Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Njingma e. vanausk

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
Gururinpochemandaravayeshe.gif
Samje-57.jpg
Padmasambhava guru.jpg
Samantabhadra-9.jpg
Buddha Mandala.jpg
Samje-stuupaga.jpg
Mandala Buddha 013.jpg
Samje tagant.jpg
Njingma - budismi vool Tiibetis, sai alguse u. 1250. Voolu rajaja Guru Padmasambhava, tuli Tiibetisse aastal 817.

Teda kutsus sinna kuningas Trisong Deutsan (742-797) et ta alistaks budismi levikut ähvardavad kurjuse jõud.

Guru (enamlevinud nimega Guru Rinpotche) sidus kurjad vaimud vandega ja moondas nad budismi levikuga sobivaks.

Koostöös bodhisattva Abbot Shantarakshitaga ehitas ta siis Samyey kloostri ja see sai peamiseks (antud voolu?) õppekeskuseks.

See oli kohaks, kus esimest korda tõlgiti tiibeti keelde suur hulk Tiibetisse kogunenud budistlikust kirjandusest.


Guru Rinpoche õpetas samuti kõrgemal tasemel tantrat kahekümne viiele oma järgijale.

Need esimesed (Tiibeti oma) asjatundjad on tuntud oma vaimsete võimete tõttu.

Näiteks Namkhe Nyngpo oma võime poolest liikuda valguskiirtes, Khandro Yeshe Tsogyal võimega elustada surnuid, Vairochana oma intuitsiooniga, Nnanm Yeshe võimega hõljuda taevas, Kawa Peltseg võimega lugeda teiste mõtteid ja Jnana Kumara oma (muude) imevõimetega.


Samal ajal saabus Tiibetisse ka teisi tantristlikke õpetajaid indiast - Vimalamitra, Buddhaguhya, Shantipa ja Dharmakirti.

Niisiis, kuigi budistlik filosoofia ja loogikaõpetus polnud veel valitsev, oli vägagi soodustatud tantra praktiseerimine äärmises saladuses.

Salajas tõlgiti isegi selliseid esoteerilisi tekste nagu Kun-byed rgyal-pa, mDo-dgougs-'dus ja Mahamaya ringi õpetused Vairochana, Nyag Jnana Kumara, Nubchen Sangye Yeshe ning teiste poolt.


Nähes, et ta õpilased on ebaküpsed ja ning pole veel aeg avaldada paljusid muid õpetusi ja teadmisi, peitis Guru Rinpoche sadu Aardeid - terma (kirjutatud ja joonistatud kujul) koos juhenditega nende ilmutamiseks tulevastele põlvedele.

Hiljem on üle saja õpetaja neid Aardeid (terma) avastanud ja oma õpetustes kasutanud.

Niisiis, tantristlikule poolele lisandusid Guru Rinpochelt pärinevad õpetused ja kombineerituna Suure Lõpetamisega ehk Dzogcheni õpetusega moodustas see Tiibetis silmapaistva Njingma õpetuse.

Eelnevat levitasid Garab Dordže, Shri Simha, Guru Rinpoche, Jnana Sutra, Vimalamitra.


Njingma järgi jaotatakse kogu budistlik õpetus Üheksasse Vahendisse (sõidukisse).


Kolm Tavalist Vahendit sisaldavad astmeid Kuulaja (šraavaka), Üksik Mõistja (pratjekabuddha) ja Bodhisattva.

Eelnevad sisaldavad õpetusi, mis on suutrates ja mida on oma õpetuse aluseks võtnud ka Buddha Sakjamuni.


Kolm Välimist Tantrat sisaldavad Kriya Tantrat, Upa Tantrata ja Jooga Tantrat.

Sh. Kriya Tantra rõhutab saobiva välise käitumise praktiseerimise vajalikkust, füüsilist ja sõnalist juhtimist mis on suunatud puhastamisele ja lihtsat visualisatsiooni praktikat.

Upa Tantra paneb enam rõhku sisemistele ja välimistele võimetele eesmärgiga saavutada meditatsioonis sügavam osadus ühtsusega.

Jooga Tantra on suunatud peamiselt sisemise psühhofüüsilise elujõu tugevdamiseks (nagu õpetas Vajrasattva).


Lõpuks Kolm Sisimast Tantrat - Mahajooga, Annujooga ja Atijooga.

Mahajooga rõhutab Juurutamise Astet kus tavalise taseme tajumine ja side kõrvaldatakse läbi püha nägemuse ning jumaliku rõõmu.

Annujooga peab oluliseks Lõpuleviiva Astme praktiseerimist kus õpilase keha kasutatakse selleks, et realiseerida algset teadlikkust.

Atijooga kogu rõhk on pandud juurutava ja lõpuleviiva astme praktiseerimisele ning see lubab joogal ületada tavapärase aja, tegevuse ja kogemise (nagu on õpetanud Samantabhadra Buddha).


Üheksast vahendist esimesed kuus on ühised kõigis Tiibeti budismi koolides samas kui kolm viimast , Sisimad Tantrad, esinevad vaid Njingma traditsioonis.


Natuke erinev lähenemine eri algallikates on põhjustanud Dzogcheni jagunemise kolmeks koolkonnaks.

Vaimu Kool (Sems-sde) omistatakse Shrisimha ja Vairochana algallikatele, Keskne (?)

Kool arvatakse tulenevat Longe Dorje Zampa, Srisimha ja Vairochana algallkatest ning Täiusliku Juhendamise Kool (Man-ngag-sde) pärineb otse Guru Padmasambhava algallikast (Südameava õpetuse ja tegutsemise sari).

Siiski on Dzogchen jäänud ainulaadseks Njingma voolu osaks.


Vastavalt ajaloole pärinevad tantrad kolmest allikast.


Buddha Tahte allikas, mis viitab Tõe Keha õpetusele.

Õpetus pärineb Buddha Samanthabhadralt, kelle kohta on öeldud, et ta õpetas tantrat täielikult valgustunud olendite kes pärinesid Tõe Kehast (?).

Seeperast ei peeta vastavat õpetust tavainimesele võimetekohaseks.


Teadmuse Hoidjate allikas vastab Valgustunu Keha õpetusele ja lähtub Vajrasattvast ja Vajrapanist, kellede inimlik päritolu saab alguse Garab Dorjega Ögyan Dakini maalt.

Tema päritolu kannavad edasi Manjushrimitra, Shrisimha ja siis Guru Rinpoche, Jnanasutra, Vimalamitra ja Vairochana kes levitasid õpetust Tiibetis.


Viimane, Inimese Sosina allikas vastab õpetusele Väljavoolavast Kehast ja tuleneb Viiest Buddha perekonnast.

Need ulatusid kuni Srisimhani kes kandis need üle Guru Rinpochele.

Guru Rinpoche omakorda andis need Vimalamitrale kellest sai alguse päritolu mis on jätkunud Tiibetis tänase päevani.


Viimane edasikandmine on enamlevinud tavainimeste seas. Siiski, kaks varasemat pärimust eksisteerivad samuti, kõrge taseme saavutanud Dzogcheni õpetajate seas.


Hetkel juhib Njingma koolkonda Dilgo Khyentse Rinpoche kes tuli pärast Kyabe Dudjom Rinpochet (1904?-1987).

Mõned tuntumad elavad vaimsed õpetajad on veel Minling Trichen Rinpoche, Trulzhig Rinpoche, Taglung Tsetrul Rinpoche ja Penor Rinpoche.

Kasutasid vaimuelu viljastamiseks ära viha, hirmu ja keha.

Mõneti sarnane tantrismile. Keskendusid salaõpetusele, isiklikule vabanemisele.

Peetakse kiiremaks teeks valgustumisele kui gelugpad, kuid kõik isikud (vaimsete omaduste tõttu?) sellesse ei sobi.

Võtsid palju üle loodususust (bönist). (Seetõttu?) olid heas vahekorras lihtrahvaga. Vool on pidevalt võidelnud, saavutamaks liidripositsiooni ja võimu.

Järgijad kannavad tavaliselt punaseid mütse, sellest ka nimi - punasemütsilised.


link