Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Māra

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
Mara the evil and buddha.jpg
Buda-kuulutaja.jpg
Māra (skr, pl māra ‘surmaja, hävitaja’; tb bdud; hn mo; jp ma), hinduismi ja budismi mütoloogias õel jumalus, kurjuse ja kogu elavat surmavate nähtuste personifikatsioon.

Nimi Māra esineb budismi kõikide peamiste voolude tekstides.

Māra peamiseks funktsiooniks peetakse bodhisattvate takistamist nende püüdlustes jõuda virgumisele.

Budismi mütoloogias allub Māra-le arvutu hulk kurje vaime ja jumalusi, kes personifitseerivad inimese meeleplekke (himu, viha, kõrkus jt).

Māra tütred kehastavad seksuaalkirgi.

Rahvalikus mütoloogias peetakse Māra-t reaalselt eksisteerivaks jumaluseks.

Filosoofilises budismis nähakse temas inimteadvuse peegeldust.

Paljude budistlike legendide meelisteemaks on kirjeldused, kuidas Māra kiusas Šākjamunit, kui too oli bodhipuu all virgumas.


Kui Buddha mediteeris bodhipuu all ja püüdles valgustumise poole, siis tema sihikindel pürgimus äratas Māra tähelepanu.

Māra esindab budismis kõike maist, kõike mis seob meid suhtelise, muutliku maailma külge ja tekitab kiindumusi, mis sulevad meid elurattasse.

Sõna-sõnalt tähendab tema nimi "surma".

Māra ei taha loomulikult, et keegi tema vallast põgeneb ja nõnda üritab ta Siddhartat igal viisil segada ja saadab tema peale terve enda armee, kes loobivad mediteerivat Buddhat kaljurahnude ja relvadega.

Kuid Siddharta jätkab rahulikult meditatsiooni.

Kui kivid, odad ja nooled puudutavad tema rahuliku keskendatuse aurat muutuvad need lilledeks, mis langevad maha.

Kui Māra oma ebaõnnestumist näeb otsustab ta taktikat muuta ja saadab oma tütred Siddhartat veetlema.

Māra pojad on rahutus ja uhkus, tütred soov, rahulolematus ja kirg.

Kuid Siddharta keskendumine on vankumatu ta isegi ei vaata nende poole, vaid jätkab sisemise vabaduse otsinguid.

Māra ei taha ennast ikka veel lööduks tunnistada ja proovib kavalusega, öeldes Siddhartale: " Mis sa istud sellel kohal, kus kõikide aegade buddhad on valgustunud, mis õigusega sa selle koha peal istud?"

Legendi järgi on see koht, mis esimesena saavutas tahke oleku evolutsiooni käigus- Vadžrasana teemant-iste (kasutatakse ka teemant-troon ).

Māra küsimus on tegelikult: "Sa oled istunud mandala keskele, mis õigusega ja kelleks sa ennast õige pead".

Vaid täiesti eetiliselt puhas inimene võib istuda Teemant-istmele.

Ja Siddharta vastab Mārale: "Olen paljude ajastute jooksul harjutanud täiusliku andmise, käitumise, kannatlikkuse, ponnistuse, keskendumise ja tarkuse vooruseid- kuute täiuslikkust, nõnda olen ära teeninud õiguse istuda sellele kohale."

Māra üritab veel kasutada oma viimast trikki, et panna Siddhartat kahtlema endas ja vastab: "Nii sa endast arvad, aga kes on sinu sõnade kinnitaja?"

Siddharta vastus Mārale on selge.

Ta ei ütle midagi, vaid puudutab maad parema käe sõrmeotstega.

Seepeale ilmutab ennast Maa kuninganna ja ütleb: "Mina kinnitan ta sõnu, olen näinud, kuidas ta on enda puhastanud ajastute jooksul, vankumatu ponnistuse läbi vaimsetes harjutustes ja täielikus ebaisekuses."

Nõnda lõpuks Siddharta võidab Māra.