Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Maailmakaitsja

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search


Lokapalas the guardians of directions.jpg
maailmakaitsja (skr lokapāla; tb 'jig rten skyong; hn hushizhe; jp goseisha), hinduismi mütoloogias algselt jumalate nimetus, kelle Brahma seadis nelja ilmakaare kaitsjateks : Indra asub idas, Jama lõunas, Varuna läänes ja Kubera põhjas.

Vahel räägitakse ka kaheksast maailmakaitsjast, lisaks nimetatutele veel Vivasvat, Soma, Agni ja Vāju.


Budismi mütoloogias on m-d maailma ja Buddha õpetuse kaitsjad, kes asuvad neljas ilmakaares ning moodustavad seadmusekaitsjate (skr dharmapāla ) alajaotuse.

Neid tuntakse ka nime all neli suurt valitsejat (skr:caturmahārājanas) ja nad on madalamas taevas asuvad jumalad.

M-te kujud asuvad budistlike templite eesruumides, et peletada eemale kurje vaime.

Neid mainitakse juba budismi varajastes tekstides ning Buddha elu kirjeldavates legendides ilmuvad nad välja olulistel momentidel, et teda aidata.


Budismis esinevad m-d järgmiste nimede all.

Idas asub Dhritarāštra, kes on gandharvade kuningas, valget värvi, hoiab käes kannelt ja on aastaaegadest seotud suvega.

Lõunas asub Virūdhaka, hiiglaste kumbhan´d´a’de kuningas, kes on sinist värvi, mõõk käes ja seotud kevadega.

Läänes asub Virūpākša, naagade kuningas, kes on punast värvi ja kelle sümboliteks on kalliskivi, madu või pühamu ning kes on seotud talvega.

Põhjas asub Vaišravana, jakšade kuningas, kes on kollast värvi, hoiab käes lippu ja on seotud sügisega.


M-id austatakse ka Hiinas, Jaapanis ja Tiibetis, kus neid kujutatakse tihti relvis sõjameestena.

Vadžrajaanas hakati selle sõnaga tähistama kohalikke jumalusi (nt mägede, jõgede ja suguvõsade kaitsjaid), kes võeti üle budismi panteoni.

Nõnda jutustavad legendid sellest, kuidas Padmasambhava pööras tiibeti usundi böni jumalused budismi ja need seejärel m-teks muutusid.