Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Põrgu

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search


Hieronymus bosch.jpg


põrgu (skr naraka ; pl niraya ; tb dmyal ba; hn diyu; jp jigoku), budismis üks kuuest olemasolu valdkonnast.

põrgubudismi mütoloogia järgi üks, kõige halvem kuuest olemisviisist sansaara-s. Ülejäänud viis on (kõrgemalt madalamale) jumalate, pooljumalate, inimeste, loomade ja rahuldamata tontide vallad.

Vastavalt oma tegude viljale sünnitakse pärast surma uuesti ühes nimetatud eluvormis.

Sansaara-st vabastab vaid nirvaana, selleni aga saab jõuda üksnes inimene. Seepärast peetakse inimesena elamist väga väärtuslikuks, inimeseks sündimise võimalust aga erakordselt väikeseks.

Põrgu on ümbersünniks kõige ebasoodsam vald, kuid pärast halbadest teoviljadest vabanemist seal talutud kannatus-te tagajärjel saab olend uuesti sündida kõrgemates sfäärides.

Buddhad ja bodhisattvad võivad kaastundest ajendatuna ise minna põrgu-sse, et vabastada sealseid olendeid kannatustest ja suunata neid virgumisele.

Põrgu-sse satuvad olendid ränkade pattude eest nagu tapmine (sh loomade tapmine), pettus, enesetapp, buddha-de ja bodhisattva-te laimamine jne.

On olemas erinevad põrgud, millest sügavaim ja hirmsaim on Avītši.

Piinad (tükeldamine, põletamine, muljumine, külmutamine jne) sõltuvad sellest, millise p-ga on tegemist.

Pärast piinarikast surma põrgu-s sünnivad olendid seal taas ja kannatused algavad uuesti.

Põrgu-tes viibimise aeg kõigub mõnest aastast mitme kalpani.

Tavabudismi seisukohalt on põrgu-d tegelikult olemas, kuid budismi kõrgemates õpetustes (eriti vadžrajaanas ) vaadeldakse neid kui meele loodud pettekujutlusi.

Põrgu mõiste on tuntud ka hinduismis.

Maa-alusest paigast, kus deemonid patuseid kinni hoiavad, räägitakse esmakordselt « Atharvaveeda-s ».

Hilisemates allikates («Manu seaduseraamatus » ja puraanades ) mainitakse paljusid erinevaid põrgu-id.

Ka hinduismis ei ole põrgu igavene ja hing viibib seal teatud aja vastavalt patu suurusele.