Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Mahāparinibbānasutta ehk “Suure täiusliku nirvaana sutta”

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search


Buddhas parinirvana en27.jpg
Emmkedkoos.gif
Mahāparinibbānasutta ehk “Suure täiusliku nirvaana sutta” kuulub Dīghanikāya’sse ja esitab üsna põhjalikult Buddha viimaseid elukuid. Buddha teadis, et ta 80 aastaselt sureb, ta mainib mitmes kohas selles suttas, et ta on ikkagi 45 aastat juba õpetanud ja et nüüd on tal aeg ära minna.


Buddha ütleb õpilastele, et teda polegi vaja enam ning et õpilased peavad lõpuks jõudma sellele tasemele, kus nad saavad olla iseenda saar või lamp – dīpa, mis tähendab mõlemat. Jäägu teile Sangha ja Dharma, aga Buddhat teile enam vaja ei ole. Buddha jääb teile mälestuseks.


Buddha käis veel ühel vastuvõtul, mille korraldas sepp Cunda, kes pakkus talle süüa midagi, millest täpselt ei teata, mis see oli. Seda on peetud halvaks läinud lihaks või ka mürgiseeneks. Buddha palus anda seda toitu ainult temale.


Pärast seda tekkis tal tohutu valu, mille ta võitis oma tahtega ja läks oma ette nähtud surmapaika Kušinagara väikelinna. Enne seda ta tee peal veel suples. Seal ta laskis enda paigutada kahe puu vahele paremale küljele, vasak jalg parema jala peal ja toetas kätt peaga.

See ongi tema klassikaline mahāparinibbāna’sse mineku poos, mida paljud budistid on hiljem ka surres harrastanud.


Buddha viimased sõnad olid: “Kõik kokkupandud nähtused on kaduvad, seepärast püüelge hoolikalt”. Pärast seda ta läks erinevatesse dhyāna’desse. Dhyāna on mõtlus, kuid tõenäoliselt see ei kujuta mitte Buddha tõelist parinirvaanasse minekut, vaid need on hilisemad juurdepanekud.

Kõigepealt läks ta esimesse dhyāna’sse ja edasi kuni kaheksandani, tuli siis uuesti tagasi järgemööda esimesse dhyāna’sse ja uuesti hakkas minema ning läks neljandasse ehk jõudis keskmisele tasemele.


Nii nagu Buddha on keskmise tee kuulutaja, nii ka parinirvaanasse minek pidi toimuma keskmiselt tasemelt. Pärast parinirvaanasse minekut Buddha keha põletati ning tema säilmete tükikesed jagati laiali. Nende kohale ehitati aja jooksul stuupad. Arvatakse, et praeguseni on Buddha keha tükikesi säilinud siin ja seal.


Buddha toonitas oma õpilastele, et ärge üldse tundke muret minu keha pärast, sest see ei ole teie asi. Õpilased ei kuulanud seda ja võtsid ka osa põletamisest ja reliikviate levitamisest. Tänu sellele ongi olemas nii palju stuupasid.