Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Karmat mõjutavaid elemente inimeses

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
Lendur.jpg


Üks tähtsamaid abhidharma koole kirjeldab kaheksat erinevat teadvuse (vijñāna) tüüpi.

Esimesed viis on meeltega seotud teadvused :

- nägemine,

- kuulmine,

- maitsmine,

- haistmine

- kompimine.


Kuues, manovijñāna, on intellektuaalne teadvus, mis eristab esimest viit üksteisest ning hindab neid.

Seitsmes, manas ehk mõistus, jälgib kujunemise voolu, olemise ja indiviidi kõiksust.

Kaheksas, ālayavijñāna, on universaalne või “laoruumi”-teadvus.

- ālayavijñāna on kõikjale ulatuv mõistuselaadne meedium, mis suudab talletada kogemusi ja nende struktuure, nii et neist võiksid reaalses situatsioonis tõeks saavad kogemused tekkida.

Inimesed koosnevad viiest skandhast ehk agregaadist (kogum), mis tulenevad karmast ning mis omakorda karmat tekitavad.


Esimene neist on - rūpa-skandha - ehk füüsiline olemasolu.

Selle alla kuuluvad meeleelundid oma objektide, suhete ja psühholoogiliste tagajärgedega.

Teine on - vedanā-skandha - ehk tunded: kõik reaktsioonid, mis tekivad inimeses tunnete tagajärjel.

Kolmas, - sam´jñā-skandha - , koosneb tajudest, mis aitavad inimesel erinevaid kogemusi üksteisest eristada; selle hulka kuuluvad peegeldav ja intuitiivne taju.

Neljas, - sam´skārās-skandha, - on kogum vaimseid moodustusi ka inimese iseloom mis tekib tahte tagajärjel.

Ning viimane on - vijñāna-skandha - ehk teadvus, koordineerib nelja eelmist skandhadest ning kajastab puhta teadvuse potentsiaali.