Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Padmasambhava

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
Padmasambhava guru.jpg
Padma-face-detail.jpg
Padmasambhava kuju.jpg
Padma-detail-004.jpg
Padma naisega 2.jpg
Padmasambhava (sanskri पद्मसंभव 'lootosest sündinu'); ka lootosest sündinu'; hiina keeles.:Lian Hua Sheng Shang Shi;, tiibeti keeles Pad-ma ‘byung-gnasPadma Jungne); 8.–9. sajand) ehk

Guru Rinpotše oli meister, kes tõi Tiibetisse budismi ja Vadžrajaana - budismi.

Padmasambhavat peetakse teiseks budaks peale Sakjamunit , tuntakse ka Guru Rinpotše (Guru Rinpoche, 'Hinnaline Meister') nime all.

Guru Rinpotše sündis üleloomulikul teel (mitte inimrüpest), vaid ilmus imelisel kombel kaheksa-aastase lapsena lootoseõiele Dhanakoša järves Uddijanas.

Budistlikes allikates mainitud Uddijana maa arvatakse olevat asunud Swati jõe oru piirkonnas praeguses Pakistanis Afganistani piiri lähedal.

Padmasambhava ilmumist kuulutati mitmetes Buddha Šakjamuni suutrates, näiteks Nirvaanasuutras. Padmasambhavat peetakse Buddha Amitābha kehastuseks.

Uddijana kuningas võttis ta endale kasvatada ning andis talle naiseks ühe oma tütre.

Guru Rinpotšel oli võime esoteerilisi tekste ühe kuulmise peale meelde jätta.

See tõi talle teistest üle oleva meistri kuulsuse.

Hiljem pagendas kuningas ta, sest Padmasambhava olevat müstilisel teel tapnud ühe kurja ministri või tema poja.

Ühe versiooni järgi pagendati ta kuningriigist, teise järgi pagendati ta õukonnast ning pidi elama asuma surnuaeda.

Ta käis läbi mitmeid taevaid ja põrguid ning omandas võime väljuda elurattast.

Oma rännakutel õppis ta India viit klassikalist teadust ja lisaks veel astroloogiat. Indias pühitses Prabhahasti ta mungaks.

Seejärel õppis ta paljudelt india meistritelt eksoteerilise ja esoteerilise tantra õpetusi.

Tema õpetajad olid "India kaheksa teadjat" Hungkara, Mandžušrimitra, Nagārdžuna, Prabhahasti, Dhanasanskrita, Vimalamitra, Rombuguhya Šantigarba ning paljud teised meistrid.

"Suure täiuslikkuse" (dzogchen)Garab Dorjelt ja Sri Singhalt. ja õpetused ja volitused sai ta Zahori printsess Mandarava oli Guru Rinpotše kuulus tantristlik kaaslanna Indias,

Kharcheni printsess Yeshe Tsogyal oli tema tähtsaim tantristlik kaaslanna Tiibet.

Sageli kujutatakse neid tiibeti thankadel (rullpiltidel) tema kummalgi küljel.

Padmasambhava erilistel võimetel oli otsustav tähtsus Tiibeti esimese budistliku kloostri (Samye-Ling, "Haaramatu") rajamisel.

Guru Rinpotše elulugudes on palju juttu tema üleloomulikest tegudest.

Ta olevat tantraväega allutanud lumemaa vaimud ja deemonid, kes budismile vastu astusid, ning sidunud paljud neist dharmapaladena Buddha õpetusega.

Padmasambha tegi visiidi Vadžrayogini Guhya Džnjaanale, kes elas inimkolpadest tehtud palees:

kui Guru Rinpotshe jõudis väravani, ei suutnud ta seda hoolimata enda maagilistest võimetest ja teadmisest avada, et siseneda koleda kaunitari elupaika.

Guru palus käepärast oleval teenijannal anda teade enda külaskäigust edasi maja perenaisele.

Kui teenijatüdruk saabus tagasi emanda juurest, võttis Padmasambhava kokku kõik enda imelised teadmised ja võimed ning tegi viimase ponnistuse avada lossi ust, kuid kõik oli asjatu.

Siis rabas plika kristallnoa ja lõikas enda rindkere ühe tabava noahoobiga lõhki, kust Gurule vaatas lõputu buddhade ja bodhisattvate pilv vastu.

Plika naeratas ja ütles Padmale "Ma olen siin majas vaid lihtsalt teenija".

Alles sel hetkel lasti Padmasambhava lossi sisse.

Guhya Džnjaana istus üleval troonil.

Ühes käes oli tal damaru ja teises verega täidetud kolbakauss (kapala).

Teda ümbritsesid 32 teenijannat, Padmasambhava kummardus sügavalt daakini ees ja sõnas:

"Nagu läbi aegade on kõigil buddhadel olnud õpetajad ja (gurud), nii palun minagi võtta mind enda õpilaseks".

Selle peale kiirgas daakini Guhya Džnjaana terve pilve jumalusi enda rinnast, muundas Padmasambhava juursilbiks ja neelas alla.

Juures silp huulil andis ta palujale Amitabha pühitsuse.

Kui silp rändas kõhtu, võimustati seal Avalokiteshvara tantrate jaoks ning kui juursilp oli väljunud Guhja Džnjaana daakini lootosest ehk naissuguelundist, oli ta saanud võimu ja pühitsuse kõigi kolmikilma tasandite jaoks, mis tähendab, et Padmasambhava omandas surematu vadžrakeha.

Sellel lool on olemas mitu erinevat versiooni erinevate jumalustega, kuid idee on kõigil üks - vadžrakeha saavutamine läbi pühitsuse, mille annab Guhya Džnjaana daakini.