Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Palgyi Dordže

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
Tiibeti-sdalane.jpg

Lhalung Palgi Dorzi. Palgyi Dordže (Palgyi Dorje), (dPal-gyi-rdo-rdzhe) Kuningas LangDarma (Glang-dar-ma) valitsemise (836–842) kes oli böni usu pooldaja ning njingma (punaMütsikeste) suhtes asus koheselt repressioone ja progromme läbi viima. LangDarma võttis njingmapa kloostritele kuuluva vara, sundis budiste üle minema böni usku. Seni rahulikult õpetusega tegelenud njingmalased, keda kõik valitsejad olid soosinud, sattusid raske põlu alla kuningakojas.

Probleem lahendati kiiresti ja efektselt 841. aastal njingma poolt. Leiti vabatahtlik nende väheste munkade hulgast, kes alles veel olid jäänud, kes pidi sooritama nö. poliitilise pääste operatsiooni. Selleks vabatahtlikuks osutus Lhalung Palgi Dorzi. Lhalung Palgi Dorzi Ta määris enda ja musta hobuse tuhaga kokku, kappas kuningas LangDarma ette, kes oli kaaskonnaga tsamil (jumaluste auks korraldatav religioosne tants), kus siis püha snaiper tulistas vibuga 3 noolt LangDarmale keresse.

Kuningas lartsatas surnult maha ja mõrtsukas laama Palgi Dorzi kihutas üritusel tekkinud segadust kasutades hobusega jõkke, kus vesi pesi maha tuha nii mungal kui ratsul, teispool jõge ronis kaldale juba mustal hobusel ratsanik, keda tagaajajad enam kätte ei saanud. Palgi Dorzi kihutas aga Drag Yerpa kloostrisse, kust ta ise pärit oli. Njingmapa oli edukalt sooritanud esimese poliitilise mõrva Tiibeti ajaloos,LangDarma valitsemisaeg oli lühike (836–842). Hiljem olid noored njingma mungad Palgi Dorzi poole pöördunud palvega saata pühitsust raevukate jaoks. Palgi Dorzi aga keeldus ja ülejäänud elu veetis ta üksi koopas.

Ajast, mil see tapmine toimus on osa njingma rituaalid saanud aga rikkamaks ühe instrumendi võrra. Nimelt Njingma hakkas kasutama vibunooli kui ritaal-esemeid. Bhutanis siiani avalikel rituaalidel õnnistavad laamad rahvast nooltega. (Ten da, Tshe da, La da, Da dar ja Chhe mar) ja ikka kaitse eesmärgil,nii on nool rituaalis kasutusel ka lapse sünni puhul. See kuninga tapmine jättis sügava jälje Njingmaa ajalukku ja praktikasse. pooldaja alustati mis lõppes nende jaoks edukalt.


Mongolitel on legend, kus Lhalung Palgi Dorzi oli mongol nimega Lalam-baldorzij ja kuninga nimeks oli Langdrom. Õpetatud laama Lalam-baldorjj saabus Bat Khan Uul-i ja mediteeris seal pikalt enne kui võttis ette kuninga tapmise. Selles versioonis on tegu Gelugi mitte nyingmapa laamaga. On veel üks loo versioon olemas, kus Palgyi Dordze oli taas siia ilma sündides mongolite esimese Bogdoo Zanabazari juures teenistuses olnud pikki aastaid. Tänu LangDarma poolsele tegevusele, mis suunatud budistide vastu jooksid paljud punaMütsikesd Hiinasse ja Mongooliasse, kus budism tänu neile levis kohaliku rahva hulgas koos selle LangDarma tapmise looga, mida põgenikud endaga kaasa tõid.