Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Samje klooster

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
Samje-57.jpg
Samje 0.jpg
Samye monastery.jpg
Samye monastery stupa.jpg
Samje eest.jpg
Samje mudel.jpg
Samje-stuupaga.jpg
Samje tagant.jpg
Samje klooster (tiibeti keeles: bsam yas 'kujutlematu, haaramatu') on esimene budistlik klooster Tiibetis.

Kloostrit nimetatakse austavalt ka "Olemuselt Muutumatu Õilsate Soovide Lõputu Täitumise Allikas".

Samje asub Dranangis Shannani prefektuuris.

Tempel valmis aastal 765 kuningas Trisong Detseni valitsemise ajal.

Samje templi ehituseks kulus 12 aastat.

Trisong Detseni kutsutakse teiseks Suureks Dharma kuningaks peale Songtsen Gampot.



Samje kloostri peatempel


Algul kutsuti Tiibetisse Šāntarakšita, kes alustas kloostri alusmüüri ja kahe stuupaga, kuid töö ei edenenud sugugi, sest päeval tehtu lammutati öösel maha.

Lõhkumises süüdistati kohajumalusi.

Selleks, et ehitust jätkata, kutsuti Kašmiirist kohale tol ajastul kuulus tantrist ja müstik Guru Padmasambhava, kelle juhtimise all tempel praktiliselt valmis ehitati.


Samje kloostri põhiplaan on rajatud mandala kujulisena.

Stiililt sisaldab endas nii India, Hiina kui Tiibeti sugemeid.

Eeskujuks võeti klooster õppeasutis Odantapuri (Uddandapura) Indias Biharis.

See oli kuningas Trisong Detseni soov.

Padmasambhava koostatatud on esimesed Samje kloostri õppekavad, rituaalide hulk, esimeste öpilaste valik samuti korraldas ta Samje kloostri kaitsejumaluste töö ja kohajumaluste funktsioonid.

Padmasambhava pani aluse njingma koolkonnas läbi viidavatele rituaalidele, organiseeris ja koostas budistlike tekstide kogu, mida Samjes algselt kasutati, viis läbi esimeste õpilastega näitlikud praktikad.

Šāntarakšita oli vastutavaks filosoofilse hariduse ja filosoofilise dispuudi õpetamise eest Samje kloostris.



Padmasambhava enda puhastusriituste ja nõidumistega pani aluse ka Samje kloostri esimesele kaitsevaimule nimega Pehar keda algselt kutsusti (Bi har gyal po).

Pehar oli kloostri kaitsevaimuna ametis VII sajandit kuni V dalai-laama ta enda õpetaja takka ässitamisel kes oli samuti hariduse saanud njingmapa koolkonnas nagu dalai, soovitas tal Peharist teha dalai-laamade kaitsejumalus ja riigi-oraakel.

Kes siis ahnelt gelugi koolkonna poolt üle võeti ja on tänapäevani dalai-laamade peamine kaitsev jumalus ja Netschungi oraakli inspiratsiooni allikas.

Samjes anti kaitsevaimule uus nimi (dKor bdag rGyal chen bi har ha)


Esimesed mungad



Esimesed mungad, kes võeti Samje kloostrisse õppima, neid oli esmalt seitse kuid üldse loetakse esimese põlvkonna õpilasteks 25 tiibetlast, kes olid peamiselt kohalike ülikute järeltulijad, keda kuningas Trisong Detsen lausa sundis asuma uue ideoloogia teenistusse.


Need 25 õpilast olid:


  1. kuningas Trisong Detsen
  2. Namkhai Nyingpo
  3. Nub Chen Sangye Yeshe
  4. Gyalwa Choyang
  5. printess Karchen Khandro Yeshe Tsogyal
  6. Palgyi Yeshe
  7. Palgyi Senge
  8. esimene kuulus tõlkija Vairotsana
  9. Nyak Jnanakumara
  10. Gyalmo Yudra Nyingpo
  11. Nanam Dorje Dudjom
  12. Yeshe Yang
  13. Sokpo Lhapal
  14. Nanam Zhang Yeshe De
  15. Palgyi Wangchuk
  16. Denma Tsémang
  17. Kawa Paltsek
  18. Shupu Palgyi Senge
  19. Dré Gyalwe Lodro
  20. Drokben Khyenchung Lotsawa
  21. Otren Palgyi Wangchuk
  22. Ma Rinchen Chok
  23. Lhalung Palgyi Dorje
  24. Langdro Konchog Jungné
  25. Lasum Gyalwa Changchup


Kloostri juurde kuulub ka Samje Gompa ehk Chimpu erakla, mis asub kõrgel mägedes ja sinna jõudmiseks tuleb mitu tundi tõusta mööda järsku rada.

Sealt avaneb ilus vaade nii Yarlungi orule kui selle keskel looklevale jõele.

Koobaste juurde kuulub ka tempel, mille Padma isiklikult valmis ehitas.

Guru leidis need koopad ja mediteeris neis esimesena.

Seal õpetas ta ka esimesi Samje munki astuma samme teel eraklusele.

Kuningas Trisong Detsen veetis neis koobastes 6 aastat.

Anuttarajooga tantrat praktiseeritakse eraklas või eraldatud koopas.

Selle eesmärgiks on välistada kõik meeli segavad faktorid, millest põhiliseks peetakse suhtlemist teiste inimestega.


Samje dispuut


792-794 toimus kuulus Samje dispuut, kus vaidlesid Ho-shang Mo-ho-yen, kes esindas Hiina Chani ja tema oponendina Kamalašila Indiast kõrgharidusega tantrist, kes debati lõpuks sai chan -budalasest jagu.

Enne debati algust oli kuningas Trisong Detsen otsus selline et dispuudi kaotanu on sunnitud koos enda pooldajatega Tiibetist lahkuma ja Tiibetisse jääb vaid võitnud koolkond.

Selline dispuudi lõpptulemus sundis sellega hiina mahajanisti koos enda järgijate ja pooldajatega Tiibetist lahkuma.

Filosoofiline vaidlus kestis kaks aastat.

Sellel sündmusel on suur tähendus njingma koolkonna ajaloos, sest Ho-shang leidis Samjes viibides endale kohalike munkade hulgast mitmed pooldajaid, kes läksid üle chan-i koolkonda ja sõitsid Ho-shangiga kaasa Hiinasse.

Kuningas Lang Darma (836-842) valitsemise ajal, kui toimus suur njingma koolkonna tagakiusamine, Samje klooster rüüstati ja osa kloostri mahukast raamatukogust tassiti laiali.