Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Nālandā

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
Nalanda002.jpg
Nalanda 3.jpg
Nālandā oli vihaara (kloosterülikool), mis rajati Indias Biharis 450 e.m.a. ja tegutses kuni XII sajandini. Aastal 450 eKr rajasid Gupta dünastia Nālandā vihaara. Seda ja sellele järgnevat ajastut iseloomustab areng ja õitseng.

Nendel aegadel õppis koolis kuni 20 000 dharma-tudengit, keda õpetas 2000 õppejõudu. Üks mahasiddhadest, Nālandā kuninga poeg Ghandhapa omandas hariduse Nālandās, kus temast sai munk -õpetlane. Hiljem tegutses ta Patna lähedal kuningas Devapala (809–849) valdustes.

Nālandā hiilge aegadel õppis seal kuni 8500 munk-nunn-tudengit ja neid õpetas 1500 õppejöudu. Nālandā öitseaeg oli 7 saj.

Hiinlane Hiuen Tsang'õppis seal aastaid, samuti oli rahvast Koreast jne. Väidetakse et õppeprogrammis olevat ka olnud eriainena kuulus hiina klassikaline tekst yijing "Muutuste raamat " . Harsavardhana Kanauj-ist (606-647 ) oli tol ajal kloostri eestseisjaks.


Usutakse et Gautama Buddha isiklikult olevat külastanud Nālandā ülikooli ja Pavarika puudesalu,kus õpetas rahvast.

Buddha õpilane Šāriputra on sündinud ja ka suri Nālandās. Kuningas Ašoka olevat lasnud enda kulu ja kirjadega ehitada templi Nālandāsse. Tiibeti allikad väidavad et kuulus filosoof ja mõtleja Nāgārdžuna isiklikult õpetas aastaid Nālandās.

Tang,i dünastia ( 618– 907) aegne palverändur Xuanzang (602-644/664) on detailse pildi maalinud enda kirjutistes Nālandā klooster-ülikooli kohta. Ajaloolane Sukumar Dutt jaotab Nālandā kooli ajaloo kahte ajajärku: 6.–5. sajand eKr, kui kool kasvas, arenes ja õitses ning seda iseloomustasid liberaalsed kultuuritraditsioonid, ning 9.–12. sajand, kui toimus kooli allakäik.

Arheoloogilised väljakaevamised tõestavad et Nālandā oli aktiivne õppeasutus juba Gupta perioodil. Šantideva oli ksamuti Nālandā kloosterülikoolis ja lõi seal oma suuremad teosed: Bodhicaryavatara, Sikshasamuccaya, ja Sutrasamuccaya. Kahes viimases teoses viidatakse väga palju suutratele, mis teeb nad erakordselt haruldasteks allikateks mahajaana budismi tundma õppimisel, sest paljude suutrate originaale pole säilinud ning viited nendele on säilinud ainult Šantideva teostes.

Nālandā-l oli oluline osa budismi levimisel Tiibetisse 10.–12. saj, sest suurem osa India munki, kes rändasid Tiibetisse, olid hariduse saanud seal, ning palju tiibetlasi õppis samuti Nālandā-s. Paljud India mahajaana suurkujud (Šantideva, Dharmakīrti, Sthiramati Atīša, Nāropa jt) õpetasid või õppisid Nālandā-s. Iidses Bengalis ja Magadhas tekkis Pāla ajastul (750–1174) arvukalt kloostreid-õppeasutusi. Tiibeti allikate järgi eristus viis tähtsamat: Vikramašīla (esinduslikem ülikool), Nālandā (juba endist hiilgust kaotanud, kuid siiski eriliselt tuntud), Somapura, Odantapurā ja Jaggadala.

Need viis kloosterülikooli (vihaara-t)moodustasid budistlikus haridussüsteemis kandva konstruktsiooni varabudismi aegadel Indias..

1193. aastal rüüstasid Nālandā ülikooli türklased. Verise vandaalitsemise käigus olevat hukkunud tuhanded mungad ning hävitatud tolle aja kohta mahukas raamatukogu. Õppeasutus tegutses raskustele vaatamata siiski edasi.

Kui Tiibeti tõlkija Chag Lotsawa (1197–1264) aastal 1235 Nālandāt külastas, leidis ta eest lagunenud ja rüüstatud kooli, kus 90-aastane õpetaja andis ligi 70 õpilasele tundi. Chag Lotsawa eluajal põgenesid needki õpilased, sest türklased jätkasid oma rüüsteretki. Nālandā kloostri hävitasid 12. saj lõpus muslimi vallutajad. Nālandā-s on viibinud ka Mahāvīra ning seetõttu on see ka džainistide pühapaik.