Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Nirvaana - nibbāna

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
Philosophy-escher-1.jpg
NIRVAANA (pali. nibbāna, tiib;myang 'das, Skt. nirvāṇa).) – sõnasõnalt ‘vaibumine’, ‘kustumine’; see on budismis üks paljudest terminitest, mis tähistab teadvuse ülimat seisundit, rõhutades seda, et ülimas seisundis, täiuslikkuseni arendatud meeles on kõik halvad seisundid ehk meeleplekid vaibunud. Nirvaana vastandiks on sansaara..

Sansaarat ületav olek on nirvaana, sest ta on tühi kõigest haaratavast, seotusest meele-materjalist ja kõigist omadustest, mis on sansaaral tema vastandil. Nirvaanat nagu õpetab Buddha, ei ole ega mitte ole, nirvaana pole ei olev ega olematu, sest kõik see, nagu näitab Nāgārdžuna, on näiv kahesus. Nirvaana, mis on ülalpool kõiki sansaaralisi kujutelmi, ületab inimlikult tajutava. Nirvaana on intellektuaalsel teel saavutamatu, sest ta on intellektist kõrgemal ehk teisisõnu - ta on intellekti jaoks haaramatu sümbol ja teadvuse seisund. Ta on üle suhtelisusest, olles kõrgemal kõigist arusaamadest, seega on ta tühjus.

Śūnyatā , शून्यता (Sanskriti) ehk Suññatā (Pāli)


Buddha Seadmuse eesmärk.

Nirvaana on budismi põhimõisteid, tähendab teadvuse kõrgeimat seisundit, mis on sansaara vastandiks ning kus on lakanud ümbersünnid ja üleminekud ühest olekust teise. Sansaaraolenditest võib ainult inimeseks sündinu jõuda nirvaanasse ja saada budaks. Teoreetiliselt ei saa nirvaanat kuidagi määratleda; nirvaana kohta ei saa öelda midagi peale selle, et see on vabanemise, rahu ja hüveolu seisund (kuigi kõik need sõnad jäävad ebaadekvaatseteks). Arvatakse, et nirvaanasse võib jõuda ka elu jooksul, kuid täielikult on see võimalik alles pärast surma (nn. parinirvana). Olendid, kes on jõudnud nirvaanasse (s.t. budad),sansaarasse tagasi pöörduda, kuid budistlikus mütoloogias kohtame sageli lugusid, kus "nirvaanaolendid" aitavad inimestel ja teistel olenditel sansaara-kütketest vabaneda. Mahajaana mütoloogias toimivad nõnda budade emanatsioonid. Budad ise võivad kehastuda inimesteks (nõnda näiteks Tiibetis usutakse, et Amitabha kehastub pantshen-laamades). Mahajaana mütoloogias tehakse vahet nirvaana eri tasemete vahel. Hinajaananirvaanat (nn. šraavakate ja pratjekabudade nirvaanat) peetakse piiratumaks, kui seda nirvaanat, kuhu jõuavad bodhisattvad. ei saa teoreetiliselt pooldajate