Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Difference between revisions of "Ontül Rinpotše (Kyabje Lho Drikung Ontul Rinpotše)"

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
m (bot adding links)
 
Line 6: Line 6:
 
}}
 
}}
  
 +
::Vaata ka [[Meie õpetaja Ontül Rinpotše]]
  
[[Ontül Rinpotše]] on rahvusvahelise [[Drikung]] [[Dzogtšen]] Kogukonna looja, mille keskused on Aasias, Euroopas ja Põhja-Ameerikas.
+
[[Ontül Rinpotše]] on rahvusvahelise [[Drikung]] [[Dzogtšen]] Kogukonna looja, mille keskused on [[Aasias]], [[Euroopas]] ja [[Põhja-Ameerikas]].
  
 
Ta reisib palju mööda maailma, andes õpetust edasi sooja huumori, tarkuse ja suure kaastundega.
 
Ta reisib palju mööda maailma, andes õpetust edasi sooja huumori, tarkuse ja suure kaastundega.
  
Tema juhtimise all on mahukas tõlkeprojekt, et koguda, tõlkida ja säilitada [[Drikung]] Kagjü Yangzab termaõpetused.
+
Tema juhtimise all on mahukas tõlkeprojekt, et koguda, tõlkida ja säilitada [[Drikung]] Kagjü Yangzab [[termaõpetused]].
  
  
[[Ontül Rinpotše]] varasemad kehastused on tihedalt seotud eelmise sajandi peidetud õpetuste (termade) suure avastaja [[Drikung]] Orgjen Nüden Dordžega, kes oli 8 sajandi [[Tiibeti]] valitseja Tri Song Detseni aegse suurmeistri Njang Ban Tingdzin Sangpo emanatsioon.
+
[[Ontül Rinpotše]] varasemad kehastused on tihedalt seotud eelmise sajandi peidetud õpetuste ([[termade]]) suure avastaja [[Drikung]] Orgjen Nüden Dordžega, kes oli 8 sajandi [[Tiibeti]] valitseja Tri Song Detseni aegse suurmeistri Njang Ban Tingdzin Sangpo emanatsioon.
  
Ontül oli oma esimeses kehastuses Nüden [[Dordže]] vanem vend nimega Kunzang Drodul.
+
Ontül oli oma esimeses kehastuses Nüden Dordže vanem vend nimega Kunzang Drodul.
  
  
 
Kunzang Drodul sündis aadliperes, [[Tiibeti]] idaosas.
 
Kunzang Drodul sündis aadliperes, [[Tiibeti]] idaosas.
  
Viies [[Drikung]] Kjabgon Tšetsang Thugdže Nima (1828-1889) tunnistas ta Drog Ban Khin Tšung Lotsava emanatsiooniks, kes oli üks [[Guru Padmasambhava]] 25-st peamisest õpilasest.
+
Viies [[Drikung]] Kjabgon Tšetsang Thugdže Nima (1828-1889) tunnistas ta Drog Ban Khin Tšung Lotsava emanatsiooniks, kes oli üks [[Guru Padmasambhava]] [[25-st peamisest õpilasest]].
  
Sellest ajast alates on tema järjestikuste ümbersündinud kehastuste (tulkud) nimeks Ontül, mis tõlkes tähendab "vanema venna taaskehastus".
+
Sellest ajast alates on tema järjestikuste ümbersündinud kehastuste ([[tulkud]]) nimeks Ontül, mis tõlkes tähendab "vanema venna taaskehastus".
  
  
Line 39: Line 40:
  
  
1959 aastal, kui kommunistliku [[Hiina]] armee okupeeris [[Tiibeti]], põgenes noor Ontül koos oma hooldaja Kalsang Namgjal´i ja paljude teiste [[munkade]] ning külaelanikega [[Indiasse]].
+
1959 aastal, kui [[kommunistliku]] [[Hiina]] armee okupeeris [[Tiibeti]], põgenes noor Ontül koos oma hooldaja Kalsang Namgjal´i ja paljude teiste [[munkade]] ning külaelanikega [[Indiasse]].
  
 
[[Indias]] oli elu raske ja tal tuli ühest paigast teise rännata ligi 14 aastat.
 
[[Indias]] oli elu raske ja tal tuli ühest paigast teise rännata ligi 14 aastat.
Line 47: Line 48:
 
Esimene õpetus, mille ta Khenpolt sai oli Longtšen Ningthig [[Ngöndro]] harjutused.
 
Esimene õpetus, mille ta Khenpolt sai oli Longtšen Ningthig [[Ngöndro]] harjutused.
  
Erinevatel puhkudel on ta saanud Mahamudra ja Dzogtšeni õpetusi T.P. Dudjom [[Rinpotše]], Khunu Lama Tenzin Gjaltseni, T.P. Dilgo Khjentse [[Rinpotše]], 3-nda [[Kalu Rinpotše]] ja teiste suurte õpetajate käest.
+
Erinevatel puhkudel on ta saanud Mahamudra ja Dzogtšeni õpetusi T.P. Dudjom [[Rinpotše]], Khunu Lama Tenzin Gjaltseni, T.P. Dilgo Khjentse [[Rinpotše]], 3-nda [[Kalu Rinpotše]] ja teiste suurte [[õpetajate]] käest.
  
[[Joogi]] Khjunga Rinpotšelt sai ta Mahamudra õpetused ja isiklikud juhtnöörid.
+
[[Joogi]] Khjunga [[Rinpotšelt]] sai ta [[Mahamudra]] õpetused ja isiklikud juhtnöörid.
  
Järgnevatel aastatel viibis ta Ladakhis, kus sai enamuse [[Drikung]] Kagjü tähtsamatest pühitsustest, juhtnöörid ja suulised ülekanded.
+
Järgnevatel aastatel viibis ta Ladakhis, kus sai enamuse [[Drikung Kagjü]] tähtsamatest pühitsustest, juhtnöörid ja suulised ülekanded.
  
  
1971 aastal naases Ontül [[Indiasse]], kus ta ostis ladakhlastelt saadud annetuste eest maatüki Tso Pemas (Rewalsar). Koos munkadega ehitas ta sinna [[kloostri]].
+
1971 aastal naases Ontül [[Indiasse]], kus ta ostis ladakhlastelt saadud annetuste eest maatüki Tso Pemas (Rewalsar). Koos [[munkadega]] ehitas ta sinna [[kloostri]].
  
Tso Pema tähendab tõlkes "Lootosjärv" ja see on üks pühapaikadest, mis on seotud [[Guru]] Padmasambhavaga.
+
Tso Pema tähendab tõlkes "Lootosjärv" ja see on üks pühapaikadest, mis on seotud [[Guru Padmasambhavaga]].
  
Praegu elab [[kloostris]] ligemale 50 [[munka]], kes hoiavad üleval [[Drikung]] Kagjü [[traditsioone]].
+
Praegu elab [[kloostris]] ligemale 50 [[munka]], kes hoiavad üleval [[Drikung Kagjü]] [[traditsioone]].
  
  
Line 68: Line 69:
 
1983 a. käis [[Ontül Rinpotše]] Kesk-[[Tiibetis]] ja Khamis, mis oli tema esimene külaskäik [[Tiibetisse]], pärast sealt põgenemist.
 
1983 a. käis [[Ontül Rinpotše]] Kesk-[[Tiibetis]] ja Khamis, mis oli tema esimene külaskäik [[Tiibetisse]], pärast sealt põgenemist.
  
Peale [[Lhasasse]] saabumist ning kiirvisiiti [[Drikung]] Thil´i [[kloostrisse]], mis on [[Drikung]] Kagjü koolkonna peaklooster [[Tiibetis]], siirdus ta edasi oma peakloostrisse Ida-[[Tiibetis]], oma sünnikoha lähedal.
+
Peale [[Lhasasse]] saabumist ning kiirvisiiti [[Drikung]] Thil´i [[kloostrisse]], mis on [[Drikung Kagjü]] koolkonna peaklooster [[Tiibetis]], siirdus ta edasi oma peakloostrisse Ida-[[Tiibetis]], oma sünnikoha lähedal.
  
See oli omal ajal üks suuremaid Drikungi kloostreid selles piirkonnas.
+
See oli omal ajal üks suuremaid Drikungi [[kloostreid]] selles piirkonnas.
  
Kommunistliku [[Hiina]] Kultuurirevolutsiooni ajal lõhuti Ontüli [[klooster]] täielikult.
+
[[Kommunistliku]] [[Hiina Kultuurirevolutsiooni]] ajal lõhuti Ontüli [[klooster]] täielikult.
  
 
Tänu Thupning Tulku, Gjaltsab Tulku ja Phuntsog Tulku ning paljude [[munkade]] ja kohalike elanike pingutustele on peaklooster praeguseks suures osas taastatud.
 
Tänu Thupning Tulku, Gjaltsab Tulku ja Phuntsog Tulku ning paljude [[munkade]] ja kohalike elanike pingutustele on peaklooster praeguseks suures osas taastatud.
Line 80: Line 81:
 
[[Ontül Rinpotše]] veetis oma [[kloostris]] ja selle ümbruskonnas ligi 6 kuud andes pühitsusi ja õpetusi nii [[munkadele]] kui ilmalikele.
 
[[Ontül Rinpotše]] veetis oma [[kloostris]] ja selle ümbruskonnas ligi 6 kuud andes pühitsusi ja õpetusi nii [[munkadele]] kui ilmalikele.
  
Khamist pöördus ta tagasi [[Drikung]] Thili [[kloostrisse]].
+
[[Khamist]] pöördus ta tagasi [[Drikung]] Thili [[kloostrisse]].
  
 
Seal sai ta mitmeid suulisi ülekandeid ja õpetusi [[Joogi]] Patšhung Rinpotšelt ning [[Gelong]] Tenzin Nimalt.
 
Seal sai ta mitmeid suulisi ülekandeid ja õpetusi [[Joogi]] Patšhung Rinpotšelt ning [[Gelong]] Tenzin Nimalt.
  
Tal õnnestus kohtuda ka [[Drikung]] Kagjü koolkonna teise pealaama, T.P. Tšungtsang Rinpotšega.
+
Tal õnnestus kohtuda ka [[Drikung Kagjü]] koolkonna teise pealaama, T.P. Tšungtsang Rinpotšega.
  
 
Pärast kolmenädalast peatumist [[Drikung]] Thil`is naases ta oma [[kloostrisse]] Põhja [[Indias]].
 
Pärast kolmenädalast peatumist [[Drikung]] Thil`is naases ta oma [[kloostrisse]] Põhja [[Indias]].

Latest revision as of 02:48, 16 February 2016


Kagyu-refuge-tree.jpg
Ontul-Rinpoche.jpg
Vaata ka Meie õpetaja Ontül Rinpotše

Ontül Rinpotše on rahvusvahelise Drikung Dzogtšen Kogukonna looja, mille keskused on Aasias, Euroopas ja Põhja-Ameerikas.

Ta reisib palju mööda maailma, andes õpetust edasi sooja huumori, tarkuse ja suure kaastundega.

Tema juhtimise all on mahukas tõlkeprojekt, et koguda, tõlkida ja säilitada Drikung Kagjü Yangzab termaõpetused.


Ontül Rinpotše varasemad kehastused on tihedalt seotud eelmise sajandi peidetud õpetuste (termade) suure avastaja Drikung Orgjen Nüden Dordžega, kes oli 8 sajandi Tiibeti valitseja Tri Song Detseni aegse suurmeistri Njang Ban Tingdzin Sangpo emanatsioon.

Ontül oli oma esimeses kehastuses Nüden Dordže vanem vend nimega Kunzang Drodul.


Kunzang Drodul sündis aadliperes, Tiibeti idaosas.

Viies Drikung Kjabgon Tšetsang Thugdže Nima (1828-1889) tunnistas ta Drog Ban Khin Tšung Lotsava emanatsiooniks, kes oli üks Guru Padmasambhava 25-st peamisest õpilasest.

Sellest ajast alates on tema järjestikuste ümbersündinud kehastuste (tulkud) nimeks Ontül, mis tõlkes tähendab "vanema venna taaskehastus".


Praegune Ontül sündis Khamis, Ida Tiibetis 1950 a.

Tema suguvõsa nimeks on Göpe või samuti Pebon Thogtrul.

See on üks kolmeteistkümnest aadlisuguvõsast, mida on nimetatud Lodan Ningpo sisemise liini tüveks.

Lodan Ningpo on Bön´i religiooni üks neljast iidsest tulkust Padmasambhava eelsest ajastust.

1954 a. tunnistasid T.P. Drikung Kjabgon Tšetsang Rinpotše ja T.P. Gjalva Karmapa Rangdžung Rigpe Dordže teda Ontüli kehastuseks ja andsid talle nimeks Kontšok Tenzin Thrinle Rabgje Palzangpo.

Samal aastal trooniti teda Dong Med Ogmin Thubten Šedrub Ling´i kloostris.


1959 aastal, kui kommunistliku Hiina armee okupeeris Tiibeti, põgenes noor Ontül koos oma hooldaja Kalsang Namgjal´i ja paljude teiste munkade ning külaelanikega Indiasse.

Indias oli elu raske ja tal tuli ühest paigast teise rännata ligi 14 aastat.

Seal kohtas ta taas Drikung Khandro Neni Rinpotšed (khandro ehk daakini tähendab kõrgelt realiseerunud jooginit), kes tutvustas Ontül Rinpotšhed suurele Njingmapa õpetajale, Khenpo Thubtenile.

Esimene õpetus, mille ta Khenpolt sai oli Longtšen Ningthig Ngöndro harjutused.

Erinevatel puhkudel on ta saanud Mahamudra ja Dzogtšeni õpetusi T.P. Dudjom Rinpotše, Khunu Lama Tenzin Gjaltseni, T.P. Dilgo Khjentse Rinpotše, 3-nda Kalu Rinpotše ja teiste suurte õpetajate käest.

Joogi Khjunga Rinpotšelt sai ta Mahamudra õpetused ja isiklikud juhtnöörid.

Järgnevatel aastatel viibis ta Ladakhis, kus sai enamuse Drikung Kagjü tähtsamatest pühitsustest, juhtnöörid ja suulised ülekanded.


1971 aastal naases Ontül Indiasse, kus ta ostis ladakhlastelt saadud annetuste eest maatüki Tso Pemas (Rewalsar). Koos munkadega ehitas ta sinna kloostri.

Tso Pema tähendab tõlkes "Lootosjärv" ja see on üks pühapaikadest, mis on seotud Guru Padmasambhavaga.

Praegu elab kloostris ligemale 50 munka, kes hoiavad üleval Drikung Kagjü traditsioone.


1978 tundis T.P.Tšetsang Rinpotše ära Terton Ogjen Nüden Dordže seitsmenda ümbersündinud kehastuse.

Tol ajal oli noor tulku vaid 3 aastane. 1980 aastal trooniti ta Tso Pema kloostri vaimseks juhiks.


1983 a. käis Ontül Rinpotše Kesk-Tiibetis ja Khamis, mis oli tema esimene külaskäik Tiibetisse, pärast sealt põgenemist.

Peale Lhasasse saabumist ning kiirvisiiti Drikung Thil´i kloostrisse, mis on Drikung Kagjü koolkonna peaklooster Tiibetis, siirdus ta edasi oma peakloostrisse Ida-Tiibetis, oma sünnikoha lähedal.

See oli omal ajal üks suuremaid Drikungi kloostreid selles piirkonnas.

Kommunistliku Hiina Kultuurirevolutsiooni ajal lõhuti Ontüli klooster täielikult.

Tänu Thupning Tulku, Gjaltsab Tulku ja Phuntsog Tulku ning paljude munkade ja kohalike elanike pingutustele on peaklooster praeguseks suures osas taastatud.

Peakloostris asub hetkel ligi sada munka, kellest paljud viibivad "Viieosalise Mahamudra" eralduslaagris.

Ontül Rinpotše veetis oma kloostris ja selle ümbruskonnas ligi 6 kuud andes pühitsusi ja õpetusi nii munkadele kui ilmalikele.

Khamist pöördus ta tagasi Drikung Thili kloostrisse.

Seal sai ta mitmeid suulisi ülekandeid ja õpetusi Joogi Patšhung Rinpotšelt ning Gelong Tenzin Nimalt.

Tal õnnestus kohtuda ka Drikung Kagjü koolkonna teise pealaama, T.P. Tšungtsang Rinpotšega.

Pärast kolmenädalast peatumist Drikung Thil`is naases ta oma kloostrisse Põhja Indias.


Link