Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Milarepa

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
Milarepa.jpg


Jetsun Milarepa ( རྗེ་བཙུན་མི་ལ་རས་པ : Rje-btsun Mi-la-ras-pa) (1052—1135 ).

Oli kuulsa tõlkija Marpa Lotsawa õpilane ning on Kagyu (Bka'-brgyud) koolkonna kesksemaid tegelasi.

Alustanud ahne ja võimsa musta maagina, kes tappis mitmeid inimesi, kohtas ta viimaks budistlikku õpetajat, kes näitas talle tema tegude kahjulikkust. Kogu oma ülejäänud elupäevad pühendas Milarepa oma meele kurjusest puhastamisele ning kirgastununa sai temast suur õpetaja ning inimeste aitaja. Milarepa oli tiibeti pühak ja joog, kes rahvale õpetusi jagas lauldes.

Milarepa on tiibeti budismi tuntumaid ja populaarsemaid tegelasi, erakust nii joogi kui laulik. Raamatu «Milarepa elulugu» (tb mi la ras pa’i rnam thar) järgi õppinud ta nooruses ema soovil nõidust ja musta maagiat, et selle abil kätte maksta sugulastele, kes olid nende perelt välja petnud varanduse. Sel moel saatis ta surma hulga inimesi. Masendudes oma teost, hakkas Milarepa otsima õpetajat, kes võiks teda vabastada hirmsatest teoviljadest. Nõnda jõudis ta Marpa juurde, kes pani ta mitmete katsumuste läbi proovile, lõpuks aga õpetas talle mahāmudrā ja Nāropa kuue seadmuse õpetust. Edasise elu veetis Milarepa mägierakuna, kes sageli andis rahvale õpetusi laulude kaudu, mis hiljem koondati kokku raamatuks «Milarepa sada tuhat laulu» (tb mi la ras pa’i mgur ’bum). Milarepa õpilasest Gampopast sai kagjü koolkonna rajaja.


Kui tiibetlastelt küsiti, kes on nende suurim sangar ja mitu lahingut ta on võitnud, vastavad nad: "Meie sangar on Milarepa, kuid ta ei ole võitlusväljade, vaid oma meele võitja, iseenda võitja." Peale selle on Milarepa elulugu mõeldud läitvat sädet andma inimelu sügavamat eesmärki otsivatele lugejatele. Milarepa püha legendi kogus ja kirjutas üles Tsang Njön Heruka, Tsangi Hull Heruka, keda tunti ka nimega Kalmistutel ja Kõrbetes Rändav Joogi. Teos valmis aastal 1488. Hiljem kogus sama joogi Milarepa ja tema õpilaste suhteid kirjeldavad jutud teoseks nimega "Sada tuhat laulu" ja pani kirja ka Milarepa õpetaja Marpa Keeletõlgi eluloo.

Püha mägi Kailas mida tiibetlased kutsuvad Gang Rimpoche, mis tähendab Lumejuveeli, indialased kutsuvad seda Meru mäeks on kah seotud Milarepaga. Sellega on nii et Budistlikud, hinduistlikud ja jainistlikud palverändurid üle maailma tulevad siia, et teha ring ümber 6714 m kõrguse püramiidikujulise mäe. Kailasi mäe otsa ronimine on keelatud. Ainus inimene, kes on kunagi püha mäe tipus olnud, on 11. sajandil elanud tiibeti budistist joogi Milarepa.

On olemas legend sellest, kuidas böni jumalus Naro Bon Chung ja pühak Milarepa pidasid maha nöidusvõistluse, et selgeks teha, kumb usulahk võiks selle mäe omaks tunnistada. Loo kohaselt võitis selle võistluse nõidumise alal Milarepa, kuid isegi oma võidus oli ta piisavalt suuremeelne, et andis ühe lähedalasuva mäe bönidele ja lubas ka boniusulistel ikka Kailasi ümber ringe teha. Tiibetlased kutsuvad päripäeva ringi tegemist ümber Kailase mäe Milarepa Koraks ning bönide vastupäeva ringi tegemist kutsutakse Bönpo Koraks. Legend räägib, et dhaakinid tõid Abhiratist kristallstuupa ja muud püha kraami Milarepale koju kätte. Üks Milarepa järgijatest olevat käinud samuti Abhiratis

Nepali piirist 30 km kaugusel Nyalami juures on Milarepa koopad ja Nyalam Pelgye Lingi nimeline väike tempel, mis on ehitatud koobaste kohale. Siin koobastes veedetud pika meditatsiooniperioodi jooksul ütles Milarepa lahti kõigist elu luksustest ja toitus vaid kohalikest juurikatest (rahvas räägib, et ta muutus nende söömisest roheliseks). Tiibeti kirjanduses on Milarepa arvele kirjutatud mitmed imeteod – üheks neist on oma koopa lae tõstmine paljaste kätega. Tema käejälgi võib koopalaes tänaseni näha. Tempel asub Nyalamist 10 km kaugusel Gangka külas ja matk sinna võtab umbes 3 tundi aega.


Eesti keeles on Marek Kargi ja Linnart Mälli tõlkes ilmunud peatükk «Milarepa eluloost» (1975). Linnart Mälli tõlkes on ilmunud valik «Milarepa laule» (1989)