Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Segadus sektantide ja teadlastega . Eesti Roerichi Selts . 12.01.2002

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search



1. detsembri SL Õhtulehes ilmus lugu Altai šamaani õpetuse järgijatest, kes nimetavad tema õpetust, mis sisaldab

maagiat, šamanismi, hatha-jooga harjutusi jms. šambalaks.

Lisatud kommentaaris seostati, paraku, eelmainitud sektante suure kunstniku, õpetlase, mõtleja ja rahvusvahelise ühiskonnategelase Nikolai Roerichi nimega.


Võhiklike inimeste, eriti aga fanaatikute ja sektantide vastutustundetus on moeilming, millega sageli kaasneb maailmainimese loomingulise pärandi halvustamine.

Elukutselised teadlased-orientalistid ei saa mitte teada, et Aasia eepostes ja rahvapärimustes on šambhala mõiste eksisteerinud iidsetest aegadest.

šambhala mõiste on seotud rahva ettekujutusega sellest, et tulevane Messia sünnib šambhalas.

Nii kõnelevad iidsed India puraanad Valgel Ratsul saabuvast Messiast (Kalki Avataar), budistidel on selleks Maitreija,

pärslastel Saošjant, muhameedlastel Muntazar, kristlased ootavad Jeesuse teist tulemist, tiibetlased ja mongolid Rigden-

Dzhapo’d või Gesar-khaani, Altai vanausulised kõnelevad Belovodjest (Valgete vete maalt) saabuvast Valgest Burhanist. Pääses Tiibeti suletud pühapaikadesse

Roerichid olid ainsad eurooplased, kes tänu oma kõrgele vaimukultuurile said tiibetlaste erilise austuse osaliseks, seejuures ka ligipääsu Tiibeti mägedes asuvaisse võõrastele suletud pühapaikadesse.

Nikolai Roerich, olles tõeline teadlane, ei afišeerinud oma teaduslik-kunstilise ekspeditsiooni käigus tehtud avastusi ja järeldusi.

Seepärast pole õige väita, et Roerichi ekspeditsioon, millest võtsid osa ka kunstniku abikaasa Jelena ja poeg Juri, kogudes kõiki neid ettekuulutusi, pärimusi, muistendeid ja legende, jäi tühjade kätega.

Kõik see leidis kajastuse nende mitmekülgses loomingus. Roerich suhtus sügava lugupidamisega kõigi rahvaste kultuuride eri väljendustesse.

On kahetsusväärne, et ülalmainitud artikli kommentaarist võib järeldada, justkui oleks Roerich süüdi šambhala mõistet kasutavate sektantide tekkes.

Hoiatas spiritismi ja maagia eest

Mis puutub sektantide poolt šambala nime all levitatavasse “õpetusse”, siis nii kunstnik kui ka tema abikaasa, filosoof

Jelena Roerich, pojad kunstnik Svjatoslav Roerich ja väljapaistev tibetoloog ja budoloog Juri Roerich, olles suurepärase

haridusega, omades sügavaid teadmisi religiooni ja filosoofia, ka idamaade filosoofia vallas ning olles ise tõelise vaimsuse

eeskujuks, hoiatasid kõigi mehaaniliste “vaimsuse arendamise” tehnikate, spiritismi ja maagia eest.

Samas rõhutasid nad kõikjal loomingu, ilu- ja teadmisepüüde tähtsust, eetikat kui vaimsuse alust.

Jelena Roerich: “Kõik mehaaniline, puudutades üksnes välist inimest, pole hinnaline ega saa muuta sisemist inimest, mille muutmine ongi kõigi tõeliste Õpetuste ainus eesmärk... ükski kõrge Raadzha- või Agni Joogi ei vaja mingeid füüsilisi harjutusi.

Ja ainuke kontsentratsioon, mida nad lubavad, on keskendumine valitud Kõrgeimale Ideaalile, kõrvalekaldumatus ja katkematus püüdes tõusta Temani.”

Jelena Roerich selgitab ka selgeltnägemisvõime ja meediumluse põhimõttelist erinevust, hoiatab “nägemisvõime”

kunstliku arendamise eest, mil kontsentreerumine ühele tšakrale stimuleerib seda teiste tšakrate arvelt ning põhjustab

kaose kogu nende polarisatsiooniskeemis.

Ta rõhutab, et meediumivõimete ilmsikstegemine ei vii kuhugi, võib hoopis takistada vaimset arengut ning tuua kaasa tervise kaotuse.

On aja märk, et inimesed, eriti peale elulisi vapustusi, otsivad elu mõtet ja sügavamat teadmist.

Paraku leitakse sageli “õpetajad”, kes reklaamivad oma erilisi pühendatuse astmeid ja imevõimeid, teadmisi pakuvad aga raha eest.


Link