Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Kesk-Aasia riikides levib mitmenaisepidamine . Andres Mäe . 18. oktoober 2002

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
346kalmkkia.jpg

Kesk-Aasia rahvaste seas elustuvad ammused traditsioonid, muuhulgas mitmenaisepidamine, kuigi peale Kasahstani pole see ametlikult lubatud üheski endises Nõukogude vabariigis. Viimase kümne aastaga on regioonis suurenenud polügaamsete perekondade arv ning suhtumine neisse on märgatavalt muutunud. Üha sagedamini kõlab üleskutseid mitmenaisepidamine legaliseerida.

Mitu naist jõukuse sümbol. Kesk-Aasias levinud nalja kohaselt ehitab rikkaks saanud usbekk veel ühe maja, kuid kasahh võtab endale veel ühe naise. Usbekistani ajakirjaniku Rahmatjon Koldoševi sõnul on sellel kõnekäänul ka ajalooline kontekst. “Traditsiooniliselt oli mitu naist mehe jõukuse sümboliks ja selle üle tunti uhkust. Siiani võib mõne suust kuulda kelkivalt öeldud sõnu, et tema isal oli näiteks kuus naist.”

Ametlikult ongi mitmenaisepidamine lubatud vaid Kasahstanis, teistes Kesk-Aasia riikides on see nõukogude ajast pärit seadustega keelatud. Samas on teada vähe juhtumeid, et kedagi oleks viimase kümne aasta jooksul polügaamia eest süüdi mõistetud. Kuna tegemist on illegaalse praktikaga, siis pole niisugustest abieludest ka täpset ülevaadet.

Islami seaduste kohaselt võib mehel olla mitu naist, kui ta suudab neid üleval pidada. Regiooni vaimulike hinnangul ei ole aga kaasaegsel mitmenaisepidamisel usuga erilist seost. Mullad peavad seda pigem taunimisväärseks ja pelgalt üle-määrase seksuaalse iha rahuldamiseks.

Mitmenaisepidamise peamiseks põhjuseks peetakse vaesust. Viletsuses elavate perede tütred lähevad Rahmatjon Koldoševi hinnangul hea meelega rikkale mehele teiseks või kolmandaks naiseks. “See on naiste vana hirm, et nende elu on vaese mehega abielludes masendav. Seetõttu eelistavad paljud naised olla pigem rikka mehe teine või kolmas abikaasa kui vaese mehe ainus küljeluu. Nende jaoks on paremini riides käia ja paremini süüa etem kui päevast päeva vaesuses vireleda.”

Tadžikistan sammub Kasahstani jälgedes. Mitmenaisepidamine on eriti akuutne teema Tadžikistanis. Aastatel 1992-97 peetud kodusõjas hukkus palju noori mehi, osa neist põgenes või läks välismaale tööd otsima. Mehi on vähe ning polügaamseid abielusid palju.

Tadžikistanis vaieldaksegi praegu selle üle, kas polügaamia legaliseerida. Pooldajate väitel vajavad niisugustes peredes elavad naised ja lapsed seaduslikku kaitset. Vastaste sõnul piisab kehtivatest seadustest.

Kesk-Aasia naiste ajalugu ja õigusi uurinud Usbeki teadlase Marfa Tohtahodžajeva arvates pole polügaamia lahendus, pigem tuleb Kesk-Aasia riikide valitsustel luua naistele paremaid võimalusi ja suurendada nende majanduslikku sõltumatust. See aitaks muuta ühiskonna senist traditsioonilist suhtumist naistesse.


Link