādžagrihas.

Hiina budismi chan’i koolkonnas peetakse teda esimeseks patriarhiks, kes olevat ainukesena õpilastest mõistnud Buddha vaikimise tähendust.

Budismi mütoloogias on Kāšjapa ka ühe varasema Šākjamunile vahetult eelnenud buddha nimi.

Hinajaana tekstides peetakse Kašjapat üheks väljapaistvamaks arhatiks. Legendi järgi oli Kašjapa braahman Kapila poeg, kes elas oma elu tavalise majaperemehena.

Kord, kui ta oli põldu kündmas, nägi ta, kuidas linnud tema adra vaos ussikesi õgisid. Kuna talle öeldi, et nende olendite hukus on süüdi tema, siis otsustas Kašjapa ühes oma naisega loobuda ilmaelust ning hakata askeediks.

Kašjapa kohtus Šakjamuniga, sai tema öpilaseks ning seejärel arhatiks. Pärast Šakjamuni surma juhatas Kašjapa esimest budistlikku kirikukogu, kus oletatavasti pandi alus esimestele budistlikele kanoonilistele tekstidele.

Kašjapa on oluline kuju ka mõnes mahajaana tekstis. Zen-budismis peetakse Kašjapat selle koolkonna esimeseks patriarhiks Indias, kuna ainult tema mõistis dharma otsest sõnatut ülekandumist õpetajalt õpilasele: ükskord olevat Šakjamuni võtnud kätte lille, näidanud õpilastele ja naeratanud, ning ainult Kašjapa saanud selle tähendusest aru