Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Munko laama Ivolga kloostrist

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
Taolas siidirükisena valmistatud Avalokitešvara thanka. See oli esimene sellelaadne katsetus ja tulemuse yle rõõmustati ka Burjaatias. Trüykiti neid sadu , ka Eestimaa budalased said neid endale suure hulga.
Taolas tehtud Buddha Gautama kuju. Valmistamisel kasutati Haljand Udami käest laenatud burhaani näidisena. Taolas tehti nii Tara-sid, Avalokitasid ja muid jumalusi. Isegi 6 käeline Mahākāla tuli ilus välja.
Munko laama loeb peatemplis tekste hommikul. Kuna guru magas vähe ,siis läks ta sageli kell 4 hommikul templisse annetusi tegema ja tekste lugema.
Munko laama näitab palveveskisse asetatavat mandalat. Hurdee-sse ehk palveveskisse laotakse tekstid ja mantrad, kuid ülevalt ja alt nö."suletakse" püha laadung kahe mandalaga. Mandalal on tekstina ära märgitud jumalused ja silbid,mis aitavad hurdee vaimset võimsust "müstiliselt" tõsta
Munko laama marsib peatemplist enda majakesse teed jooma ja haigeid vastu võtma. Munko oli õppinud tohter-laamaks olles sel alal edukas ja tunnustatud. Enda noorpölves istus ta vangilaagris,kuhu kommunistid ta toppisid aastateks kuna ta oli munk. Seal tema tohtrioskused ja teadmised aitasid paljudel ellu jääda.
Arno Arrak ja Munko laama Munko majakese trepil Ivolga kloostris. Munko laama majakeses oli 2 tuba ja köök. Tagumises toas oli altar ja Munko laama magas seal, nii vähe kui ta magas. Keskmises võttis ta haigeid vastu ja seal asusid köikjal rohud, uhmrid, tekstid jne. Köögis pliit,laud, külmkapp ja vastuvõttu ootavad patsiendid. Veel oli köögis Dolma kes tegi gurule süüa ja lobises patsientidega, vahendades nii uudiseid ja klatshi päevasündmuste kohta. Dolma oli kohalik telegraaf ja esmane usulis-meditsiiniline "konsultant" enne kui laama juurde pääseti.
Munkoo-m00.jpg
Laamad lähevad hommikul peatemplisse teenistusele. Enne templisse sisenemist tehakse klassikaliselt 3 kummardust. Vanakesi ajas see komme küll ägisema ja tõusmine valmistas raskusi neile, kuid tundus et ka 90 aastased said sellega hakkama .
fotol vasakult; Munko laama, Jüri Arrak, Siim Jõesaar. tegevuskoht; Ivolga klooster Munko laama köök. tegevus; teejoomine ja võileiva manustamine. Kodanike Arraku ja Jõesaare taga peidus on Munkole kuuluv külmkapp mis oli alati tühi ja välja lülitatud. Kuid selle eest oli gaasipliit,mis töötas hästi. Gaasipliidi serv on pildil näha paremal.
fotol vasakult; Jüri Arrak, Munko laama, Siim Jõesaar. Munko laama on fotol geluki koolkonnale vastavas munga "vormis",kuna Ivolga klooster on geluki koolkonna õpetust järgiv. Pilt võeti enne teejoomist ja hommikueineks vaja minevad komponendid ootasid juba köögis laual .Nende hulgas kohalik valge leib ,mis on maailma maitsvamaid.
fotol vasakult:Auväärne Munko laama enne peatemplisse sisenemist valmis alustama kummarduste tegemist.Tagapoolt vöib näha auväärse budausulise laama tagumenti enne ,kui auväärne munk ägisedes hakkab end püsti ajama uue kummarduse tarvis. Ega see budisti elu pole kerge. Vaja head füüslilist vormi, et isegi templisse siseneda, hoolimata kas tegu munga vöi tavausulisega vöi ateistiga. Möned kloostrisse saabujad tegid kummardusi kolm ringi ümber kloostri enne sisenemist ja tegu oli vanakestega, keda nooremad pereliikmed siis sutsukene aitasid.
fotol vasakult; Munko laama ,kellest möned aastad hiljem sai Venemaa budistide pealaama. Kes oli tuntud ja kuulus ravitseja ning kelle parim sõber oli õppinud Drepongi kloostri Gomang-i(filosoofia ja tantrate teaduskonnas ) Tiibetis. Kes oli vähem vangis istunud kui Munko,kuid sellevõrra enam uurinud prasangikat ja teisi õpetusi, kuid kes ei tahtnud suhelda inimestega. Fotol paremal tol ajal entusiastlik lootustest tulvil mesinik, noor-budist Siim Jõesaar vana auväärse laamaga koos end ajalukku jäädvustamas
fotol esiplaanil; Auväärne laama Munko andmas "stardipauku" usulistele Maiteja vedamiseks ümber kloostri. Päevapiltnik ise kah vaimselt stardivalmis Maitreja auks korraldatava maratoni jaoks. Maitreja vappus konarlikul teel ümber kloostri, usuliste mantrasumin kostis taevasteni ja päike lagipeas keevitas meeled lõhki nii et massi abil ja toel saadav emotsionaalne seisund oli analoogne rokkkontserdi fiilinguga ainult trumminahad ei valutanud. Maitreja pidustus kestab mitu päeva ja psüühhiline atmosfäär nagu Roskilde festivalil.
Maidar huraal. Kuum juulikuu päev Ivolga kloostris. Peale kolmandat vankris veetava Maitreja ringi ümber kloostri tõusis tolm taevani ja taevasel Maitrejal kadus igasugune võimalus tema auks läbiviidavat protsessiooni jälgida. Kuid usuliste entusiasm ja Maireja armastus tundus kasvavat iga lisanduva ringiga. Tundus et ateistliku nõukogude võimu ei eksisteeri enam ja Burjaatia läks ajas tagasi 100 aastat kus usuliste vool vedas Maitrejat ümber kloostri lootuses et too enda mugavast elupaigast Tušitas, laskuks maapeale ,et kuulutada uut õpetust,vabanemist sansaara kütkeist ja budiste lämmatavast tolmust.
Dugarzab-munko-istumas.jpg
Munko-trepol-seismas.jpg