Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Kolme alamkoolkonna tekke

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search


Padma-2.jpg
Garab dorje.jpg
Vajrasattva4.jpg


Erinevate õpetusliinide lähenemine džogtšeni on põhjustanud kolme alamkoolkonna tekke:


• Meele koolkond (Sems-sde), mis on Shri Singha ja Vairotšana liin;

• Keskne koolkond (kLong-sde), mis tuleneb Longde Dorje Zampa, Shri Singha ja Vairotšana liinist;

• Puhtaima Õpetuse koolkond (Man-ngag-sde), mis pärineb otse Guru Padmasambhava liini Südametilga (sNying-thig) õpetustest.

Ehkki džogtšen on unikaalne Njingma koolkonna praktika, on ka ilmalike järgijate hulgas laialt levinud Guru Rinpotše palvete lugemine, kuukalendri 10. ja 25. päeval ohvriannetuste tegemine ja isegi 3 aasta-3 kuu individuaalsed või grupiviisilised retreat’id ehk eraldumised.

Ajalooliselt on välja kujunenud kolm tantrate liini:

Buddha Tahte liin, mis puudutab Tõe Keha õpetusi.

Need pärinevad Buddha Samantabhadralt, kes õpetas tantraid Tõe Kehast endast pärinevatele täielikult valgustunud olenditele.

Seepärast ei peeta sellisel tasemel õpetust tavainimesele võimetekohaseks.


• Teadmise Hoidjate liin vastab Naudingu Keha õpetustele, mis lähtuvad Vadžrasattvast ja Vadžrapanist.

Selle liini inimjärgnevus algab Garab Dordže’ga Ögyan Daakini maalt.

Edasi tulevad Manjushrimitra, Shri Singha ja seejärel Guru Rinpotše, Jnanasutra, Vimalamitra ja Vairocana, kes õpetust Tiibetis edasi kandsid.


• Inimsosina liin, mis vastab Emanatsiooni Keha õpetustele ja pärineb Viiest Buddha Perekonnast.

Sealt anti õpetus edasi Shri Singhale, kes edastas selle omakorda Guru Rinpotšele.Guru Rinpotše andis õpetuse Vimalamitrale, kellest sai alusepanija liinile, mis jätkub Tiibetis kuni tänase päevani.

Viimatimainitud ülekandeliin on tavainimeste hulgas enam levinud.

Siiski eksisteerivad kaks varasemat pärimust endiselt kõrgetasemeliste džogtšeni meistrite seas.

Teise traditsiooni kohaselt võib tantrad jagada kuueks ülekandeliiniks.

Eelpoolnimetatutele lisandub veel kolm:


• Volitatud Juhtnööride liin (bK’a-babs lung-bstan-gyi-btgyud-pa);

• Õnnelike Aardeõpetuse liin (Las-‘phrn-gter-gyi-brgyud-pa);

• Palvete Läbi Loodud Eestkostjate liin (sMon-lam gtad-rgya’i-brgyud-pa).

Njingma koolkonna tantristlikud tekstid ja nende ülekandeliinid jagunevad kolme gruppi:

suuline,

termad ja

nägemused.

Neid kolme võib omakorda jaotada: suuline liin, mis koosneb põhiliselt tantratest ja nendega seonduvatest tekstidest Mahajooga tantra-süsteemis;

juure- ja seletav tantra, mis kuulub Anujooga tantrate tsüklisse;

ning viimaks Atijooga ehk džogtšeni tantrate tsükkel.


link