Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Sümbolid budausus

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search


Ashtamangala-8 auspicious signs.jpg
Ashtamangala-225.jpg
Veltsa-stuupa-ou.jpg


Kõige enam on vast tuntud 8 õpetuse sümbolit.


Veel nimetatakse neid 8 õpetuse sümbolit hea ende ja õnne sümboliteks (tiibeti bkra shis rtags brgyad; sanskriti Ashtamangala ).

Igaüht neist sümbolitest seostatakse Buddha füüslise vormi ja kehaga.


Budismis on oluline koht sümboolikal.

Paljud budistlikud sümbolid on seotud nende rahvaste kultuuriga, kes järgivad Buddha õpetust.

Samuti võib hinduismis kohata mõnda budistlikku sümbolit ja vastupidi.


Ajalooline Buddha kasutas oma loengutes sellist sümboolset kujundit nagu Bhavatšakra (" olemise ratas "), budistlikus mütoloogias ümbersündide alguseta ahel (sansaara ).

Esimesed arheoloogilised tõendid sümbolite kohta pärinevad III saj. eKr. kuningas Ašoka (273 - 232 eKr.) valitsemisajast, kes tegi Buddha õpetuse populaarseks nii Indias kui väljaspool tema piire.

Lasi raiuda budismi tähised kivisammastele mida püstitati talle kuuluvas impeeriumis hulgaliselt.

II sajandil hakkasid budistid ehitama suuri kloostreid kaljudesse, mõningad neist koobas-kloostritest on säilinud siiani.


Sel perioodil oli üks põhilisi ja populaarsemaid budistlike sümboleid stuupa.

Stuupa on kosmoloogilise maailmapildi mudeliks budismis.

Stuupa sisse maeti ka Buddha peale surma, ja stuupadesse maetakse tänapäevani budistlikus kõrghierarhiasse kuulunud budiste ja pühakuid.


Esimesed Buddha kujutisega bareljeefid ja kujud ilmusid I, sajandil e.m.a.


Budismi pöhjapoolne haru mahajaana loob mõiste kõigi elusolendite pääsemise kohta sansaarast ja kollektiivse karma muutmise võimaluse indiviidi poolt.(bodhisatva )

Teeb Buddhast jumaluse ja loob Buddhade kultuse.

Luuakse õpetus Buddha kolme keha (Trikaja ) kohta.

Mahajaana töstab esile inimese eeliseid teiste olendite ees saavutamaks nirvaanat.

See väljendub ka läbi sümbolite, mis ilmuvad budismi sel ajajärgul: mudra, silp.

Inimkeha taust-süsteemina kasutades selgitatakse budistliku maailmamudelit ja kosmoloogiat, kulminatsiooniks sel ajajärgul saab mandala psühho-kosmiline maailma mudel.

Sel ajal tekib mahajaana filosoofiasse ka tühjuse mõiste koos jidamiga (jidam tantristlik sümbol).

VI sajandil massiliseks muutunud tantrate kultus tõi kaasa omapärase sümboolika ja lähenemise budismile.

Siin mängis suurt osa tantrate praktiseerijate puhul ka neile omane visualiseerimine ehk kujustamine, millele tantrismis rõhku pannakse.

Selle sümbolite rikkuse on endas säilitanud enamuses Tiibeti budism ja samuti šintoism Jaapanis.