Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Lumelõvi

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
545 snow lion.jpg
Snowlion-0.jpg
Lion.jpg
2318614367 2bf0765ec3.jpg
Barbar.jpg
Lion-and-horse.jpg
White lion.jpg
Narashima.jpg
Lumelõvi (tiibet: གངས་སེང་གེ་; Wylie : gangs seng ge) ehk templilõvi loetakse Tiibetis taevalikuks olendiks .

Vapper Lumelõvi sümboliseerib ning kiirgab kartmatust, lõputut rõõmsameelsust, aktiivsust ja energiat.

Öeldakse, et Lumelõvi teadvus on täielikult vaba igasugu kahtlustest, seega sümboliseerib ta täpset ja konkreetset teadmist, mis vaba igasugu segavatest komponentidest.Vöib ette kujutada kuidas ta reageerib, kui on mingi tekkinud probleemi osas endas selgusele jõudnud.

Tema teadvus ja keha on harmoonilises balanseeritud seoses, samuti kõne ja meeled.

Ilmakaar, mida Lumelõvi valitseb on ida ja algelementidest allub Lumelõvile Maa .

Lumelõvi on üks Neljast Väärikast.

Piltidel, seinamaalingutel ja thankadel on Lumelõvi enamasti rõõmsalt kihutamas üle mägede. Tavaliselt on ta valget värvi ning silmatorkav ka tema türkiissinine vahel roheline tuules lehviv lõvilakk.

Veel üks müstiline omadus, mis kuulub kohustuslikus korras Lumelõvi ja tema isikupära juurde on: öeldakse et Lumelõvi ei lenda, kuid enda kihutamistel mägedes ja orgudes tema jalad ei pidavat kunagi puutuma maad. Seepärast liigitatakse ta taevaste olendite hulka. Lumelõvi näol on tegemist taevaliku olendi ja jumalate sõidukiga.

Öeldakse, et Lumelõvi teadvus on täielikult vaba igasugu kahtlustest, seega sümboliseerib ta täpset ja konkreetset teadmist, mis vaba segavatest mötlemist häirivatest komponentidest.

Ajalooline Buddha: Šākjamuni, Gautama, on tuntud, kui lõvi Šākja klannist ehk Šākja suguvösast.

Juba Šākjamuni vanaisa kutsuti Simhananu (usaldusväärne lõvi).

Neil aegadel oli tavaks, et kšatrija-te ehk sõjameeste kastist pärinevaid mehi seostati nime kaudu loomariigi kuninga lõviga .

Kui Šākjamuni sündis olevat ta kohe seisnud jalgadel püsti, osutades ühe sörmega taevasse ja teisega maha ehk siis Maale.

Seda Šākjamuni poosi tõlgendatatkse, kui lõvi mõiret ehk mõirgamist, kes teadustab ümbritsevale maailmale et ta on saabunud enda valdustesse.

Ja sellest ka Šākjamuni puhul talle omistatud nimi Simhanada - lõvi mõire (jaapani k.: Shiku).Simha tähendab lõvi ja Nada mõire, mõirgamine.

Nada tähendab ka sõjameeste (kšatrija) hüüdu ehk mõiret sõjaväljal.

Kui Šākjamuni oli 7-aastaseks saanud saabusid Kapilavastu-sse kohale ka kuningate soost pärinevale kšatrijale väärikad õpetajad: Arata, Kalama, Kšantideva ja Rudrakarama kes õpetasid Siddhārtha-le Pancavididya-t (kšatrijate viit eriliiki võitluskunstid).

Kšantideva kes oli üks Šākjamuni õpetajatest olevat väga aktiivselt tegelenud tulevase Buddha õpetamisega kuna olevat näinud temas andekat ja innustatud õpilast, kes kiirelt arenes ja omandas, mida kšatrijal vaja, et lahinguväljal võita enda vastaseid.

Kšantideva õpetas Šākjamuni-le:

1. Malla-Yuddam poks

2. Maadlus

3. Mushti relvade käsitlemine

4. Vöimlemine

Neid kõiki võitluskunste kokku kutsutakse ka Simhavikridatta Vadžramushti. Simhavikridatta - lõvi võimed ehk oskused.

Vadžramushti tähendab - Vadžra taolist rusikat, mis loob konkreetse mõiste ja arusaama kšatrija-te võitluskunstist ja selle seosest lõviga.

Tõepoolest lõvi omadused, pluss Vajramushti / Vajramukti  : Simhanda Vajramushti - ja lõpuks, tiibeti lõvi ehk Lumelõvi.

Ei tasu unustada et Tiibetist pärit Lumelõvi on ikkagi lõvi, ta näeb välja nagu lõvi ja käitub nagu lõvi.Tegu on Tiibeti puhul taevase lõviga ,mis

viitab rõhuga tema vaimsele arengule. Nagu eespool oli juttu Šākjamuni seosest lõviga, siis on see Buddha Šākjamuni-s ja budismis algselt pesitsenud lõvilikkus säilinud ka Tiibetis ja

tiibeti budismis Lumelõvi näol.

Šākjamuni on sageli kujutatud istumas lõvitroonil, mis toetub (8) kaheksale lõvile ka lumelõvile.

Trooni juures need 8 trooni hoidvat ja toetavat lõvi tähistavad kaheksat peamist bodhisattvat.

See annab mõista et lumelõvi on sidepidaja ehk kommunikatsiooni arendaja Buddha õpetuse nende kaheksa bodhisattva ja usuliste vahel.

Lumelõvi peab sel juhul olema tark ja arukas olend ,sest edestab dharmat ja dharmaga seotud informatsiooni tarkade bodhisattvate poolt lausa

isiklikult teadmiste järgi janunevatele.


Lõvi kui mütoloogiline sümbol on läbi aegade figureerinud India religioossel maastikul, samuti seostatakse teda kuningate ,valitsejate ja jumalustega.

Lõvi on jumalustele ka liiklemis ja transpordivahendiks (sanskrit: Vahana).

Hinduismis Višnu neljandat avatari nimetatakse Narasimha, kes kujutab endast pooleldi lõvi ja pooleldi inimese taolist olendit.

Nimetus "Lõvi mõire" osutab otseselt Buddhale ja tema poolsele Dharma kuulutamisele, mida Šākja soost lõvi siis lõvihäälselt kuulutas maailmale.

Sündis see lõvi mõire lahinguväljadel, kus valitsesid kannatused, piinad, nii emotsionaalsed kui füüsilised, seda köik juhtus sõdades kus kšatrija-d tapsid nii rahvaid kui riike.

Ning läbi Šākja suguvõsa kodaniku nimega Siddhārtha toimus Lõvi mõirge muundumine juba uueks eluandvaks sümboliks , kuulutades Buddha õpetuse vahendusel kannatuste ja piinade lõppu sansaaras asuvaile olendeile.

Varem lahinguväljadel tõi lõvi mõire endaga kaasa surma, piina, kannatusi (siit tema seos Kali-ga), nüüd muutus selle funktsioon vastupidiseks, piinadest, kannatustest vabastajaks.

See tõi endaga kaasa maise eluka lõvi muutuse, et ta tõsteti tänu sellele sümboolsele transformatsioonile mille ta läbis taevaelanike hulka ja Tiibetis, kus pole kunagi lõvisid elanud ilmus kohalikku folkloori müstiline elukas Lumelõvi.

Lõvi oli kaotanud teel tiibeti folkloori enda kollase kuue, vastu saanud lumivalge kasuka, pluss rõõmsa õnneliku, müstilise oleku ning tagatipuks tõsteti loomade kuningas veel budistlike taevaasukate hulka.

Kuid ei maksa unustada et Lumelõvi näol on tegu ikkagi lõvi, mitte tibupojaga.


"Lõvi mõire" Simhanada! Senge Ngwa!


"Lõvi mõire" ! On kartmatute kuulutus, mis iganes kerkib meie teadvuse pinnale, luues meis seisundi, kaasaarvatud tugevad emotsioonid, on see käsitletav ja kasutatav enda vaimseks arenguks"


Tänapäeval paljud sikhid panevad enda lastele nimeks Singh (Põhja-India pärane hääldus- Lõvi) Tiibetis vaste sellele on  :Sen-ge.


Hiinas nimetatakse lumelõvi Rui-Shi.