Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Puruša

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search


Purusha places-on-purusha.jpg
Ingel.jpg
Rama and dash.jpg
India-snake-charmer.jpg
Shakiti Hindu.jpg
Monkey peksab kepiga.jpg
Space-nebula.jpg


puruša (skr purus´a ‘ inimene, isiksus, mees, hing ’), hinduismi mütoloogias ürgmees, esimene inimene, maailma algpõhjus, kelle ohverdamisest tekkisid veedad, neli seisust ja kogu maailm.

Upanišadid-es kasutatakse mõistet p. igavese hinge tähenduses.

Saankhja filosoofia-s tähendab p. puhast teadvust ja vastandub loomusele-loodusele.


Puruša on ühtaegu nii ohverdatav kui ka ohvriprotseduur kogu oma kõikehõlmavuses: ta seob aja ja ruumi, surelikkuse ja surematuse sfääri, nähtava ja nähtamatu maailma ning taeva, maa ja õhuruumi.

Kosmos on ohverdamise tulemus ning ohverdamine on kõige alus.

Purušasukta puhul pole esmatähtis mitte Puruša inimsarnasus ega paralleelid ürgmehe prototüüpidega teistes kultuurides, vaid tema käibimine universaalse ohvriihuna .

Nii võime vaadelda ohvritalitust vahendava lülina, millenagi, mis seob omavahel maagilise ja religioosse väe, mikrokosmose ja makrokosmose ehk üksikolendi ja kogu olenditerohke maailma.

Oma pansümbolistlikus funktsioonis sarnaneb Puruša mitme teise vanaindia jumalaga: juba nimetatud Pradžāpati-ga, Rigveda tulejumala Agniga, kellel on kõige tähtsam osa ohvritalitustel ning Višnu ja Šivaga hilisemas hinduistlikus mütoloogias.

Lõpuks on Purušal ühisjooni upanišadides esilekerkivate kategooriatega – nii kõiksust kehastava Brahman-’iga kui ka individuaalsust kehastava Ātman ’iga”.


Purušasūkta ehk hümn Purušale (Ülo Valgu tõlge):


1 Puruša on tuhandepäine, 9 Sellest lõpule viidud ohvritalitusest

tuhandesilmne, tuhandejälgne. sündisid hümnid ja laulud,

Ta varjas maad igast küljest, sellest sündisid värsimõõdud,

tõusis (selle kohale) kümne sõrme kõrgusele. sündisid ohvrisõnad.


2 See kõik on vaid Puruša, – 10 Sellest sündisid hobused

nii olnu kui tulev. ja teised (loomad), kel on kaks hambarida,

Ta valitseb surematuse üle sellest sündisid veisedki

ning nendegi üle, kes kasvavad toidust. ja sellest sündisid kitsed ning lambad.



3 Säärane on tema suurus 11 Kui nad Purušat tükeldasid,

ja veel vägevam on Puruša (ise). mitmeks osaks nad ta siis jaotasid?

Veerand temast om kõik olendid, Kuidas nimetatakse tema suud,

kolmveerand surematud taevas. kuidas käsi, kuidas puusi ja jalgu?


4 Kolmveerand Purušat kerkis üles,

12 Tema suust sai braahman,

veerand temast jäi aga siia. kätest tehti radžanja,

Siit läks ta kõikjale tema puusadest vaišja,

üle toidust elava ning mitte-sööva (maailma). jalgadest sündis šudra.


5 Temast sündis Viradž, 13 Meelest sündis Kuu,

Viradžist Puruša. silmast sündis Päike,

Tulnud ilmale, kõrgus ta suust Indra ja Tuli

siin ja seal maa kohal. ning hingamisest sündis Tuul.


6 Kui jumalad asusid ohverdama,

14 Nabast sai õhuvald,

Purušat ohvriks tuues, peast tekkis taevas,

oli kevad tema ohvriõli, jalgadest maa, kõrvadest ilmakaared.

suvi tulepuudeks, sügis kahi. Nõnda korraldasid nad maailma.


7 Teda (maailma) algul sündinud Purušat

15 Äärispuid tema tulele sai seitse,

piserdasid nad ohvrina õlgedel. kolm korda seitse tehti tulepuid.

Jumalad, saadhjad ja targad Kui jumalad ohvri tõid,

tõid ta ohvriks. sidusid nad Puruša kinni kui (ohvri)looma.


8 Sellest lõpule viidud ohvritalitusest 16 Ohvrile tõid jumalad ohvri –

saadi vedel ohvriõli säärased olid algseamdused.

ning ta lõi loomi, kes elavad Need vägevad püüdlesid taeva poole,

tuule käes, metsas ja külas. kus asuvad saadhjad, endisaja jumalad.