Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Kaks Nikolai Roerichi elu ja loomingut tutvustavat näitust Tallinna raamatukogudes. Milvi Aasaru . 25. septembril 2003

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search



22. septembrist kuni 12. oktoobrini on Tallinna Keskraamatukogu võõrkeelse kirjanduse osakonnas (Liivalaia tn 40)

avatud näitus "Sada aastat Nikolai Roerichi teaduslik-kunstilisest ekspeditsioonist mööda Vana-Vene linnu ja Baltimaid (1903-1904).

Näitusel näeb kunstniku ja teadlase loometee algusaega kuuluvaid etüüde, millel on jäädvustatud ajaloolisi ehitisi enam

kui neljakümnes linnas, sealhulgas etüüdid Pihkva-Petseri kloostrist, Izborskist, Jaroslavlist, Zvenigorodist, Wilnost, vanast Riiast, keskaegsest Revalist jm.

Paljud kunstniku ja tema abikaasa Jelena Roerichi jäädvustatud ajaloomälestised on hilisematel rahututel aegadel

hävinud, seega on maalid ja fotod neist hindamatu ajaloolise väärtusega.

Eelnimetatud väljapaneku täienduse ja laiendusena saab kuni 22. novembrini vaadata Tallinna Männiku Raamatukogus

(Pihlaka tn 12) väljapanekut N. Roerichi tööde reprodest "RETK MUINASAEGA", mis kajastab meistri hilisemast ajast pärit ajalooteemalist loomingut.

Mõlemal näitusel on väljas ka Roerichite elu ja loomingut kajastavad raamatud, mis Eesti Roerichi Seltsi kingib raamatukogudele.

Suurt vene kunstnikku ja teadlast, filosoofi-mõtlejat ja rahvusvahelist ühiskonnategelast Nikolai Konstantinovitš Roerichit (1874-1947) peetakse õigusega kultuuriväärtuste kaitse pioneeriks.

Oma tegevusega pani ta aluse mitte üksnes ajaloolis-kultuurilise pärandi säilitamise ülemaailmsele ühiskondlikule liikumisele, vaid ka selle protsessi juriidilisele vormistamisele maailmamastaabis.

Juba päris XX saj alguses võttis N. Roerich ette mitu Venemaa arheoloogia- ja arhitektuurimälestiste laiahaardelist

uurimust, aga 1903. ja 1904. aasta väljasõitudel lõi ta suure arhitektuurietüüdide seeria, millesse kuulus ligi 90

kunstiteost.

Selles etüüdiseerias jäädvustas kunstnik ja teadlane riigi suurejoonelise kivist ajaloo.

Ta tõi ilmekalt esile hoonete konstruktsiooni, kaugete epohhide stiili eripärad ja Venemaa möödaniku kordumatu ilu.

Kirglikult püüdes tuua kaaskodanikeni oma muret ajaloomälestiste saatuse pärast, demonstreerib N. Roerich juba 1903.

aasta talvel oma etüüde ja maale Ülevenemaalise Imperaatorliku Kunstnide Edendamise Seltsi ruumides korraldatud

näitusel.

Ajaleht "Peterburski Listok" Nr 359 kirjutas 31. detsembril 1903 sellest nii:


"Kunstnik N. K. Roerich, kes tunneb suurepäraselt Venemaa arheoloogiat, sõitis möödunud suve jooksul läbi kõik Põhja-

ja Lääne-Venemaa paigad, kus on säilinud ajaloolisi mälestusmärke.

Laiade, julgete pintslitõmmetega jäädvustas kunstnik lõuendil vanaaegseid müüre ja kaitsetorne, mis olid kunagi linnadele

ja kloostritele kaitseks vaenlase eest, kirikute ja kloostrite vaateid, uksi, väravaid, kellatorne ja muud.

N. K. Roerichi teosed tutvustavad vaatajale kujukalt kuulsa Kostroma Ipatjevi kloostri kaasaegset olukorda, Nižni

Novgorodi võimsaid müüre ja suurejoonelisi torne ning Jaroslavli linna püha Ristija Johannese vanaaegse templi maalingute iseloomulikke detaile.

Pihkva kirikute tüüpilised "zvonnitzad" (kellatornid) ja originaalsusega silmapaistvad Pihkva maja aknad on kunstnik jäädvustanud tähelepanuväärselt õigesti ja eluliselt.

Vaates Rostovi järvelt Rostov Veliki kirikutele on tunda muinasaja hõngu; hulk oma siniste kuplitega kõrgete müüride tagant piiluvaid kirikuid loovad maali omapära...

Smolenski linna arvukate tornidega väärikad müürid ja peaaegu unustatud Izborski ristidest kirjatud, kiviplaatidega kaetud linnamüürid elustavad mälus pajatusi ammu möödunud aegadest, kodusõdadest ja ristirüütlite kallaletungidest...

Kunstnik oli ka Kovnos, kus joonistas eramaja toredat gooti stiilis frontooni ja maalis "musta kiriku" etüüde.

Grodno linna lähistel uuris kunstnik kuulsat XI sajandi Koložje kirikut ja jäädvustas selle lõuendil, maakonnalinnakeses Trokais aga maalis etüüde Kestutise lossi varemeist".


Link