Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Raamat - Härja jälgi mööda

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search


Zennis eksisteerib üks tore lugu härjast ja tema karjatajast, mis võtab lühidalt kokku zenni praktiseeriva inimese arengutee. Alljärgnev jutt pärineb Eesti Päevalehest, artiklist ´Mees, härg, piits ja köidik - kõik on kadunud´. Mul pole mõtet hakata seda härja lugu enda sõnadesse seadma, sest minu arust on artikli autor sellest juba üsnagi perfektse ümberjutustuse kirjutanud.


Lugu siis ise selline:


“Härja jälgi mööda” on kuulus hiina pildisari, mis koosneb kümnest pildist. Esimesel pildil otsib mees härga (tõde), kuid härg on kadunud. Pole tõde ja isegi mitte jälgi sellest (nagu ka tänapäeval). Teisel pildil leiab mees jäljed – need võivad olla budalikud raamatud või kujud, muusika, loodus või isegi kohtumine targa õpetajaga. Kolmandal pildil näeb tõeotsija metsas härja saba – pärast aastatepikkust visa mõtlust näeb iseennast, kogeb enda loomust. Härja saba nägemine on nagu pimeduses sähvatav pikne, mille valgel nähakse teed. Tõe välgatus. Korraks kogetakse midagi enneolematut, sügavat armastust või isiku kadumist – isetust. Kuid siis kaob härja saba jälle võsa vahele.

Neljandal pildil saab otsija härja ohelikust kinni. Härg rapsib ja kisub, otsija on väga väsinud ja suudab vaevu kinni hoida. Tõeotsija on aastatepikkusest mõtlusest väsinud, rasked kannatuste ja sansaaras ekslemise aastad on kurnanud jõu, kuid mees näeb oma meelt, iseennast, kes rapsib nagu metsik härg.

Otsija näeb tõde, iseennast, kuid meel on rahutu ja viskleb sihitult siia-sinna, mõtted hüplevad. Viiendal pildil karjatab mees härga, kes on taltsutatud ja lõa otsas, kuid aeg-ajalt kipub ikka tee kõrvale rohtu ampsama – see on tähelepanelik ja püsiv mõtluse harjutamine ja korralik eluviis. Igapäevane elu ja mõtluse harjutamine on kooskõlas, kuid meel on veel ebapuhas ja vanade harjumuste küüsis, mistõttu ilma korra ja harjutamiseta lipsaks meel jälle sansaara eksiteedele. Kuuendal pildil ratsutab tõeotsija võidukalt härja seljas kodu poole. Meel on taltsutatud, tõde on leitud ja inimene rändab rahus kodu poole, lõpliku vabanemise poole. Seitsmendal pildil on härja seljas jõutud õnnelikult koju tagasi. “Härja jälgi mööda”

Tõde – lõplik vabadus

Kaheksas pilt on huvitav – polegi pilti! Tühi ring, mille sees pole midagi, suur tühjus. Kõik maised näivused ja meelepetted endast kui isikust on kadunud – isik on kadunud, samuti härg ja see maailm. Värvide ja kujude lainetamine, see kirev maailm, on kadunud. Kogetakse kõikide nähtuste olemust – tühjust. Koos isiku ja maailmaga on kadunud ka nendega seostuv kannatus ja valu. Saavutatud on tõde – lõplik vabadus kõigest! Kaheksas pilt: “Härja ja iseenda unustamine” Mees, härg, piits ja köidik –/ kõik on kadunud./ Sinav taevas üksi jäänud –/ poleks uskunud./ Hõõguvale kerisele/ lumi langenud./ Esivanematega siin/olen kohtunud.


See on lugu, mille tähendust te tõenäoliselt ilma zenni olemusse süüvimata, intuitiivselt koheselt ei mõista. Nüüd pärast mõnda päeva intensiivselt sellesse raamatusse, interneti artiklitesse ja vastava teemalistesse audioraamatutesse süüvinuna, olen ma selle loo tähendusest aru saanud.

Kui aga küsite, et kas ma usun siin loos räägitusse, siis... siis vastaksin et ei usu - sest ma pole sellele (veel) tõestust leidnud. Aga samas teisalt ma olen ka alles lugemisega üsnagi raamatu alguses (20%) - nii et lootust on :)

Mida see raamat siis endast kujutab? Väidetavalt on see üks parimaid süstemaatilisi ja terviklikke läänemaailmas avaldatud zenni käsitlusi. Raamatu algupärane autor on üks maailma tuntumaid ja tunnustatumaid tänapäevaseid Hiina zenni meistreid, Sheng-yen, kes ei pajata siin raamatus mitte ainult teoreetilis- filosoofilist mõistujuttu stiilis,


´...See pole mitte muud kui üksainus dünaamiline ja hoomamatu reaalsus, ´mittekeskmine´, kus ei ole ühtegi nähtust, ent ometi on kõik nähtused, kus ei ole ühtegi seisukohta, ent on ometi kõik seisukohad... ´ (lk 60),

vaid siin raamatus avaldatakse just eelkõige vanameistri praktiliste harjutuste detailsed instruktsioonid - ehk siis mida ja kuidas teha, et jõuda enda soovitud eesmärgini. Kes pole veel aru saanud, siis eesmärgiks ongi härjaloo viimane pilt. Kahjuks on see raamat mõeldud eelkõige edasijõudnutele - nii et sellega panin ma natuke mööda - aga pole hullu, seepärast ma internetist ja audioraamatutest basic selgitusi juurde otsisingi.

Miks on oluline mõista budismi olemust? Nimelt on budism üheks Ida-Aasia riikide alustalaks, mis on põimunud niivõrd tugevalt nende riikide kultuuri, mõtlemisviisi, kombetesse ja ajaloose, et ilma seda õpetust mõistmata ei saa ma nende riikide elu-olu ja tavasi teile siin blogis edukalt kirjeldada. Lähiajal tahan end ka shintoismi ja taoismiga kurssi viia. Viimasest on pärit ka see kurikuulus ying-yang´i sümbol ning mis sarnaselt budismiga ei olegi niivõrd religioon, vaid pigem lihtsalt õigesti elamise filosoofia.


Link